Pagina 1 van 2

naad kitten van motorkapschanier

Geplaatst: di 1 nov, 2011 22:32
door schermer
In de naad van het motorkapschanier blijft altijd water staan met als gevolg roest (he wat een verassing). Wat is de beste methode om hiervanaf te komen? De naad is behandeld met rx5, nu eerst nadenkit en dan spuiten, olf eerst spuiten en dan kit. Ik hoor steeds weer andere verhalen.

Geplaatst: di 1 nov, 2011 23:15
door backfire
eerst spuiten en dan nadenkit en dan elke 5 jaar verse kit er in.

Geplaatst: di 1 nov, 2011 23:19
door ejfrolich
Ik heb de naad goed schoon gemaakt en daarna behandeld tegen roest. Daarna netjes afgeplakt en ik meen met ruitenkit dicht gezet. Goed afgestreken en daarna het afplakband weer weg. Ook gezorgd dat de zijkanten goed dicht zitten.

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 12:41
door duck-tuc
zoiets moet ik ook nog doen. kga me daar ook eens mee bezig houden.

grtz

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 13:00
door schermer
Tja ik zat zelf te denken aan een ouderwetse loodgieter. En dan die hele naad volgieten met lood, zo komt er geen water meer ine n het is nog lekker stevig ook. Iemand daar ervaring mee?

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 15:28
door backfire
Dan kun je beter cusi lassen (koper) geen last van dat zure etsspul om het lood vast te plakken.

Ik heb wel eens met lood gewerkt, gewoon met vertinpasta (daar zit tin in) de boel insmeren, dan met grote bout of kleine vlam vertinpasta heet maken. Je krijgt dan een mooi dun laagje tin op het metaal. De boel echt heeeeeeeel goed schoonmaken. Dan kun je met lood aan de slag, plakt meteen goed vast aan het voorvertinde oppervlak.

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 15:31
door deusjevo
Kijk wel uit, de dampen die vrijkomen bij het smelten van lood zijn zwaar giftig.

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 16:29
door André Post
Ik weet niet of dat blijft zitten.
Dat scharnier werkt behoorlijk.

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 18:45
door ejfrolich
Ik zou gewoon kitten. Een soepele kit werkt prima!

Het zuur wat je voor vertinnen nodig hebt is moord. Niet echt goed schoon en al je lak barst open. Daar achter is het dan meestal al behoorlijk aan het roesten... Niet voor niets dat het niet meer wordt toegepast. 2k plamuur gaat net zo goed!

Geplaatst: za 12 nov, 2011 19:34
door Charlie
ejfrolich schreef:Ik heb de naad goed schoon gemaakt en daarna behandeld tegen roest. Daarna netjes afgeplakt en ik meen met ruitenkit dicht gezet. Goed afgestreken en daarna het afplakband weer weg. Ook gezorgd dat de zijkanten goed dicht zitten.
ik heb het precies zo gedaan....

Geplaatst: za 19 nov, 2011 14:56
door brammie
ik heb hem afgekit met sikaflex
en daarna mee gespoten
zit nog steeds goed

Geplaatst: di 22 nov, 2011 23:40
door Sjaak S.
Zoals Andre Post terecht opmerkt: "het scharnier werkt behoorlijk! " De puntlassen van het scharnierprofiel zitten een stukje lager dan de richel waar de motorkap in schuift. Daar komen krachten op die het scharnierprofiel van de koets af werken. Ik heb in de spleet waar we het hier over hebben op een zestal plaatsen een kleine lasverbinding gemaakt tussen profiel en koets. Ik verwacht hiermee de werking van het profiel te verminderen, dus minder barsten van de lak en dus minder roesten.

Geplaatst: wo 23 nov, 2011 13:19
door backfire
Pas maar op dan, dat je raamstijl niet gaat scheuren, krachten moeten ergens naar toe.

Geplaatst: wo 23 nov, 2011 13:27
door André Post
Of het gaat direct bij de lassen scheuren.

Geplaatst: vr 25 nov, 2011 16:16
door Sjaak S.
@backfire: vreemde voorstelling heb jij van krachten. Het profiel zit toch altijd aan de koets vast, en met extra lasverbindingen wordt dat niet anders.
@andre: jij hebt een nog vreemdere voorstelling van lassen. Hoezo scheuren als ik het las?
@allebei: als het idee je niet aanspreekt moet je het vooral niet doen. Ik heb inmiddels twee eenden rondrijden en er "scheurt " helemaal niets.