Pagina 1 van 3
voorwiellager
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 11:51
door theoenmarion
Ik moet het voorwiellager vervangen, en nu las ik ergens dat je een borgpen van 4 mm eerst moet inboren voor je de moer los kunt draaien. Ik zie nergens een pennetje! Wie kan mij aangeven waar dit pennetje zit?
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 12:21
door RobM
dat is één van de weinige klussen die ik door de vakman heb laten doen. Hij gebruikte daar nogal speciaal gereedschap voor.
Maar heb wel meegekeken:
wiel er af
splitpen uit wielmoer
wielmoer er af
je kan de as nu naar binnen weg schuiven.
kijk nu aan de blok-zijde van het wiellager. Daar zit een borging in de moer. Die moet je losboren.
Gr Rob
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 12:51
door theoenmarion
Inderdaad. Nu ik goed kijk zie ik 2 kleine puntjes aan beide kanten van de moer. Dat zou het dan moeten zijn? Weet je ook hoe het zit als je nieuwe lagers hebt gemonteerd, moet je er dan weer een borgpen in tikken?
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 13:20
door engbokho
Het is geen pennetje maar een borging gemaakt met een zgn centerpunt.
Idd goed uitboren met een 2 en daarna 3 mm boortje.
Uiteraard moet bij de montage e.e.a. weer geborgd worden!
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 15:20
door David
Zit er bij het lager een nieuw borgpennetje?
Is dat zo'n rond "gevouwen stukje ijzer".
Greetz David
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 16:09
door André Post
Nee het is gewoon met een centerpunt de ring op de draadrand iets in te slaan.
Wel een nieuwe ring en keerring gebruiken.
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 16:41
door theoenmarion
David schreef:Zit er bij het lager een nieuw borgpennetje?
Is dat zo'n rond "gevouwen stukje ijzer".
Greetz David
op bijgaande foto is te zien waar de borgpennen zaten.
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 17:02
door theoenmarion
Reeds een aantal keren ook met WD40 bewerkt maar zonder resultaat. Het is toch wel een rechtse draad?
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 18:13
door André Post
Kostte mij ook wat moeite.....
Ondanks de juiste tools.
Geplaatst: zo 30 okt, 2011 19:38
door theoenmarion
Ziezo, aanhouder wint vandaag! Ik heb de ringmoer gewoon in tweeën geboord. Voorzichtig. Hopelijk de draad niet beschadigd. Het lager is er uit!
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 14:29
door CitroënAZAM
ik ben nu ook bezig om het lager eruit te krijgen, ik heb geen idee hoever ik moet doorboren. ben nu al uren bezig en dat kloteding verrekt het om een draai te krijgen...
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 15:27
door Hanzelman
Beste werkt met een slagmoersleutel, als je die voorhanden hebt tenminste. Borging goed uitboren iig.
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 16:44
door theoenmarion
In sommige gevallen kun je volstaan met het centerpuntje met een priem iets terug te tikken.
Moer zit idd erg vast! Ik heb hem daarom doormidden geboord, dan maar een nieuwe moer er in. Het schijnt dat er ook lagers middels een borgring zitten opgesloten in het fuseehuis. Dus geen moer!
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 17:00
door CitroënAZAM
theoenmarion schreef:In sommige gevallen kun je volstaan met het centerpuntje met een priem iets terug te tikken.
Moer zit idd erg vast! Ik heb hem daarom doormidden geboord, dan maar een nieuwe moer er in. Het schijnt dat er ook lagers middels een borgring zitten opgesloten in het fuseehuis. Dus geen moer!
Waar heb je hem doorgeboord? gewoon bij de 2 inkepingen, of die 2 borggaatjes?
Geplaatst: wo 2 nov, 2011 17:29
door theoenmarion
Lars Faber schreef:theoenmarion schreef:In sommige gevallen kun je volstaan met het centerpuntje met een priem iets terug te tikken.
Moer zit idd erg vast! Ik heb hem daarom doormidden geboord, dan maar een nieuwe moer er in. Het schijnt dat er ook lagers middels een borgring zitten opgesloten in het fuseehuis. Dus geen moer!
Waar heb je hem doorgeboord? gewoon bij de 2 inkepingen, of die 2 borggaatjes?
Bij de 2 boor gaatjes. Eerst dus, met een 4mm boortje, verticaal en dan nog een keer horizontaal. Daarna voorzichtig met een scherpe beitel het stukje wegtikken.