18 pk schokt in bochten.

Gesloten
Tan Jel
Beginner
Beginner

18 pk schokt in bochten.

Bericht door Tan Jel » vr 2 jul, 2004 20:19

Hallo,
Net een 18 pk eend bj 1964 met centrifugaalkoppeling gereviseerd. Motortje loopt mooi stationair, komt wel moeilijk op volle gas (trekt enkel goed op met halve choke).

Probleem 1 is dat de wagen fel schokt bij korte bochten. Rechtuit gaat redelijk in de tuin. Banden zijn gaaf met niet perfekte sporing (ene wiel stond naar buiten bij aankoop, op zicht recht gezet) cardanassen en lagers draaien mooi rond bij opkrikken zonder dode punten. Wagen is superzacht in de vering (frotteurs) De banden raken de draagarmen niet bij het bochtenwerk.

Probleem 2 is dat de stuurstang bij korte bochten naar links de overbrenging van mijn koppelingspedaal (oud systeem) iets naar buiten drukt, doch dit kan te maken hebben met de afwezigheid van een blokje (ik zie 2 gaatjes) waar de stang van de koppelingspedaal de koets binnenkomt.

Ik heb de indruk dat het schokken verdwijnt bij indrukken van het koppelingspedaal in de bochten.

Iemand advies?
Vgr,
Daniel

Freek
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Freek » vr 2 jul, 2004 22:56

Het is simpel... Jouw 2pk'tje heeft (nog) geen homokinetische kruiskoppelingen in de aandrijsassen! Zo reden ze dus al vanaf het begin... Ik heb van een bekende gehoord dat het eigenlijk niet went, liefde moet dus blind maken :)
Overigens zul je nu ook snappen waarom het helpt de koppeling in te trappen. Dan hoeven de kruiskoppelingen geen krachten over te dragen.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 3 jul, 2004 12:47

Mijn dyane heeft ook kruiskoppelingen en dat voel je ook goed hij piept en hobbelt wanneer je een korte bocht maakt.
Verbruik: Afbeelding

Tan Jel
Beginner
Beginner

Bericht door Tan Jel » zo 4 jul, 2004 08:46

Moet of kan ik deze kruiskoppelingen op enige manier smeren?
Ik zie geen vetnippel.
Gr,
Daniel

Freek
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Freek » zo 4 jul, 2004 15:43

Ik meen dat ze niet te smeren zijn, alleen vet in het schuifstuk. Maar dat kan ik mis hebben.

Die van Michiel moet wel homokineten hebben, gezien de foto. Klinkt meer als kapot, dat kunnen ze ook goed! Snel vervangen, want bij mij is er ooit een gebroken en dan sta je echt! Klus is niet moeilijk.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 4 jul, 2004 17:35

nee, ik heb kruiskoppelingen :P ik heb namelijk ook nog twee reserve exemplaren liggen. in 1971 scheen dat nog zo te zijn
Verbruik: Afbeelding

Freek
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Freek » za 31 jul, 2004 22:47

Het is maar goed dat je kruiskoppelingen hebt! De vraag is alleen, of ze homokinetisch zijn... Misschien hebben we daar spraakverwarring?

(lekker vlotte reactie, inderdaad;-))

Kees-Jan Smit
Beginner
Beginner

Bericht door Kees-Jan Smit » ma 9 aug, 2004 16:20

Kun je een smeernippel zien op het gewrichtje van de kruiskoppeling? Ik heb er bij mijn '62-er laatst twee nieuwe ingezet en die waren wel degelijk uitgerust met zo'n apparaat. Wel effe frotten in een rare hoek om er bij te kunnen... en overtollig vet na het doorsmeren wegvegen met doek/mouw/mouw van buurman die toekijkt hoe jij aan het frotten bent . :P

Gesloten