18 pk schokt in bochten.
18 pk schokt in bochten.
Hallo,
Net een 18 pk eend bj 1964 met centrifugaalkoppeling gereviseerd. Motortje loopt mooi stationair, komt wel moeilijk op volle gas (trekt enkel goed op met halve choke).
Probleem 1 is dat de wagen fel schokt bij korte bochten. Rechtuit gaat redelijk in de tuin. Banden zijn gaaf met niet perfekte sporing (ene wiel stond naar buiten bij aankoop, op zicht recht gezet) cardanassen en lagers draaien mooi rond bij opkrikken zonder dode punten. Wagen is superzacht in de vering (frotteurs) De banden raken de draagarmen niet bij het bochtenwerk.
Probleem 2 is dat de stuurstang bij korte bochten naar links de overbrenging van mijn koppelingspedaal (oud systeem) iets naar buiten drukt, doch dit kan te maken hebben met de afwezigheid van een blokje (ik zie 2 gaatjes) waar de stang van de koppelingspedaal de koets binnenkomt.
Ik heb de indruk dat het schokken verdwijnt bij indrukken van het koppelingspedaal in de bochten.
Iemand advies?
Vgr,
Daniel
Net een 18 pk eend bj 1964 met centrifugaalkoppeling gereviseerd. Motortje loopt mooi stationair, komt wel moeilijk op volle gas (trekt enkel goed op met halve choke).
Probleem 1 is dat de wagen fel schokt bij korte bochten. Rechtuit gaat redelijk in de tuin. Banden zijn gaaf met niet perfekte sporing (ene wiel stond naar buiten bij aankoop, op zicht recht gezet) cardanassen en lagers draaien mooi rond bij opkrikken zonder dode punten. Wagen is superzacht in de vering (frotteurs) De banden raken de draagarmen niet bij het bochtenwerk.
Probleem 2 is dat de stuurstang bij korte bochten naar links de overbrenging van mijn koppelingspedaal (oud systeem) iets naar buiten drukt, doch dit kan te maken hebben met de afwezigheid van een blokje (ik zie 2 gaatjes) waar de stang van de koppelingspedaal de koets binnenkomt.
Ik heb de indruk dat het schokken verdwijnt bij indrukken van het koppelingspedaal in de bochten.
Iemand advies?
Vgr,
Daniel
Het is simpel... Jouw 2pk'tje heeft (nog) geen homokinetische kruiskoppelingen in de aandrijsassen! Zo reden ze dus al vanaf het begin... Ik heb van een bekende gehoord dat het eigenlijk niet went, liefde moet dus blind maken
Overigens zul je nu ook snappen waarom het helpt de koppeling in te trappen. Dan hoeven de kruiskoppelingen geen krachten over te dragen.

Overigens zul je nu ook snappen waarom het helpt de koppeling in te trappen. Dan hoeven de kruiskoppelingen geen krachten over te dragen.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
Kun je een smeernippel zien op het gewrichtje van de kruiskoppeling? Ik heb er bij mijn '62-er laatst twee nieuwe ingezet en die waren wel degelijk uitgerust met zo'n apparaat. Wel effe frotten in een rare hoek om er bij te kunnen... en overtollig vet na het doorsmeren wegvegen met doek/mouw/mouw van buurman die toekijkt hoe jij aan het frotten bent . 
