naad kitten van motorkapschanier

Alles in, over, rond en op de koets.
Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

naad kitten van motorkapschanier

Bericht door schermer » di 1 nov, 2011 22:32

In de naad van het motorkapschanier blijft altijd water staan met als gevolg roest (he wat een verassing). Wat is de beste methode om hiervanaf te komen? De naad is behandeld met rx5, nu eerst nadenkit en dan spuiten, olf eerst spuiten en dan kit. Ik hoor steeds weer andere verhalen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 1 nov, 2011 23:15

eerst spuiten en dan nadenkit en dan elke 5 jaar verse kit er in.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » di 1 nov, 2011 23:19

Ik heb de naad goed schoon gemaakt en daarna behandeld tegen roest. Daarna netjes afgeplakt en ik meen met ruitenkit dicht gezet. Goed afgestreken en daarna het afplakband weer weg. Ook gezorgd dat de zijkanten goed dicht zitten.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » wo 2 nov, 2011 12:41

zoiets moet ik ook nog doen. kga me daar ook eens mee bezig houden.

grtz

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 2 nov, 2011 13:00

Tja ik zat zelf te denken aan een ouderwetse loodgieter. En dan die hele naad volgieten met lood, zo komt er geen water meer ine n het is nog lekker stevig ook. Iemand daar ervaring mee?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 2 nov, 2011 15:28

Dan kun je beter cusi lassen (koper) geen last van dat zure etsspul om het lood vast te plakken.

Ik heb wel eens met lood gewerkt, gewoon met vertinpasta (daar zit tin in) de boel insmeren, dan met grote bout of kleine vlam vertinpasta heet maken. Je krijgt dan een mooi dun laagje tin op het metaal. De boel echt heeeeeeeel goed schoonmaken. Dan kun je met lood aan de slag, plakt meteen goed vast aan het voorvertinde oppervlak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1951
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 2 nov, 2011 15:31

Kijk wel uit, de dampen die vrijkomen bij het smelten van lood zijn zwaar giftig.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 2 nov, 2011 16:29

Ik weet niet of dat blijft zitten.
Dat scharnier werkt behoorlijk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » wo 2 nov, 2011 18:45

Ik zou gewoon kitten. Een soepele kit werkt prima!

Het zuur wat je voor vertinnen nodig hebt is moord. Niet echt goed schoon en al je lak barst open. Daar achter is het dan meestal al behoorlijk aan het roesten... Niet voor niets dat het niet meer wordt toegepast. 2k plamuur gaat net zo goed!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » za 12 nov, 2011 19:34

ejfrolich schreef:Ik heb de naad goed schoon gemaakt en daarna behandeld tegen roest. Daarna netjes afgeplakt en ik meen met ruitenkit dicht gezet. Goed afgestreken en daarna het afplakband weer weg. Ook gezorgd dat de zijkanten goed dicht zitten.
ik heb het precies zo gedaan....
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » za 19 nov, 2011 14:56

ik heb hem afgekit met sikaflex
en daarna mee gespoten
zit nog steeds goed
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » di 22 nov, 2011 23:40

Zoals Andre Post terecht opmerkt: "het scharnier werkt behoorlijk! " De puntlassen van het scharnierprofiel zitten een stukje lager dan de richel waar de motorkap in schuift. Daar komen krachten op die het scharnierprofiel van de koets af werken. Ik heb in de spleet waar we het hier over hebben op een zestal plaatsen een kleine lasverbinding gemaakt tussen profiel en koets. Ik verwacht hiermee de werking van het profiel te verminderen, dus minder barsten van de lak en dus minder roesten.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 23 nov, 2011 13:19

Pas maar op dan, dat je raamstijl niet gaat scheuren, krachten moeten ergens naar toe.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 23 nov, 2011 13:27

Of het gaat direct bij de lassen scheuren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » vr 25 nov, 2011 16:16

@backfire: vreemde voorstelling heb jij van krachten. Het profiel zit toch altijd aan de koets vast, en met extra lasverbindingen wordt dat niet anders.
@andre: jij hebt een nog vreemdere voorstelling van lassen. Hoezo scheuren als ik het las?
@allebei: als het idee je niet aanspreekt moet je het vooral niet doen. Ik heb inmiddels twee eenden rondrijden en er "scheurt " helemaal niets.

Plaats reactie