zuigers monteren in de cilinder
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zuigers monteren in de cilinder
hoi,
ik zo'n zuigerveren klem http://www.autogereedschap.com/a-206572 ... ck-60125mm nu vraag ik me af: ik kan met dit ding toch alleen de zuiger (met veren) in de cilinder monteren als de zuiger los is toch?
ik heb dat ding in het verre verleden 2 x gebruikt, wo 1 keer dat ik alleen de zuigerveren vervangen heb. en ik kan me niet herinneren dat ik toen de zuiger los heb gehad.
ik zo'n zuigerveren klem http://www.autogereedschap.com/a-206572 ... ck-60125mm nu vraag ik me af: ik kan met dit ding toch alleen de zuiger (met veren) in de cilinder monteren als de zuiger los is toch?
ik heb dat ding in het verre verleden 2 x gebruikt, wo 1 keer dat ik alleen de zuigerveren vervangen heb. en ik kan me niet herinneren dat ik toen de zuiger los heb gehad.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Voorzover ik weet inderdaad.
Ik heb ook zo'n ding.
Misschien is het wel helemaal los te draaien, is wel een heel stuk schroeven.
Vroeger wel eens gedaan met een strip alluninium er omheen buigen, dat was wel weer er af te krijgen.
Ik heb ook zo'n ding.
Misschien is het wel helemaal los te draaien, is wel een heel stuk schroeven.
Vroeger wel eens gedaan met een strip alluninium er omheen buigen, dat was wel weer er af te krijgen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
okay, thnx.
nog een vraagje, of eigenlijk 2 (just to be shure... )
1, bij de vorige set zuigers/cilinders die ik vervangen heb zat ook een busje welke in de drijfstang zit (en waar de zuigerpen dus doorheen gaat). bij deze set (mahle, voorheen perfect circle) zaten deze er niet bij. dit is geen probleem?
2 ik lees nu (op 2cv.nl) 2 manieren qua verdeling van de slot openingen van de veren. heb ik het goed als ik ze als volgt monteren: top veer 2 uur, midelste veer op 10 uur, de bovenste veer van de olieschraapveer weer op 2 uur en de ander weer op 10 uur??? de reden hiervan zou zijn omdat de olieschraapveer geen echte zuigerveer zou zijn en je op deze manier geen opening in de onderste 180 graden hebt. maar ik zou dan eerder verwachten: 3 uur, 9 uur, 3 uur en 9 uur. toch?
nog een vraagje, of eigenlijk 2 (just to be shure... )
1, bij de vorige set zuigers/cilinders die ik vervangen heb zat ook een busje welke in de drijfstang zit (en waar de zuigerpen dus doorheen gaat). bij deze set (mahle, voorheen perfect circle) zaten deze er niet bij. dit is geen probleem?
2 ik lees nu (op 2cv.nl) 2 manieren qua verdeling van de slot openingen van de veren. heb ik het goed als ik ze als volgt monteren: top veer 2 uur, midelste veer op 10 uur, de bovenste veer van de olieschraapveer weer op 2 uur en de ander weer op 10 uur??? de reden hiervan zou zijn omdat de olieschraapveer geen echte zuigerveer zou zijn en je op deze manier geen opening in de onderste 180 graden hebt. maar ik zou dan eerder verwachten: 3 uur, 9 uur, 3 uur en 9 uur. toch?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
en wat is de beste manier om de zuigerveren op de zuigers te krijgen? ik heb er nu 1 waarbij ik begon met 1 van de einden op de buitenkant van de zuiger te zetten, de einden van elkaar af te duwen en zo een beetje de veer op z'n plek te frotten. een vrij lastig en zenuwslopend klusje. helaas heb ik wel nu een paar kleine beschadigingetjes op de bovenste helft van de zuiger (nog wel weer weg te krijgen)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Ik leg ze er met de hand in, doet maar effe pijn aan de vingertoppen
Op 120 graden verschoven
Heb een pvc buis speciaal opengezaagd en die klem ik om de zuiger met een grote slangen klem. Daarna laat ik de zuiger van boevnaf in de cilnder zakken. Beetje frotten maar het gaat prima!
Dan de zuiger (ruim in de motorolie) laten zakken zodat de zuigerpen er ingeschoven kan worden. (Dus zuiger door naar onderen schuiven mmaar niet te ver want dan kom je op het afgeschuinde deel van de cilinder en dat is niet gezond voor de zuigerveren.
De hele handel tegen het blok schuiven en de zuiger pen door de drijfstang persen.
Daanrna de cilinder verder over de zuiger schuiven tegen het motorblok.
Op 120 graden verschoven
Heb een pvc buis speciaal opengezaagd en die klem ik om de zuiger met een grote slangen klem. Daarna laat ik de zuiger van boevnaf in de cilnder zakken. Beetje frotten maar het gaat prima!
Dan de zuiger (ruim in de motorolie) laten zakken zodat de zuigerpen er ingeschoven kan worden. (Dus zuiger door naar onderen schuiven mmaar niet te ver want dan kom je op het afgeschuinde deel van de cilinder en dat is niet gezond voor de zuigerveren.
De hele handel tegen het blok schuiven en de zuiger pen door de drijfstang persen.
Daanrna de cilinder verder over de zuiger schuiven tegen het motorblok.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam