Pagina 1 van 2
Welke onderdelen zijn ongewijzigd tussen 1949 en 1990?
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 13:12
door Rossero
Ik heb er al meermaals aan gedacht maar heb er nog geen antwoord op kunnen vinden. Dit is dus puur uit interesse, ik heb het nergens voor nodig! Maar ik denk dat velen hier al eens over hebben nagedacht. Welke onderdelen op de 2cv zijn ongewijzigd gebleven vanaf de 'oer-eend' tot en met de laatste charleston die van de band rolde?
Denk hierbij aan:
naafmoeren
stuurstang geleider
wielmoeten
stoelrubbers
Want volgens mij is er (bijna) niets meer over van de oer-eend, inclusief bovenstaande
Ik hoop dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden!
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 13:20
door engbokho
Ik durf te beweren dat er niet een boutje, moertje of ander onderdeel identiek is aan model '49 in vergelijking met een later model uit de jaren 80...
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 13:48
door Bull Frog Bleu
Volgens mij is zoals Engbokho al aangeeft zo'n beetje alles veranderd of verbeterd in de productiejaren van de 2cv. Zelfs de stoelrubbers zijn al meerdere keren veranderd vanaf de oereend.
Mogelijk dat er nog een stukje plaatwerk van de koets gelijk is gebleven maar ook daar is veel in veranderd
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 13:59
door CitroënAZAM
Van het plaatwerk weinig, zelfs het soort ijzer is veranderd door de jaren heen. Misschien dat het chassis voor een groot deel hetzelfde is gebleven
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 14:11
door Gerard2cv
De opgelaste lipjes onder de achterklep,die waren voor het doorlopende dak,maar zijn er altijd blijven zitten
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 15:01
door Jimmy
Gerard2cv schreef:De opgelaste lipjes onder de achterklep,die waren voor het doorlopende dak,maar zijn er altijd blijven zitten
Alleen zijn die wel dichtgemaakt bij in ieder geval de 2cv6.
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 16:16
door Yannick
Lars Faber schreef:Van het plaatwerk weinig, zelfs het soort ijzer is veranderd door de jaren heen. Misschien dat het chassis voor een groot deel hetzelfde is gebleven
Chassis' zijn heel hard gewijzigd door de jaren heen. Andere dwarsbalken op verschillende modellen, schokdemperbevestigingen, ... en ook veel verstevigingen in de latere modellen.
Het enige waar ik op kan komen dat op veel modellen hetzelfde gebleven is: lagers. De meeste wiellagers zijn nooit van maat veranderd denk ik?
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 18:43
door marcopr
Ik ga met Gerard mee, ik probeer me altijd in te leven met die gast die die lipjes sinds 1958 erin lastte.
De meeste veranderingen qua plaatwerk zijn in de eerste jaren gebeurt.
Maar de zijruiten en de voorruit zijn van de eerste tot de laatste eend dezelfde maat gebleven.
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 20:24
door Rossero
Zijn de achterste zijruiten niet een andere maat geworden op het moment dat de metalen sierlijsten zijn vervangen door rubberen varianten? En de voorruit is uiteindelijk een gelaagd model geworden, toch?
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 21:21
door marcopr
De achterste ruiten zijn later bedacht, die horen er eigenlijk niet in. Die in achterportier is dacht ik gelijk gebleven.
Voorruit klopt, voorruitrubber is in de loop der tijd veranderd maar toch teruggekomen in zijn oorspronkelijke vorm.
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 22:12
door Rossero
Ik heb zelf een eendje zonder 3e zijruit, ik bedoelde inderdaad die in de achterdeuren. Ik had zelfs metalen (verotte) raamlijsten maar ik weet niet meer of ik de originele ruit in de moderne rubbers heb kunnen krijgen.
Geplaatst: wo 21 mar, 2012 22:23
door David
Ik gok op de klapraampjes.
Ik denk dat die niet veel veranderd zijn, afgezien van de bevestiging bij het openzetten...........................
Geplaatst: do 22 mar, 2012 00:25
door Rossero
en verchroomd in plaats van in kleur... maar het ruitje is inderdaad hetzelfde denk ik!
Geplaatst: vr 23 mar, 2012 22:00
door CitroënAZAM
dat ene chroomlijstje onder de deurrand dan?
Geplaatst: vr 23 mar, 2012 22:22
door marcopr
Dat is pas later gekomen Lars, is een luxe dingetje.