Traversebouten tikken luid
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Traversebouten tikken luid
Hallo allen,
Even denken, hoe kan ik dit zo formuleren dat jullie allemaal massaal reageren? Ah, ik heb het:
KAN IK ONGESTRAFT AAN DE TRAVERSEBOUTEN DRAAIEN?
Traversebouten zijn - voor de leek- de bouten die door het chassis heen de wielassen op hun plaats houden. Voor en achter. De mijne geven aan de voorkant harde tikken bij het nemen van drempels of bij afremmen. De as verschuift dan een beetje omdat de bouten te los zitten, is mij verteld.
Wie weet hier de juiste remedie voor? Kan ik het zelf verhelpen of is dit garagewerk? Lijkt me niet onbelangrijk hoe je assen vast zitten.
Even denken, hoe kan ik dit zo formuleren dat jullie allemaal massaal reageren? Ah, ik heb het:
KAN IK ONGESTRAFT AAN DE TRAVERSEBOUTEN DRAAIEN?
Traversebouten zijn - voor de leek- de bouten die door het chassis heen de wielassen op hun plaats houden. Voor en achter. De mijne geven aan de voorkant harde tikken bij het nemen van drempels of bij afremmen. De as verschuift dan een beetje omdat de bouten te los zitten, is mij verteld.
Wie weet hier de juiste remedie voor? Kan ik het zelf verhelpen of is dit garagewerk? Lijkt me niet onbelangrijk hoe je assen vast zitten.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Re: Traversebouten tikken luid
De echte doe-het-zelver ken niet zonder de Haynes manual. Daar staat dat ze met 50 Nm aangedraaid moeten worden. Da's vrij fors, vergelijkbaar met je wielbouten (hoewel sommigen die slap aandraaien). Ik zou als de sodemieter je traversebouten inderdaad aandraaien (en de borgplaatjes weer omtikken).Hanzzl schreef:KAN IK ONGESTRAFT AAN DE TRAVERSEBOUTEN DRAAIEN?
La vie est belle.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
dan is er wel een klorus bezig geweest als die plaatjes er niet opzitten...
Maar je kunt ze er tussen zetten. Wel 1 voor 1 (bout voor bout) loshalen en weer vastzetten en je chassis ondersteunen (die hangt aan je as nl.) Als laatste alle bouten op het juiste moment aandraaien. (gewoon goed vast) en de borgplaatjes omslaan.
Maar je kunt ze er tussen zetten. Wel 1 voor 1 (bout voor bout) loshalen en weer vastzetten en je chassis ondersteunen (die hangt aan je as nl.) Als laatste alle bouten op het juiste moment aandraaien. (gewoon goed vast) en de borgplaatjes omslaan.
Klopt ... in de twee jaar na aanschaf heb ik wel meer "kinderziektes" ontdekt en weggewerkt. De geachte particulier had kwakkwak uit elkaar gehaald en van de onderdelen iets gemaakt dat wel wat op een eend leek. De prijs was er ook naar, gelukkig. En de later uitgevoerde taxatie maakte weer een hoop goed. Maar hopenlijk is dit het laatste geintje. En toch ... het is een verdomd leuk wagentje! Dus maar weer aan de slag er mee.Bjorn schreef:dan is er wel een klorus bezig geweest als die plaatjes er niet opzitten...
Vraag: wat mogen redelijke kriksteunen kosten per stuk?? En waar zijn die te koop? Onlangs heb ik bakstenen al vervangen door autobanden maar ook dat voelt niet goed. De auto moet gewoon stabiel staan en niet eerst naar beneden vallen, volgens mij is da nie goe nie!!
Krijg je vaak bij een garagekrik. Los kosten ze iets van 10 euro per twee.Hanzzl als gast schreef:Vraag: wat mogen redelijke kriksteunen kosten per stuk?? En waar zijn die te koop? Onlangs heb ik bakstenen al vervangen door autobanden maar ook dat voelt niet goed. De auto moet gewoon stabiel staan en niet eerst naar beneden vallen, volgens mij is da nie goe nie!!
La vie est belle.
Tijdens demontage van mijn voorste wielas is de kop van een van de traversebouten afgebroken. Iemand tips hoe nu verder??
Ik heb an de boven kant al zitten wrikken tussen chassis en assteun. Geen resultaat. Dus het chassis omgedraaid (de vooras is nog het enige dat op het chassis zit) en met een drevel op de bout lopen kleunen. Ook zonder resultaat. En natuurlijk lieters kruipolie.
Ik heb an de boven kant al zitten wrikken tussen chassis en assteun. Geen resultaat. Dus het chassis omgedraaid (de vooras is nog het enige dat op het chassis zit) en met een drevel op de bout lopen kleunen. Ook zonder resultaat. En natuurlijk lieters kruipolie.
Als de kop is afgebroken moet je de as er toch zo af kunnen halen? (als de andere 3 bouten eruit zijn. Eventueel een wig ertussen slaan. Eventueel de bout warmstoken, bioalcohol...
Je kunt natuurlijk ook proberen iets op de bout te lassen. Autogeen of Tig lijkt me in dat geval beter dan mig omdat je eventueel geen klodder metaal hoeft toe te voegen. Of je kunt zoeken naar een kleiner boutje met linkse schroefdraad en bijbehorende draad in de bout tappen. Het laatste lijkt me eigenlijk niet te doen.
Succes!
Bullit
Je kunt natuurlijk ook proberen iets op de bout te lassen. Autogeen of Tig lijkt me in dat geval beter dan mig omdat je eventueel geen klodder metaal hoeft toe te voegen. Of je kunt zoeken naar een kleiner boutje met linkse schroefdraad en bijbehorende draad in de bout tappen. Het laatste lijkt me eigenlijk niet te doen.
Succes!
Bullit
De theorie klopt Bullit, drie bouten eruit en dan zou de afgebroken linker voorbout gewoon door het chassis getrokken moeten kunnen worden. Praktijk is helaas anders. Heb inmiddels de rubber eindstop die voor de bout zit ook los gehaald. Hierdoor kreeg ik de ruimte om een beitel (wig) tussen as en chassis te meppen. Ook vanaf de achterkant gewigd. Topplaat van chassis begint te vervormen maar in de f@*#ing bout zit ten opzicht van het chassis geen beweging. Eerst maar ff een biertje.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Ik zou er een puntje op lassen dat je houvast geeft de boel er uit te kunnen draaien. Maar dan zit het nog muurvast. Tja ... Lekker, een frisse pint!
Mijn boutjes zitten weer stevig vast (momentsleutel aangeschaft, op 60 ingesteld en binnen een mum weer gefixed) Zo'n sleutel is wel weer een rib uit de carrosserie maar dan hep ie ook wat. Zo vult de verzameling gereedschap weer lekker aan.
De borgplaatjes bij de achteras zet ik er binnenkort op.
U kunt weer gerust de weg op, en ik ook.
Mijn boutjes zitten weer stevig vast (momentsleutel aangeschaft, op 60 ingesteld en binnen een mum weer gefixed) Zo'n sleutel is wel weer een rib uit de carrosserie maar dan hep ie ook wat. Zo vult de verzameling gereedschap weer lekker aan.
De borgplaatjes bij de achteras zet ik er binnenkort op.
U kunt weer gerust de weg op, en ik ook.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985