motor starten na enkele jaren stilstand

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

motor starten na enkele jaren stilstand

Bericht door bartvds » zo 18 dec, 2011 19:10

Binnenkort ga ik een 2pk terug tot leven wekken, deze staat reeds ettelijke jaren in een garage en heeft zo'n 3 jaar geleden voor de laatste keer gedraaid. Waar moet ik zoal naar kijken alvorens ik er mijn batterij aanhang en hem wil (proberen) starten?

Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 18 dec, 2011 20:08

bougiekabels eraf en even starten zodat de olie weer overal kan komen zonder dat de motor meteen aanslaat.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » zo 18 dec, 2011 20:57

Heeft altijd in een droge garage gestaan dus zal normaal niet teveel problemen mogen geven denk ik. Ik neem voor alle zekerheid toch wat materiaal en een goei bobine en reservebougies mee.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 18 dec, 2011 21:24

Spuitstuk loshalen, en eens goed van binnen schoonmaken..
je zult niet de eerste zijn die een blok dat lang stil heeft gestaan vast ziet lopen doordat er roest uit het spruitstuk loskomt..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 18 dec, 2011 21:30

Bij mijn lange termijn project eend stonden de poorten vol met gruis.
Wel na, naar schatting, ruim 10 jaar stilstand in minder dan ideale omstandigheden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 18 dec, 2011 21:50

ben het met tom en andre eens!!! eerst het spruitstuk los en met een stofzuiger de poorten in de koppen goed uitzuigen voor de motor ook maar een keer ronddraait! (ook dus niet eerst met de hand ronddraaien!)

het kan goed gaan als je het niet doet, maar voor het zelfde geld draai je een verder goed blok in de soep door m maar gewoon te starten en te zien wat er gebeurd.

wat ik ook zou doen is compressie meten. (nadat ie dus uiteindelijk een keer gelopen heeft.) als je weinig compressie hebt en blijft houden dan zou ik controleren of de zuigerveren vrij kunnen bewegen. ik heb gehad bij een blok dat een tijd stiul heeft gestaan een zuigerveer vast in z'n groef zat. na een 5000 km resulteerde dit in een gebroken zuigerveer die uiteindelijk in kleine brokken in de verbrandingsruimte is gekomen. en dan kun je dus aan nieuwe zuigers/cilinders en koppen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
CVosje1994
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 28 aug, 2010 19:16
Locatie: Linne

Bericht door CVosje1994 » zo 18 dec, 2011 21:52

Klein offtopic vraagje

Ik heb bij mijn 2cv, die momenteel gerestaureerd wordt, het blok er naast staan. Ik draai soms ,met de slinger, een aantal minuten rond zodat er olie wordt verspreidt en het blok niet vast kom te zitten.
Moet ik over een dik half jaar ook het spruitstuk ervan halen om het roestvrij te maken aan de binnenkant? Of kan ik het blok in elkaar laten zitten?
Georges, de rode 2cv6 Club - nu Celeste Bleu

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 18 dec, 2011 22:43

een half jaar stilstand lijkt me niet echt problematisch. 3 jaar is ansich ook nog niet zo lang, maar met 3 jaar zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » zo 18 dec, 2011 23:07

toen ik mijn blok na meer dan 10 jaar droog gestald weer startte liep hij bijna meteen vast door gruis uit het spruitstuk
dus die zou ik als ik jou was er zowiezo even af pakken
verder zou ik de carb ook even open maken en schoon maken
de benzine die daar ooit inzat heeft waarschijnlijk een hoop gum achtergelaten tijdens het verdampen de laatste jaren
en misschien zitten de sproeiers en kanalen verstopt

meer zou ik niet doen
eerst lekker ff horen pruttelen :D
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

motor starten

Bericht door schroef » ma 19 dec, 2011 00:37

ik heb pas een motor gestart die na het proefdraaien in de fabriek, 30 jaar geleden, niet meer had gedraaid. Eerst met een cameratje in het bougiegat gekeken en toen ik geen bijzonderheden en rommel zag, de motor gestart. Geen probleem en loopt goed.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 19 dec, 2011 15:49

tsja het evt roest en troep zit in het spruitstuk en (nog) niet in de verbrandingskamer. dus door het bougiegat kijken schiet je geen drol mee op. zoveel moeite is het toch niet om even dat spruitstuk los te halen???? 4 boutjes en 4 moertjes... :roll: :?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1958
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 19 dec, 2011 17:43

dyane_maniac schreef:zoveel moeite is het toch niet om even dat spruitstuk los te halen???? 4 boutjes en 4 moertjes... :roll: :?
Die boutjes en moertjes kunnen anders heel erg vastgeroest zitten.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 19 dec, 2011 18:13

des te meer reden om dan na te gaan of er niet ook roest aan de binnenkant zit :roll:

maar goed, ieder moet doen wat hij/zij goeddunkt. mij maakt het niet uit als je uiteindelijk een blok overhoudt met minder compressie of zelf nieuwe zuigers+cilinders en gereviseerde koppen nodig heeft (moet het spruitstuk alsnog los)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 20 dec, 2011 03:23

`praten we hier over het inlaat of uitlaat spruitstuk?
zal wel het inlaatspruitstuk zijn want uitlaatspruitstuk blaast alleen .

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » di 20 dec, 2011 12:49

Ik heb alles eerst eens nagekeken, inlaat was goed, geen gruis of roest, luchtfilter zag wat zwart en had een muis in gezeten! carburator was droog maar schoon, bougies vervangen door reserve, bobine had ik ook in reserve mee, motor draaide mooi rond (via de ventilator). Nieuwe batterij aangesloten -> niets deed het meer, na 2 uur zoeken en foefelen de elektriciteit terug tot leven gewekt, het rode lampje op hat dashbord brande terug , de pinkers werkten en de toeter deed het ook. Starten -> niets. Naar huis een andere startmotor gehaald en ja hoor, die deed het! Aanslaan was er niet bij, naar alle waarschijnlijkheid benzinepomp stuk want er komt geen benzine uit het darmpje aan de carbu, zal dus toch slepen worden, had er graag mee gereden.

Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Plaats reactie