Valt uit na een paar seconden
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Valt uit na een paar seconden
Dus,
Als ik de eend start, valt ie na een paar seconden uit. Het maakt niet uit of ik gas geef of niet.
Vlotterhoogte is 18 mm, sproeiers ook doorgeblazen en de benzinepomp doet het prima, flinke klotsen benzine.
Ik heb vandaag de in en uitlaatpakkingen vervangen omdat er een inlaatpakking kapot was, waardoor ie nog maar op 1 cilinder liep. Maar die zitten allemaal mooi dicht, dus dat lijkt me ook niet de oorzaak.
Wat nu?
Als ik de eend start, valt ie na een paar seconden uit. Het maakt niet uit of ik gas geef of niet.
Vlotterhoogte is 18 mm, sproeiers ook doorgeblazen en de benzinepomp doet het prima, flinke klotsen benzine.
Ik heb vandaag de in en uitlaatpakkingen vervangen omdat er een inlaatpakking kapot was, waardoor ie nog maar op 1 cilinder liep. Maar die zitten allemaal mooi dicht, dus dat lijkt me ook niet de oorzaak.
Wat nu?
Eend voor allen, allen voor eend..
Is dat in de vrieskou, 's ochtends? In dat geval kun je denken aan de voorziening die de chokeklep iets open moet trekken als de motor aanslaat. Bij de late A-types is dat het vacuumdoosje bovenop het vlotterdeksel, dat een haakje aan de chokeklepas bedient. Dat ding werkt vaak niet, of het is eraf gerammeld. Verder kun je denken aan een dichtgevroren benzinedop of (als je een beschutte maar klamme parkeerplek hebt, bevriezing van de carburateur).
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Het was vanmiddag, binnen in een verwarmde werkplaats. En best lang aan het afstellen geweest, dus de motor was ook al best warm.
Het rare vind ik vooral dat het niet uitmaakt hoeveel toeren hij draait. Bij zowel stationair als bij flink toeren draait de motor maar ongeveer 5 seconden.
Het rare vind ik vooral dat het niet uitmaakt hoeveel toeren hij draait. Bij zowel stationair als bij flink toeren draait de motor maar ongeveer 5 seconden.
Eend voor allen, allen voor eend..
Als je 123 voorheen goed werkte, niet losgeraakt is, en het controleledje braaf aan en uitgaat, en als je bovendien steeds 5 seconden lang een vonk hebt, hoef je heus niet met een tijdpen aan de slag. Misschien heeft het zin om te controleren of het ledje aan en uit blijft gaan als die glorierijke 5 seconden voorbij zijn en de motor dus niet meer wil lopen. Verder zou je een proeflampje over de kleine aansluitingen van de bobine kunnen schakelen. Dat gaatje zit trouwens tamelijk verscholen onder je linker inlaatspruitstuk, vrij laag in de wang van het motorblok. (links in de rijrichting, dus bestuurderskant). Misschien vind je het makkelijker als je eerst de motor langzam tornt, en rechts naast de startmotor kijkt waar het putje in het vliegwiel zit. Als je dat putje hebt gezien, krijg je een idee op welke diepte het corresponderende gaatje verderop in het blok zit.
Tenslotte: ijsvorming in de carburateur ontstaat in een vochtige atmosfeer bij een luchttemperatuur net boven het vriepunt. ( verdamping kost warmte, vandaar). Als dat overeenkomt met het klimaat in je werkplaats, heb je nog een mogelijke oorzaak.
Tenslotte: ijsvorming in de carburateur ontstaat in een vochtige atmosfeer bij een luchttemperatuur net boven het vriepunt. ( verdamping kost warmte, vandaar). Als dat overeenkomt met het klimaat in je werkplaats, heb je nog een mogelijke oorzaak.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Het lampje blijft aan en uitgaan, ook als de motor stilvalt, dus dat lijkt te werken.
Carburateur maar eens helemaal losgehaald en gereinigd, ook dit geeft geen verbetering.
Het rare is dat voor het vervangen van de pakkingen hij 't nog wel deed. Nou ja, dat is ook een groot woord, de laatste 15 kilometer liep ie op 1 cilinder vanwege de kapotte pakking, maar hij deed het wel.
Nog iemand briljante ideeën?
Carburateur maar eens helemaal losgehaald en gereinigd, ook dit geeft geen verbetering.
Het rare is dat voor het vervangen van de pakkingen hij 't nog wel deed. Nou ja, dat is ook een groot woord, de laatste 15 kilometer liep ie op 1 cilinder vanwege de kapotte pakking, maar hij deed het wel.
Nog iemand briljante ideeën?
Eend voor allen, allen voor eend..
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Controleer eens of de uitlaat helemaal vrij is.
Er blijft genoeg benzine in de carburateur komen?
Meet de compressie.
Controleer of er echt wel een vonk verschijnt op de bougie.
Is de bougie dan nat of droog?
Er blijft genoeg benzine in de carburateur komen?
Meet de compressie.
Controleer of er echt wel een vonk verschijnt op de bougie.
Is de bougie dan nat of droog?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Ik zal maandag de bougies bekijken, heb hier alles bij de hand behalve een bougiesleutel...
Uitlaat lijkt me vrij, maar daar zal ik eens naar kijken, had ik niet eens aan gedacht.
hoe controleer ik of er genoeg benzine in de carb blijft komen? Het niveau is goed als ik 'm openmaak. En daar zou ie toch langer op moeten draaien dan die paar seconden, lijkt me.
Compressie testen, hoe doe je dat?
Edit: aha, met een compressiemeter, die heb ik niet. Ik kijk eerst de bougies wel na
Uitlaat lijkt me vrij, maar daar zal ik eens naar kijken, had ik niet eens aan gedacht.
hoe controleer ik of er genoeg benzine in de carb blijft komen? Het niveau is goed als ik 'm openmaak. En daar zou ie toch langer op moeten draaien dan die paar seconden, lijkt me.
Compressie testen, hoe doe je dat?
Edit: aha, met een compressiemeter, die heb ik niet. Ik kijk eerst de bougies wel na
Eend voor allen, allen voor eend..