snelheidsmeter blijft achter na een koude start
snelheidsmeter blijft achter na een koude start
Als ik met een koude motor wegrijd, blijft de naald van de snelheidsmeter in eerste instantie in de linker hoek liggen.
Na zo'n 500m gereden te hebben kruipt hij langzaam omhoog, maar blijft duidelijk achter t.a.v. de werkelijke snelheid.
Eerst dacht ik dat ik misschien een nieuwe kabel de oplossing is, maar daar ben ik niet meer zo zeker van.
Wie heeft hier ervaring mee?
Na zo'n 500m gereden te hebben kruipt hij langzaam omhoog, maar blijft duidelijk achter t.a.v. de werkelijke snelheid.
Eerst dacht ik dat ik misschien een nieuwe kabel de oplossing is, maar daar ben ik niet meer zo zeker van.
Wie heeft hier ervaring mee?
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het zal echt niet in de kabel zitten. Snelheidsmeters op leeftijd vertonen 's winters allerlei problemen. Vorige maand was er nog een lang item op dit forum over een snelheidsmeter met ochtendhumeur.
Het principe: De snelheidmeterkabel drijft een permanent magnetische schijf aan. Die ronddraaiende magneet probeert een andere schijf met daarop de wijzer mee te nemen, tegen de kracht van een torsieveertje in. Na jaren gaat het lagertje van de magneetschijf gieren (vooral bij koud weer), het permanent magnetisme van de schijf kan minder worden en in zeldzame gevallen wordt het torsieveertje moe (maar dan gaat de meter juist zwaar overdrijven of bizar zwaaien). Moraal van het verhaal: Rare wijzerbewegingen en jankgeluiden zijn voorbodes van het definitief uitvallen van een vermoeide snelheidsmeter. Er valt weinig aan te sleutelen, losse onderdelen zijn niet verkrijgbaar.
Het principe: De snelheidmeterkabel drijft een permanent magnetische schijf aan. Die ronddraaiende magneet probeert een andere schijf met daarop de wijzer mee te nemen, tegen de kracht van een torsieveertje in. Na jaren gaat het lagertje van de magneetschijf gieren (vooral bij koud weer), het permanent magnetisme van de schijf kan minder worden en in zeldzame gevallen wordt het torsieveertje moe (maar dan gaat de meter juist zwaar overdrijven of bizar zwaaien). Moraal van het verhaal: Rare wijzerbewegingen en jankgeluiden zijn voorbodes van het definitief uitvallen van een vermoeide snelheidsmeter. Er valt weinig aan te sleutelen, losse onderdelen zijn niet verkrijgbaar.
Ik wist niet dat de wijzer door een magnetisch veld in beweging wordt gezet.
Weer iets geleerd!
Ik vraag me af of ik na een km of 2 correcte waardes aflees.
Dal heb ik n.l. een redelijke uitslag van de naald.
Het wordt dus tijd voor een nieuw dashboard.
Weer iets geleerd!
Ik vraag me af of ik na een km of 2 correcte waardes aflees.
Dal heb ik n.l. een redelijke uitslag van de naald.
Het wordt dus tijd voor een nieuw dashboard.
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
Of je na wat opwarmen de juiste snelheid afleest, kun je berekenen met behulp van je horloge en de hectometerpaaltjes langs de rijks- en provinciale wegen. Afstand gedeeld door tijd is snelheid. En omrekenen van hectometers per minuut naar kilometers per uur is ook wel te doen als je ouderwets onderwijs hebt genoten.
Ben gerust, ik heb een gedegen technische opleiding gehad.
Een Tom-Tom heb ik echter niet.
Ooit heb ik op dit forum gelezen, dat iemand de werkelijke snelheid deed meten met een Inge-Inge.
Ik heb ook zoiets; van een ander merk, dan wel!
Gaat beslist gezellig worden
Een Tom-Tom heb ik echter niet.
Ooit heb ik op dit forum gelezen, dat iemand de werkelijke snelheid deed meten met een Inge-Inge.
Ik heb ook zoiets; van een ander merk, dan wel!
Gaat beslist gezellig worden
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Er zijn wel gespecialiseerde bedrijven die snelheidsmeters kunnen revideren. Ga maar eens googelen. Voor mijn Amazon ooit laten doen. Alles was daarvoor op vooraad of werd nagemaakt. En dat voor een auto uit '62
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
Ik krijg ineens die drang om ook weer dat jongetje te zijn; hopelijk met succesachtpeter schreef:Ben trouwens benieuwd of het iemand hier ooit is gelukt een snelheidsmeter te repareren. Toen ik het probeerde, voelde ik me als het jongetje dat een wekker uit elkaar haalde en nooit meer aan het tikken kreeg.
Echter eerst op zoek naar een vervangend klokje voordat ik deze sloop.
Ik hou jullie op de hoogte
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
-
- Beginner
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 15 nov, 2010 13:59
- Locatie: Zwolle
Hallo,
ik zit zit met hetzelfde probleem: mijn snelheidsmeter doet ook raar: bij het optrekken blijft de meter eerst links hangen en pas als ik zo rond de dertig- veertig rijd schiet de meter ineens omhoog. De meting dan lijkt vrij redelijk. Zie filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=0COlZITXjYg
Zal dat hetzelfde zijn?
ik zit zit met hetzelfde probleem: mijn snelheidsmeter doet ook raar: bij het optrekken blijft de meter eerst links hangen en pas als ik zo rond de dertig- veertig rijd schiet de meter ineens omhoog. De meting dan lijkt vrij redelijk. Zie filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=0COlZITXjYg
Zal dat hetzelfde zijn?
Groeten,
Coen,
Rode 2CV6 Club uit 1987
Coen,
Rode 2CV6 Club uit 1987
Begon dat ook toen het koud werd? Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt. Ik zou me in beide gevallen nog kunnen voorstellen dat de wartel van de snelheidmeterkabel een beetje los zit, waardoor het aandrijfvierkant van de kabel slipt in de aansluiting achterop de meter. Maar meestal is het de combinatie van slijtage en kou die oude snelheidsmeters de das omdoet. Als het toch een slippende aandrijving zou zijn, dan moet inmiddels je kilometerteller flink achterlopen. (Daar is natuurlijk een simpel testje voor te verzinnen)
-
- Beginner
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 15 nov, 2010 13:59
- Locatie: Zwolle
Vanmiddag viel het mij voor het eerst pas op. Oftie het al langer doet weet ik niet. Binnekort meet ik e.e.a. na met mijn GPS,je om te kijken hoe betrouwbaar de snelheid nog waordt weergegeven. Ik denk trouwens dat e.e.a. pas recent is begonnen aangezien mij dat soort zaken meestal wel opvallen (zo valt mij de heen en weer springende benzinemeter altijd ook altijd op).
Wordt vervolgd dus.
Wordt vervolgd dus.
Groeten,
Coen,
Rode 2CV6 Club uit 1987
Coen,
Rode 2CV6 Club uit 1987
-
- Beginner
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 15 nov, 2010 13:59
- Locatie: Zwolle
Vanavond een ritje gemaakt en de snelheidsmeter deed het weer naar behoren. Een vergelijking met mijn GPS levert op dat bij 40 km de meter er ongeveer 3 km naast zit, bij 60 kilometer is de afwijking ongeveer 5-6 en bij 70 km loopt deze op naar een afwijking van ongeveer7-8. Ruwe benaderingen overigens.
Ik heb me ooit wijs laten maken dat de snelheidsmeters van oudere auto's circa 10% afwijken naar beneden (wat bij mij ook zo is). Vooralsnog zal het dus wel kou zijn en wat slijtage??????
Ik heb me ooit wijs laten maken dat de snelheidsmeters van oudere auto's circa 10% afwijken naar beneden (wat bij mij ook zo is). Vooralsnog zal het dus wel kou zijn en wat slijtage??????
Groeten,
Coen,
Rode 2CV6 Club uit 1987
Coen,
Rode 2CV6 Club uit 1987