start pas bij los laten sleutel.
start pas bij los laten sleutel.
Mijn eendje start wel, maar slaat pas aan zodra ik de sleutel loslaat. Vooral bij warme motor doet dit zich voor, tot nu toe krijg ik hem wel steeds aan de praat, als ie eenmaal loopt, loopt ie prima. Afstelling van ontsteking en carburateur zijn in orde. Vermoedelijk bobine die slecht wordt?. Wat zijn goede nieuwe bobine's ?
Als de motor pas start nadat je de sleutel hebt losgelaten betekent dat de "contactrol" van het contactslot niet goed meer is. Die dus eerst vervangen!
(het is het ronde plastic ding onderaan het stuurslot waar de de drie draden op vast zitten. Hij zit vast met een platte/ronde verende strip)
(het is het ronde plastic ding onderaan het stuurslot waar de de drie draden op vast zitten. Hij zit vast met een platte/ronde verende strip)
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Inderdaad, heel goed mogelijk dat het de contactrol is. Maar als het advies van David onverhoopt het probleem niet verhelpt, zou je bij wijze van proef een andere startmotor kunnen proberen. Het is immers ook mogelijk dat de startmotor zwaar draait, daardoor teveel stroom trekt en dus een spanningsval veroorzaakt. Bij het loslaten van de startsleutel krijgt de ontsteking weer een paar Volt meer, zodat je motor alsnog aanslaat. (Ik neem aan dat de aansluitingen van beide accukabels schoon zijn en vastzitten?)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Heren, bedankt voor alle info, ik ga er van de week mee aan de slag.
Voor de duidelijkheid, Ik schreef inderdaad over het starten met de sleutel, maar het contactslot is bij mij al buiten gebruik, ik start met een contact schakelaar en een startknop (sleutel is kwijt). Het zou inderdaad ook kunnen dat de startmotor gewoon teveel stroom trekt, en er daardoor weinig voor de ontsteking overblijft. Pas geleden heb ik overigens wel de spanningsregelaar vervangen omdat ik 17 volt had ipv 14, maar dit lijkt me er niets mee te maken te hebben. Een collega van me heeft de hele zooi van zijn eend vervangen door 123 ontsteking met een dyna bobine, daarna nooit meer last gehad, ik vind dat echter een te dure oplossing. Volgens mij moet een puntjes ontsteking met 2cv bobine ook goed kunnen functioneren. Vanaf Maandag heb ik weer effe tijd om er mee te klooien, ik laat wel weer weten hoe het afloopt. Marco.
Voor de duidelijkheid, Ik schreef inderdaad over het starten met de sleutel, maar het contactslot is bij mij al buiten gebruik, ik start met een contact schakelaar en een startknop (sleutel is kwijt). Het zou inderdaad ook kunnen dat de startmotor gewoon teveel stroom trekt, en er daardoor weinig voor de ontsteking overblijft. Pas geleden heb ik overigens wel de spanningsregelaar vervangen omdat ik 17 volt had ipv 14, maar dit lijkt me er niets mee te maken te hebben. Een collega van me heeft de hele zooi van zijn eend vervangen door 123 ontsteking met een dyna bobine, daarna nooit meer last gehad, ik vind dat echter een te dure oplossing. Volgens mij moet een puntjes ontsteking met 2cv bobine ook goed kunnen functioneren. Vanaf Maandag heb ik weer effe tijd om er mee te klooien, ik laat wel weer weten hoe het afloopt. Marco.
Vandaag een andere bobine erop gezet. Alle stekkerverbindingen schoongemaakt. En weer een normaal contactslot aangesloten ipv de startknop en schakelaar. Nu start ie weer goed, ik ben er ook achter dat ik vaak te snel de choke gebruikte waardoor ie ook slecht wou starten. Alles weer in orde. Bedankt voor de tips, groet Marco.