Pagina 1 van 7
AZU 1958 motorrevisie
Geplaatst: ma 2 jan, 2012 12:12
door marcopr
Eindelijk ben ik begonnen aan het uit elkaar sleutelen van mijn blok. Het liep nog zo lekker, al moest ik ruim 300cc olie bijvullen bij iedere tankbeurt. De laatste tijd maakte het ook veel herrie en raakte het parkeerkarton onder de wagen steeds sneller doorweekt.
By
marcopr at 2012-01-02
Maar het is een schatje, wat een klein blokje.Dit voorjaar heb ik dit banjoboutje losgehad en weer gemonteerd, geen neiuwe lekkage.
By
marcopr at 2012-01-02
Zweet wel wat olie, dus schrobben en verder uit elkaar halen. Vandaag heb ik een babybadje bij de kringloop gehaald om hem in te badderen.
By
marcopr at 2012-01-02
By
marcopr at 2012-01-02
Wie weet wat er achter dit zeskantje zit? Is hier ook een pakking nodig?
By
marcopr at 2012-01-02
En natuurlijk een bout afgebroken in mijn enthousiasme, dus uitboren en opnieuw tappen.
Geplaatst: ma 2 jan, 2012 16:02
door Gerard2cv
Hallo Marco,Ik mis op de foto's het borgdraad door de oliekoelerbouten en het flapje dat in het zijpijpje van de vulpijp zit
Geplaatst: ma 2 jan, 2012 16:09
door marcopr
Borgdraad? Welk flapje gerard.
Wat er niet opzit kan altijd nog.
Geplaatst: ma 2 jan, 2012 17:28
door Gerard2cv
Die 2 grote bouten door de 2 oliekoelerpijpjes zitten gaatjes in,daar hoort borgdraad door en om de pijpjes gewikkelt te worden.
De olievulpijp heeft een grote zijaftakking die naar het lichtfilter gaat,daar zit een rubber flapje in,die voor de onderdruk zorgt.
Geen goede onderdruk betekent olielekkage.
Geplaatst: ma 2 jan, 2012 17:40
door marcopr
OK de borgdraad zal ik aanbrengen na de montage.
In de zijaftakking zit een vissenbekrubber. In het luchtfilter zit geen olie via deze overdrukpijp.
Geplaatst: ma 2 jan, 2012 17:56
door Geert
Leuk Topic.
Dit blokje ziet er heel anders uit dan het blok van mijn AZU 1974!
Maar net zo vies!
Geplaatst: ma 2 jan, 2012 18:54
door AZL57
het zeskantje is de oliepomp
Geplaatst: ma 9 jan, 2012 19:57
door marcopr
Lekker in bad, zowaar wordt het blok aardig schoon, kwasten met wasbenzine en nareinigen met remmenreiniger en een schone doek. Dit terwijl er een koek van soms een halve centimeter olie en vuil op zat.
By
marcopr at 2012-01-09
Alles zit wel lekker in het vet, Jammer dat het zo stinkt als de motor lekker warm is.
De koperringen van de bouten van de oliekoeler zitten heel strak. Krijg ze er nauwelijks afgeschroefd. Hoort dta zo, mogelijk dat ze in een grijs verleden vervangen zijn. Dit omdat bij de koop van de auto een kapotte oliekoeler los werd bijgeleverd en omdat de borging draden niet aanwezig zijn. Zowiezo wil ik alle koperringen vervangen door nieuwe.
By
marcopr at 2012-01-09
Er zit veel aanslag op de klepen, hoe krijg ik dit het eenvoudigst eraf?
By
marcopr at 2012-01-09
Geplaatst: ma 9 jan, 2012 20:14
door Geert
Een link over het reinigen van kleppen, via Boudewijn gekregen:
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=144
Da must du aber gut Deutsch verstehen können.
Viel Glück !
Geplaatst: ma 9 jan, 2012 20:32
door marcopr
Toffe tip Geert, dat zie ik mezelf wel doen
Geplaatst: di 17 jan, 2012 19:39
door AZL57
met diesel kun je beter poetsen dan met wasbenzine, lijkt me ook wat veiliger ivm met brandgevaar
Pas op dat je geen benzine op je dynamo krijgt dit kan de wikkelingen aantasten. De isolatie daarvan dan.
Geplaatst: za 21 jan, 2012 21:24
door siemen
goed werk marco!
Hoe zijn je cylinderkoppen?
Die dingen willen wel scheuren bij het draadeind die je klepdeksel te plek houd! of zijn het nou die 18 pk koppen die daar last van hebben?
Geplaatst: za 21 jan, 2012 21:40
door marcopr
Ik heb geen scheurtjes ontdekt. Maar ik moet nog aan de koppen beginnen met schoonmaken.
Geplaatst: za 21 jan, 2012 21:55
door TB
Leuk project om te blijven volgen. Eens wat anders dan een 602 blokje.
Succes!
Geplaatst: vr 2 mar, 2012 23:13
door marcopr
Alles is schoon. Op ingebakken olie dan na, maar dat geeft een mooi patina.
De kleppen en1 zuiger waren bedekt met een heel dikke koek, circa 1 mm dik, van grijs en zwart baksel
. Met ovenreiniger bewerkt, een keer of 5 maar het ging er niet echt af. Toen subtiel
met een houtbeitel op getikt en afgewerkt met superfijn watervast schuurpapier. Ziet er weer netjes uit.
Nu nog naar een maat die de koppen echt kan reviseren.
Vandaag ook de versnellingsbak eruit gelepelt. Daar loopt de olie ook gewoon uit. Achterdeksel lekt wat op de naad, ook de beide as afdichtingen lekken de aftapplug van het dif lekt ook. Dus onderdelen halen bij het EEEC en de boel uit en in elkaar schroeven. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Tot mijn verrassing ziter rechts en links een slangetje onderuit de bak ter hogte van beide assen. Hadden klem gezeten en waren plat. Wat is dit voor?