Pagina 1 van 2
raar probleem motor
Geplaatst: vr 28 okt, 2011 08:03
door tweeceevee
Ik heb al een tijdje last van het volgende euvel met mijn 2cv6.
Als ik hem koud start, rijd de eend raar, trekt niet goed door, hikt, loopt slecht stationair, en zuipt benzine. Dit blijft zo, ook als hij warm is.
Zet ik de eend uit na een kilometer ( of meer), en start hem dan na een minuut opnieuw is dit probleem over.
Ik ben hier nu aan gewend , maar zou dit euvel eigenlijk willen oplossen.
Er zit een 123 ontsteking in, en het blok is verder prima, (1000km terug zelf opnieuw opgebouwd), kleppen staan goed, carb. is schoon, en nergens valse lucht.
Ik heb de 123 al in meerdere blokken gehad, maar daar deed zich dit euvel niet voor.
Geplaatst: vr 28 okt, 2011 08:43
door Willem2
Blijft de choke niet hangen?
Geplaatst: vr 28 okt, 2011 09:27
door tweeceevee
De choke gebruik ik zelden, alleen als het vriest.
Geplaatst: vr 28 okt, 2011 17:39
door Charleston 88
tweeceevee,
Je gebruikt normaal gesproken geen choke. Daar zit dus het probleem. Als de carburateur goed is afgesteld heb je in koude toestand de choke nodig, pas als de motor warm is kan hij eraf. Dat betekent dat je carburateur veel te rijk staat, dat verklaart ook het hoge benzineverbruik. Bij een te rijke carburateur moet je denken aan: te hoog vlotternivo, te grote hoofdsproeier, dichtzittende luchtmengsproeier, verkeerd afgesteld stationair mengsel (van minder belang, geldt alleen voor stationaire loop).
Het kan ook zijn dat het rijke mengsel wordt veroorzaakt door een dichtzittend luchtfilter.
Als al het bovenstaande in orde is, zal hij een stuk beter lopen.
Geplaatst: za 29 okt, 2011 09:08
door tweeceevee
Charleston 88 schreef:tweeceevee,
Je gebruikt normaal gesproken geen choke. Daar zit dus het probleem. Als de carburateur goed is afgesteld heb je in koude toestand de choke nodig, pas als de motor warm is kan hij eraf. Dat betekent dat je carburateur veel te rijk staat, dat verklaart ook het hoge benzineverbruik. Bij een te rijke carburateur moet je denken aan: te hoog vlotternivo, te grote hoofdsproeier, dichtzittende luchtmengsproeier, verkeerd afgesteld stationair mengsel (van minder belang, geldt alleen voor stationaire loop).
Het kan ook zijn dat het rijke mengsel wordt veroorzaakt door een dichtzittend luchtfilter.
Als al het bovenstaande in orde is, zal hij een stuk beter lopen.
Alle genoemde zaken Zijn in orde. Carb is ultrasoon gereinigd, sproeiers zijn origineel, lucht filter is nieuw en schoon.
Het probleem is, dat als je de motor even uit zet, en dan weer start, hij wel gewoon goed rijd.
Dus dan geen hoog verbruik meer, pakt goed op, en hikt dan ook niet meer.
Kan dit misschien aan de 123 liggen?
Geplaatst: za 29 okt, 2011 09:56
door Charleston 88
tweeceevee schreef:
Alle genoemde zaken Zijn in orde. Carb is ultrasoon gereinigd, sproeiers zijn origineel, lucht filter is nieuw en schoon.
Het probleem is, dat als je de motor even uit zet, en dan weer start, hij wel gewoon goed rijd.
Dus dan geen hoog verbruik meer, pakt goed op, en hikt dan ook niet meer.
Kan dit misschien aan de 123 liggen?
Dan hebben we de oplossing!
Auto starten, afzetten, en een tweede keer starten en alles is oke.
Geplaatst: za 29 okt, 2011 16:00
door ejfrolich
Duhhh, Die had hij zelf ook al! Volgens mij wil hij (en ik ook) snappen wat er gebeurd en het oplossen!
Als gewoon opnieuw starten het probleem oplost dan zou je haast aan ontsteking gaan denken ja. Maar heel veel extra gebruik door de ontsteking vind ik dan toch wel vreemd. Hij heeft geen elektronische inspuiting neem ik aan?
Geplaatst: za 29 okt, 2011 17:01
door Charleston 88
Blijft over, zoals ik al zei, dat toch de carburateur niet goed staat afgesteld of dat de choke blijft hangen. Het is een fout teken dat de auto swinters zonder choke start, dat kan alleen maar als hij te rijk staat afgesteld.
Het zal niet tot een oplossing leiden als goede raad in de wind wordt geslagen.
Geplaatst: za 29 okt, 2011 19:45
door achtpeter
Als een korte rustpriode helpt, dan kan het probleem ook in de beluchting van de benzinetank zitten. Als er geen lucht in de tank kan, wordt het aanzuigen van benzine problematisch. Heb je onlangs het benzinedopslot gesmeerd?
Geplaatst: za 29 okt, 2011 20:26
door Charleston 88
Met een dichte benzinetank zal het verbruik erg laag zijn.
Geplaatst: za 29 okt, 2011 22:12
door supercees
Charleston 88 schreef:Het is een fout teken dat de auto swinters zonder choke start, dat kan alleen maar als hij te rijk staat afgesteld.
ik kon afgelopen winter bij min 8 ook makkelijk starten zonder choke, met 123 ignition. ik rij altijd flink door, plankgas dus, verbruik bijna altijd 1 op 15,5 dus de carburateur lijkt mij niet rijk afgesteld. bij constant 85 rijden over een lange afstand (met dakje open) heb ik 1 op 19 gereden. stationair pruttelt hij wat, maar slaat niet af.
dus mijn conclusie is dat je met een goeie vonk met temperaturen flink onder nul toch niet hoeft te choken...
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 08:49
door engbokho
En mijn conclusie (is net als charleston 88 ) dat de carburateur dan toch echt veel te rijk, en dus verkeerd staat afgesteld...
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 12:36
door supercees
dat kan goed natuurlijk, maar hoe verklaart dat dan dat na een tweede keer starten de problemen opgelost lijken? dat begrijp ik nog niet.
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 12:48
door ejfrolich
Ik zou haast zeggen ga eens een CO meter lenen. Start en kijk naar het co. Rijd een tijdje en doe dat weer. Stop de motor en start weer. Kijk opnieuw. Dan weet je of er iets veranderd aan het mengsel...
Je kunt een merkteken zetten op het ontstekingstijdstip en met een lamp kijken of daar soms iets veranderd. Verkeerde timing kan verbruik ook beïnvloeden...
Geplaatst: di 1 nov, 2011 09:03
door tweeceevee
De sproeiers zijn origineel, co is goed, staat zelf iets te laag, rond de 1,5%.
Als ik dus de eend start en ga rijden heb ik de problemen die eerder heb beschreven.
Ook als ik dan 100km blijf doorrijden zonder de eend af te zetten, heb ik de problemen.
Als ik hem na 1 km afzet, even wacht, en dan weer start rijd de eend gewoon goed.
Ik ga hem van het weekeind terug zetten op contactpunten, en ga dan eens kijken hoe hij reageert.
Ik heb hem ook met choke gestart, maar geen resultaat.
Ik rijd nu 18 jaar a-type, en heb eigenlijk nog nooit de choke gebruikt als het niet vriest.
De 123 gebruik ik sinds een paar jaar, daar mij dit een mooie oplossing leek voor het punten stellen, die is tig maal verhuist van auto naar auto, en in diverse testblokken gezeten, en heeft altijd prima gefunctioneerd.
Misschien is deze nu niet meer helemaal in orde??