Motorkapscharnier aan carrosserie vastlassen
-
- Beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 25 okt, 2010 23:29
- Locatie: Genk
Motorkapscharnier aan carrosserie vastlassen
Hoi
Heb bij mijn Azam wat rottigheid aan het motorkapscharnier ontdekt (een echte verrassing is dit niet... ) Nu wil ik het scharnier even verwijderen door de puntlassen die het scharnier vast zetten aan de kas uit te boren. Maar hoe las ik het scharnier er terug aan vast?
Grts
Wim
Heb bij mijn Azam wat rottigheid aan het motorkapscharnier ontdekt (een echte verrassing is dit niet... ) Nu wil ik het scharnier even verwijderen door de puntlassen die het scharnier vast zetten aan de kas uit te boren. Maar hoe las ik het scharnier er terug aan vast?
Grts
Wim
M.b.v. proplassen !
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... lassen.htm
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... lassen.htm
Je kunt alle puntlassen uitboren. Als je het scharnierprofiel dan los hebt kun je beide kanten goed schuren. Op dezelfde plek terugzetten zal dan niet gaan want dan vallen de gaten tegenover elkaar en valt er niets te lassen, je zou het profiel iets korter kunnen maken en dan 5 mm opzij schuiven zodat je weer staal tegenover de gaten hebt. Maar dat lijkt me ook niets: ik zou een nieuw profiel kopen: kost een paar tientjes, maar dan heb je weer gezond staal. Dan boor je gaten (op andere plaatsen dan de originele puntlassen) en je last hem met proplassen aan de koets. Vervolgens plaats ik zelf van bovenaf in de naad tussen profiel en koets nog een paar lassen om het openbuigen van de naad tegen te gaan.
succes.
succes.
-
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
- Contacteer:
Op dezelfde plek terugzetten zal dan niet gaan want dan vallen de gaten tegenover elkaar en valt er niets te lassen
maakt niks uit, las je zo dicht!
je kan een nieuw schanier kopen en daar aan zit dus vaak een stuk blik aan vast gepuntlast. Die dingen las je er zo in
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
- Beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 25 okt, 2010 23:29
- Locatie: Genk
Na een stilte in de restauratie ben ik terug aan de slag gegaan. Nieuwe bodemplaten en voetenbak zitten er al netjes in. Heb voor de vervanging van het motorkapscharnier volgend plaatwerkdeel gekocht
http://www.ami-2cv.com/charniere-de-cap ... nneau.html
Hoe las je dit er zo goed mogelijk in? Laat je het plaatwerk overlappen, proplassen en uitplamuren?
Tips, truc en eventueel foto's zijn altijd welkom!
http://www.ami-2cv.com/charniere-de-cap ... nneau.html
Hoe las je dit er zo goed mogelijk in? Laat je het plaatwerk overlappen, proplassen en uitplamuren?
Tips, truc en eventueel foto's zijn altijd welkom!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Beste Wim,Wim Smeets schreef:(...) Heb voor de vervanging van het motorkapscharnier volgend plaatwerkdeel gekocht
http://www.ami-2cv.com/charniere-de-cap ... nneau.html
Hoe las je dit er zo goed mogelijk in? Laat je het plaatwerk overlappen, proplassen en uitplamuren?
Tips, truc en eventueel foto's zijn altijd welkom!
Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door dit onderdeel aan te
schaffen. Wellicht was alleen het scharnier te overwegen geweest?
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/2 ... /ANR15185/
Dat kan je eenvoudig met proplassen bevestigen. Overtollig laswerk met
afbraamschijf op slijptol weghalen en afwerken met primer, lak of wat jij
prettig vind. Plamuren moet je naar mijn idee zoveel mogelijk vermijden.
Dat trekt namelijk vocht aan, kan breken, etc.
Plaatwerk moet je bij het lassen liefst niet laten overlappen (anders dan in
de instructie over het proplassen is getoond). Dat kan namelijk weer
corrosie veroorzaken. En die was je nu juist aan het weghalen.
Wellicht kan je je klus makkelijker maken door het scharnier van het
nieuwe plaatdeel af te halen (door bijv. te boren) en slechts het scharnier
terug aanbrengen op de koets? Anders zou ik je adviseren om uit de koets
een evengroot deel weg te slijpen ter grootte van het reparatiedeel waar
het scharnier al op zit en dat rondom af te lassen.
Ik heb een restauratieproject waar ik dit ook nog moet doen, dus ik kijk
even met je mee.
Succes!
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 25 okt, 2010 23:29
- Locatie: Genk
Hallo Jesper
Mijn eerste gedacht was ook om enkel het scharnier te kopen. Maar er werd mij aangeraden dit stuk te kopen omdat er achter het scharnier een heleboel rottigheid kan zitten (dus beter de heleboel vervangen)... Eigenlijk is de kas op die plek niet slecht, heb het over de hele breedte zuiver gemaakt en vond enkel een klein gaatje van ongeveer een 0.5cm groot... Tussen de kas en het scharnier zal het plaatwerk wel wat dunner geworden zijn, voorkomen is beter dan genezen? Zonde om eigenlijk alles er uit te slijpen.
Zou ik het dan op deze manier aanpakken, schanier er af halen, gaatje dichtlassen, nieuw scharnier erop proplassen?
Mijn eerste gedacht was ook om enkel het scharnier te kopen. Maar er werd mij aangeraden dit stuk te kopen omdat er achter het scharnier een heleboel rottigheid kan zitten (dus beter de heleboel vervangen)... Eigenlijk is de kas op die plek niet slecht, heb het over de hele breedte zuiver gemaakt en vond enkel een klein gaatje van ongeveer een 0.5cm groot... Tussen de kas en het scharnier zal het plaatwerk wel wat dunner geworden zijn, voorkomen is beter dan genezen? Zonde om eigenlijk alles er uit te slijpen.
Zou ik het dan op deze manier aanpakken, schanier er af halen, gaatje dichtlassen, nieuw scharnier erop proplassen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Beste Wim,
Als ik jou was zou ik eerst slechts het scharnier verwijderen, zeker als de kas op het
oog daar nog goed is. Mocht je bij of na het verwijderen van het scharnier constateren
dat er onder het scharnier onverwachte rottigheid zit, kan je altijd nog meer verwijderen
en het nieuw aangeschafte hele onderdeel in zijn geheel aanbrengen. Je hebt twee opties.
Groet van
Jesper
P.S.: Zoals je op de onderstaande foto kan zien, heb ik straks geen keus.
Als ik jou was zou ik eerst slechts het scharnier verwijderen, zeker als de kas op het
oog daar nog goed is. Mocht je bij of na het verwijderen van het scharnier constateren
dat er onder het scharnier onverwachte rottigheid zit, kan je altijd nog meer verwijderen
en het nieuw aangeschafte hele onderdeel in zijn geheel aanbrengen. Je hebt twee opties.
Groet van
Jesper
P.S.: Zoals je op de onderstaande foto kan zien, heb ik straks geen keus.
Wim Smeets schreef:Hallo Jesper
Mijn eerste gedacht was ook om enkel het scharnier te kopen. Maar er werd mij aangeraden dit stuk te kopen omdat er achter het scharnier een heleboel rottigheid kan zitten (dus beter de heleboel vervangen)... Eigenlijk is de kas op die plek niet slecht, heb het over de hele breedte zuiver gemaakt en vond enkel een klein gaatje van ongeveer een 0.5cm groot... Tussen de kas en het scharnier zal het plaatwerk wel wat dunner geworden zijn, voorkomen is beter dan genezen? Zonde om eigenlijk alles er uit te slijpen.
Zou ik het dan op deze manier aanpakken, schanier er af halen, gaatje dichtlassen, nieuw scharnier erop proplassen?
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)