motor starten na enkele jaren stilstand
motor starten na enkele jaren stilstand
Binnenkort ga ik een 2pk terug tot leven wekken, deze staat reeds ettelijke jaren in een garage en heeft zo'n 3 jaar geleden voor de laatste keer gedraaid. Waar moet ik zoal naar kijken alvorens ik er mijn batterij aanhang en hem wil (proberen) starten?
Bart.
Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ben het met tom en andre eens!!! eerst het spruitstuk los en met een stofzuiger de poorten in de koppen goed uitzuigen voor de motor ook maar een keer ronddraait! (ook dus niet eerst met de hand ronddraaien!)
het kan goed gaan als je het niet doet, maar voor het zelfde geld draai je een verder goed blok in de soep door m maar gewoon te starten en te zien wat er gebeurd.
wat ik ook zou doen is compressie meten. (nadat ie dus uiteindelijk een keer gelopen heeft.) als je weinig compressie hebt en blijft houden dan zou ik controleren of de zuigerveren vrij kunnen bewegen. ik heb gehad bij een blok dat een tijd stiul heeft gestaan een zuigerveer vast in z'n groef zat. na een 5000 km resulteerde dit in een gebroken zuigerveer die uiteindelijk in kleine brokken in de verbrandingsruimte is gekomen. en dan kun je dus aan nieuwe zuigers/cilinders en koppen
het kan goed gaan als je het niet doet, maar voor het zelfde geld draai je een verder goed blok in de soep door m maar gewoon te starten en te zien wat er gebeurd.
wat ik ook zou doen is compressie meten. (nadat ie dus uiteindelijk een keer gelopen heeft.) als je weinig compressie hebt en blijft houden dan zou ik controleren of de zuigerveren vrij kunnen bewegen. ik heb gehad bij een blok dat een tijd stiul heeft gestaan een zuigerveer vast in z'n groef zat. na een 5000 km resulteerde dit in een gebroken zuigerveer die uiteindelijk in kleine brokken in de verbrandingsruimte is gekomen. en dan kun je dus aan nieuwe zuigers/cilinders en koppen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- CVosje1994
- Gebruiker
- Berichten: 132
- Lid geworden op: za 28 aug, 2010 19:16
- Locatie: Linne
Klein offtopic vraagje
Ik heb bij mijn 2cv, die momenteel gerestaureerd wordt, het blok er naast staan. Ik draai soms ,met de slinger, een aantal minuten rond zodat er olie wordt verspreidt en het blok niet vast kom te zitten.
Moet ik over een dik half jaar ook het spruitstuk ervan halen om het roestvrij te maken aan de binnenkant? Of kan ik het blok in elkaar laten zitten?
Ik heb bij mijn 2cv, die momenteel gerestaureerd wordt, het blok er naast staan. Ik draai soms ,met de slinger, een aantal minuten rond zodat er olie wordt verspreidt en het blok niet vast kom te zitten.
Moet ik over een dik half jaar ook het spruitstuk ervan halen om het roestvrij te maken aan de binnenkant? Of kan ik het blok in elkaar laten zitten?
Georges, de rode 2cv6 Club - nu Celeste Bleu
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
toen ik mijn blok na meer dan 10 jaar droog gestald weer startte liep hij bijna meteen vast door gruis uit het spruitstuk
dus die zou ik als ik jou was er zowiezo even af pakken
verder zou ik de carb ook even open maken en schoon maken
de benzine die daar ooit inzat heeft waarschijnlijk een hoop gum achtergelaten tijdens het verdampen de laatste jaren
en misschien zitten de sproeiers en kanalen verstopt
meer zou ik niet doen
eerst lekker ff horen pruttelen
dus die zou ik als ik jou was er zowiezo even af pakken
verder zou ik de carb ook even open maken en schoon maken
de benzine die daar ooit inzat heeft waarschijnlijk een hoop gum achtergelaten tijdens het verdampen de laatste jaren
en misschien zitten de sproeiers en kanalen verstopt
meer zou ik niet doen
eerst lekker ff horen pruttelen

mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
motor starten
ik heb pas een motor gestart die na het proefdraaien in de fabriek, 30 jaar geleden, niet meer had gedraaid. Eerst met een cameratje in het bougiegat gekeken en toen ik geen bijzonderheden en rommel zag, de motor gestart. Geen probleem en loopt goed.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
tsja het evt roest en troep zit in het spruitstuk en (nog) niet in de verbrandingskamer. dus door het bougiegat kijken schiet je geen drol mee op. zoveel moeite is het toch niet om even dat spruitstuk los te halen???? 4 boutjes en 4 moertjes...



die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
des te meer reden om dan na te gaan of er niet ook roest aan de binnenkant zit
maar goed, ieder moet doen wat hij/zij goeddunkt. mij maakt het niet uit als je uiteindelijk een blok overhoudt met minder compressie of zelf nieuwe zuigers+cilinders en gereviseerde koppen nodig heeft (moet het spruitstuk alsnog los)

maar goed, ieder moet doen wat hij/zij goeddunkt. mij maakt het niet uit als je uiteindelijk een blok overhoudt met minder compressie of zelf nieuwe zuigers+cilinders en gereviseerde koppen nodig heeft (moet het spruitstuk alsnog los)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 632
- Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
- Locatie: utrecht
Ik heb alles eerst eens nagekeken, inlaat was goed, geen gruis of roest, luchtfilter zag wat zwart en had een muis in gezeten! carburator was droog maar schoon, bougies vervangen door reserve, bobine had ik ook in reserve mee, motor draaide mooi rond (via de ventilator). Nieuwe batterij aangesloten -> niets deed het meer, na 2 uur zoeken en foefelen de elektriciteit terug tot leven gewekt, het rode lampje op hat dashbord brande terug , de pinkers werkten en de toeter deed het ook. Starten -> niets. Naar huis een andere startmotor gehaald en ja hoor, die deed het! Aanslaan was er niet bij, naar alle waarschijnlijkheid benzinepomp stuk want er komt geen benzine uit het darmpje aan de carbu, zal dus toch slepen worden, had er graag mee gereden.
Bart.
Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81