Remschijf koelkappen

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Marcel

Remschijf koelkappen

Bericht door Marcel » wo 7 jul, 2004 16:54

Hallo!

Mijn eend uit april 81 heeft schijfremmen voor. Nu zag ik laatst dat ze pas in juli 81 schijven zouden hebben :shock: . Kort daarop zag ik op een afbeelding dat de schijven voor met koelkappen zouden zijn uitgerust. Deze zijn geheel afwezig op mijn eend! Hij remt verder prima maar ik vraag me af of het op vakantie geen kwaad kan (in bergachtig gebied ofzo)?
En zo ja,.. kan ik deze kappen dan als nog monteren en waar gaan die slangen heen die aan de koelkappen zitten?

groet Marcel

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » wo 7 jul, 2004 17:40

hoi

volgens mij kan de eend prima zonder deze `rammelkappen` ja zou ze zo kunnen monteren als je motorbeplating een uitgang heeft voor deze slangen (niet handig want ze gaan alleen maar rammelen.

groet Frank

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 7 jul, 2004 18:06

hier loopt al ergens een draadje over....
zoals hier:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/viewtopic.php?t=731

in nederland zijn ze niet echt nodig, weinig bergen, maar daar waar veel bergen zijn kunnen ze handig zijn...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Marcel

Bericht door Marcel » wo 7 jul, 2004 21:24

Hallo!

Prettig om te weten dat er meer mensen zijn zonder die remkoelers en het toch allemaal na kunnen vertellen :lol: . Ik denk dat het remsysteem toch flink is overbemeten. Die koelers zijn echter niet zo duur, 2e hands(+/- 10 Euro) , dus misschien zet ik ze er nog wel een keertje op. Het heeft in ieder geval geen prioriteit.

Bedankt voor de geruststellende reacties!

Marcel.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » do 8 jul, 2004 08:49

Bij mij zitten ze er ook niet op, maar als je in de bergen gaat rijden zou ik ze er zeker opzetten!
Ik had afgelopen zomer in frankrijk een afdaling van 15% over 9km. Toen ik beneden was kad ik bijna geen remdruk meer over!!

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » do 8 jul, 2004 11:31

hoi

Als je goed wil kunnen blijven remmen in de bergen is de staat van je remoilie veeeeeeeeel belangrijker. Gooi er anders geen dot 4 maar dot 5 in die kan een veel hogere temperatuur hebben. Oude olie kookt veel eerder. maar het belangrijkst is remmen op de motor, als je moet remmen krachtig kort remmen en niet constant een beetje.

groet Frank

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 8 jul, 2004 11:50

hij heeft schijvem... LHM!!
2003 Audi A2 1.4i

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » do 8 jul, 2004 11:55

Frank Munneke schreef:hoi

Als je goed wil kunnen blijven remmen in de bergen is de staat van je remoilie veeeeeeeeel belangrijker. Gooi er anders geen dot 4 maar dot 5 in die kan een veel hogere temperatuur hebben.
groet Frank
GOOI NOOIT DOT4 of 5 IN JE REMSYSTEEM MET SCHIJVEN!!!!!!

BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BlueDuck » do 8 jul, 2004 12:24

Had ik al gezegd dat je geen dot4 in een systeem met schijven moet gooien??

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » do 8 jul, 2004 12:46

Ik zou kunnen concluderen: geen Dot4 :)

Misschien heeft de vorige eigenaar een schijfremsysteem in de oorspronkelijk trommelremmeneend gezet.

Is best mogelijk denk ik, zoek maar eens een eend die 100% origineel is.
1977 Mehari

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 8 jul, 2004 14:11

en mocht het wel gebeurd zijn.... kijk dan een onder "Tuning algemeen" naar de topic "helllluuuuuup".......
2003 Audi A2 1.4i

Marcel

Bericht door Marcel » do 8 jul, 2004 22:11

Ik heb gelukkig wel LHM olie in het remsysteem zitten, hij remt verder prima. Hoe kan ik eigenlijk precies zien of de auto wel toegerust is op de inbouw van deze koelkappen? Het is te zien aan Beplating van de motor las ik in een eerdere post, maar gaan daar de slangen naartoe of naar het ventilatorhuis? Waar worden de koelkappen aan opgehangen, aan de versnellingsbak of misschien aan de remklauwen? Kan iemand me dit vertellen? Kortom hoe bouw je zoiets in?

alvast bedankt!

Marcel

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 8 jul, 2004 22:12

Marcel schreef:Ik heb gelukkig wel LHM olie in het remsysteem zitten, hij remt verder prima. Hoe kan ik eigenlijk precies zien of de auto wel toegerust is op de inbouw van deze koelkappen? Het is te zien aan Beplating van de motor las ik in een eerdere post, maar gaan daar de slangen naartoe of naar het ventilatorhuis? Waar worden de koelkappen aan opgehangen, aan de versnellingsbak of misschien aan de remklauwen? Kan iemand me dit vertellen? Kortom hoe bouw je zoiets in?

alvast bedankt!

Marcel
de kappen zitten vast aan weerszijden van de bak, met haakjes.
vanaf de koelbeplating lopen slangen naar de kappen toe...
2003 Audi A2 1.4i

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » vr 9 jul, 2004 08:17

Het feit dat iemand dik geschreven meedeelde dat er dot 4 of 5 in een 2cv remsysteem met schijven zou moeten zitten , geeft al aan hoe zijn technisch inzicht mbt, de techniek bij een 2cv is.
De koelkappen rond de remschijven van een A type zijn hier in Nederland niet echt noodzakelijk. Al ken ik een Citroëndealer , die de 2cv APK afkeurt, als de kappen ontbreken.
In de bergen zijn de koelkappen NOODZAAK. Vooral bij hoge buitentemperaturen. Door de geringe afmeting van de schijven , en de montage achter de (hete) motor, is er heel weinig warmteafvoer ,waardoor de remvloeistof in de remklauw, plaatselijk zo heet kan worden , dat de vloeistof gaat verdampen , zodat er een gasbel in het remsysteem ontstaat( een zgn. vapourlock). Vloeistof is niet samendrukbaar , gas wel. Gevolg is bij een rempoging, dat het rempedaal naar de grond wordt getrapt , en de auto NIET afremt.
Als je dan de tegenwoordigheid van geest hebt , en je trapt een paar keer snel achter elkaar het rempedaal in , trap je de gasbel samen , en is er wat remdruk. Bij een noodstop kan je het dus wel vergeten!!. Uiteraard komen er nu de verhalen van de mensen die de bergen hebben overleefd zonder koelbeplating, naar mijn mening onverantwoorde 2cv rijders.
Daffy

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » vr 9 jul, 2004 09:16

mensen,

ik schaam mij diep :oops: :oops: :oops: . Shijfrem en trommelrem door elkaar gehaald, maar het punt blijf zorg dat je niet te oude vloeistof in het systeen hebt. belangrijk voor de koeling is ook dat de slangen die vanaf de uitlaatomhulsels naar het spatbord lopen aanwezig zijn.

groet Frank

Gesloten