Valt uit na een paar seconden

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Valt uit na een paar seconden

Bericht door Willem2 » wo 8 feb, 2012 15:15

Dus,

Als ik de eend start, valt ie na een paar seconden uit. Het maakt niet uit of ik gas geef of niet.
Vlotterhoogte is 18 mm, sproeiers ook doorgeblazen en de benzinepomp doet het prima, flinke klotsen benzine.

Ik heb vandaag de in en uitlaatpakkingen vervangen omdat er een inlaatpakking kapot was, waardoor ie nog maar op 1 cilinder liep. Maar die zitten allemaal mooi dicht, dus dat lijkt me ook niet de oorzaak.

Wat nu?
Eend voor allen, allen voor eend..

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 8 feb, 2012 16:34

Hoe is je bobine, condensator en contactpuntjes?
diverse Citroens, wat anders.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » wo 8 feb, 2012 18:58

Ik heb elektronische ontsteking, en een harley bobine.

Mijn gedachte was: als die niet goed zouden zijn, dan zou de motor ook helemaal niet aanslaan.

Of is dat niet perse waar?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 8 feb, 2012 20:06

Is dat in de vrieskou, 's ochtends? In dat geval kun je denken aan de voorziening die de chokeklep iets open moet trekken als de motor aanslaat. Bij de late A-types is dat het vacuumdoosje bovenop het vlotterdeksel, dat een haakje aan de chokeklepas bedient. Dat ding werkt vaak niet, of het is eraf gerammeld. Verder kun je denken aan een dichtgevroren benzinedop of (als je een beschutte maar klamme parkeerplek hebt, bevriezing van de carburateur).

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » wo 8 feb, 2012 20:22

Het was vanmiddag, binnen in een verwarmde werkplaats. En best lang aan het afstellen geweest, dus de motor was ook al best warm.

Het rare vind ik vooral dat het niet uitmaakt hoeveel toeren hij draait. Bij zowel stationair als bij flink toeren draait de motor maar ongeveer 5 seconden.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Art » wo 8 feb, 2012 21:41

dan zou ik toch die electronische ontsteking verdenken. kan je die niet wisselen met een ander? of desnoods er puntjes in terug plaatsen?
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » do 9 feb, 2012 10:01

Ik wilde de 123 even controleren, controlelampje gaat keurig aan en uit. Maar die tijdpen, waar moet die in? Ik kan geen gat ontdekken...

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 9 feb, 2012 10:55

Als je 123 voorheen goed werkte, niet losgeraakt is, en het controleledje braaf aan en uitgaat, en als je bovendien steeds 5 seconden lang een vonk hebt, hoef je heus niet met een tijdpen aan de slag. Misschien heeft het zin om te controleren of het ledje aan en uit blijft gaan als die glorierijke 5 seconden voorbij zijn en de motor dus niet meer wil lopen. Verder zou je een proeflampje over de kleine aansluitingen van de bobine kunnen schakelen. Dat gaatje zit trouwens tamelijk verscholen onder je linker inlaatspruitstuk, vrij laag in de wang van het motorblok. (links in de rijrichting, dus bestuurderskant). Misschien vind je het makkelijker als je eerst de motor langzam tornt, en rechts naast de startmotor kijkt waar het putje in het vliegwiel zit. Als je dat putje hebt gezien, krijg je een idee op welke diepte het corresponderende gaatje verderop in het blok zit.
Tenslotte: ijsvorming in de carburateur ontstaat in een vochtige atmosfeer bij een luchttemperatuur net boven het vriepunt. ( verdamping kost warmte, vandaar). Als dat overeenkomt met het klimaat in je werkplaats, heb je nog een mogelijke oorzaak.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » do 9 feb, 2012 12:54

Het lampje blijft aan en uitgaan, ook als de motor stilvalt, dus dat lijkt te werken.
Carburateur maar eens helemaal losgehaald en gereinigd, ook dit geeft geen verbetering.

Het rare is dat voor het vervangen van de pakkingen hij 't nog wel deed. Nou ja, dat is ook een groot woord, de laatste 15 kilometer liep ie op 1 cilinder vanwege de kapotte pakking, maar hij deed het wel.

Nog iemand briljante ideeën?

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » do 9 feb, 2012 13:49

Controleer eens of de uitlaat helemaal vrij is.
Er blijft genoeg benzine in de carburateur komen?
Meet de compressie.
Controleer of er echt wel een vonk verschijnt op de bougie.
Is de bougie dan nat of droog?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » do 9 feb, 2012 14:27

Ik zal maandag de bougies bekijken, heb hier alles bij de hand behalve een bougiesleutel...

Uitlaat lijkt me vrij, maar daar zal ik eens naar kijken, had ik niet eens aan gedacht.

hoe controleer ik of er genoeg benzine in de carb blijft komen? Het niveau is goed als ik 'm openmaak. En daar zou ie toch langer op moeten draaien dan die paar seconden, lijkt me.

Compressie testen, hoe doe je dat?

Edit: aha, met een compressiemeter, die heb ik niet. Ik kijk eerst de bougies wel na

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 9 feb, 2012 15:48

Of je überhaupt compressie hebt, merk je wel als je de motor met de slinger ronddraait.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » do 9 feb, 2012 16:04

Compressie heb ik zeker, lijkt ook in beide cilinders hetzelfde, maar dat is met de hand denk ik niet echt goed te meten.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 9 feb, 2012 18:57

Dan heb je weer een mogelijkheid uitgesloten. Verminderde compressie levert vermogensverlies op, dat is iets anders dan het probleem dat jij beschrijft.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 10 feb, 2012 00:28

Zijn je bougiekabels en de stekkers daarvan ok? Niet los of geoxydeerd?
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie