123 ontsteking afstellen
- mooieendje
- Gebruiker
- Berichten: 64
- Lid geworden op: do 27 jul, 2006 19:44
123 ontsteking afstellen
Het zal hier vast wel ergens staan in dit forum. Maar toch haal ik het even aan. Er staat namelijk zo ontzettend veel op dit forum. Dat ik mij al helemaal rot gezocht hebt.
Ik weet dat er een prachtige beschrijving staat op dit forum hoe je een 123 ontsteking moet installeren, in zetten enz…. dat heb ik uitgeprint. Samen met mijn vriend zijn we een heel eind gekomen. Alleen het gedeelte van de tijdpen of het boortje nummer 6 is voor ons een groot raadsel. We hebben het gat op de vlieg wiel gevonden. Steken , in dit geval, draadeind er in. Eigenlijk verwachten we een gaatje achter het vliegwiel te vinden. Zodat het draadeind daar in valt en je de boel kan afstellen. Niet gevonden dus. Dus ik vermoed dat we gewoon totaal verkeerd bezig zijn. Wie kan mij misschien door middel van foto’s laten zien hoe we nou dit verder moeten oplossen. Misschien doen we wel totaal iets verkeerd ??? Mag natuurlijk ook door middel van schrijven.
Ik weet dat er een prachtige beschrijving staat op dit forum hoe je een 123 ontsteking moet installeren, in zetten enz…. dat heb ik uitgeprint. Samen met mijn vriend zijn we een heel eind gekomen. Alleen het gedeelte van de tijdpen of het boortje nummer 6 is voor ons een groot raadsel. We hebben het gat op de vlieg wiel gevonden. Steken , in dit geval, draadeind er in. Eigenlijk verwachten we een gaatje achter het vliegwiel te vinden. Zodat het draadeind daar in valt en je de boel kan afstellen. Niet gevonden dus. Dus ik vermoed dat we gewoon totaal verkeerd bezig zijn. Wie kan mij misschien door middel van foto’s laten zien hoe we nou dit verder moeten oplossen. Misschien doen we wel totaal iets verkeerd ??? Mag natuurlijk ook door middel van schrijven.
Voer eendjes, geen oorlog
Jullie zitten inderdaad op een verkeerd spoor. De tijdpen gaat in de eerste plaats door een boring in het blok, en daarna valt hij in een putje in het vliegwiel. De boring in het blok is listig verborgen achter/onder het luchtfilter. Hoewel het strikt genomen niet nodig is, helpt het misschien als je het luchtfilterhuis even verwijdert.
De bovenste twee tapeinden waarmee de motor tegen het koppelingshuis vastzit, zitten in twee dikke, min of meer kegelvormige uitlopers van het motorblok. Als je voor de motor staat en je volgt de rechter (in de rijrichting dus de linker) uitloper naar beneden, dan vind je vrij diep het gaatje van 6 mm waarin de tijdpen moet. Je tornt de motor en drukt tegelijkertijd tegen de pen tot de pen in het gaatje van het vliegwiel valt. Dan heb je de stand waarin de contactpuntjes moeten openen respectievelijk het ledje van de 123-ontsteking moet aanfloepen.
Verder de instructies van 123 volgen en vooral niet vergeten de tijdpen te verwijderen voor je de motor probeert te starten.
In veel motoren met een geschiedenis heeft trouwens een vorige eigenaar al een extra merkteken op de rand van het vliegwiel gemaakt, bijvoorbeeld een zaagsnede of een gevijld keepje. Dat moet dan voor het aftstellen samenvallen met de rand van de andere kegel, links van de startmotor als je voor de motor staat. Want menigeen vindt het gepiel met een stelpen maar niks...
De bovenste twee tapeinden waarmee de motor tegen het koppelingshuis vastzit, zitten in twee dikke, min of meer kegelvormige uitlopers van het motorblok. Als je voor de motor staat en je volgt de rechter (in de rijrichting dus de linker) uitloper naar beneden, dan vind je vrij diep het gaatje van 6 mm waarin de tijdpen moet. Je tornt de motor en drukt tegelijkertijd tegen de pen tot de pen in het gaatje van het vliegwiel valt. Dan heb je de stand waarin de contactpuntjes moeten openen respectievelijk het ledje van de 123-ontsteking moet aanfloepen.
Verder de instructies van 123 volgen en vooral niet vergeten de tijdpen te verwijderen voor je de motor probeert te starten.
In veel motoren met een geschiedenis heeft trouwens een vorige eigenaar al een extra merkteken op de rand van het vliegwiel gemaakt, bijvoorbeeld een zaagsnede of een gevijld keepje. Dat moet dan voor het aftstellen samenvallen met de rand van de andere kegel, links van de startmotor als je voor de motor staat. Want menigeen vindt het gepiel met een stelpen maar niks...
- mooieendje
- Gebruiker
- Berichten: 64
- Lid geworden op: do 27 jul, 2006 19:44
Het mooiste is natuurlijk: Voorlopig statisch afstellen met de paspen, dan tanden tellen, terugrekenen naar krukasgraden, de maximale vervroeging omrekenen naar aantal tanden, merkteken maken en dan dynamisch afstellen met een stroboscooplamp. Maar das wel heel veel werk en het is nog maar de vraag of de motor echt mooier gaat lopen van zulk gepriegel. Trouwens: als je serieus wilt priegelen, is er nog altijd die superprogrammeerbare ontsteking van een vooraanstaand forumlid...
Het mooiste is natuurlijk: Voorlopig statisch afstellen met de paspen, dan tanden tellen, terugrekenen naar krukasgraden, de maximale vervroeging omrekenen naar aantal tanden, merkteken maken en dan dynamisch afstellen met een stroboscooplamp. Maar das wel heel veel werk en het is nog maar de vraag of de motor echt mooier gaat lopen van zulk gepriegel. Trouwens: als je serieus wilt priegelen, is er nog altijd die superprogrammeerbare ontsteking van een vooraanstaand forumlid...
Dit kan volgens mij alleen met een stroboscooplamp...Thijs schreef:Dan heb ik nog even een aanvullend vraagje:
Hoe kan ik controleren of de ontsteking nog op tijd staat zonder de voorkant/ventilator te demonteren?
Ik ben even kwijt hoe ik nu moet meten.
Er zit een DG-nition in.
Pen in vliegwiel steken dan een merkteken tussen vliegwiel en motorcarter/of versnellingsbak maken indien je dit nog niet gemaakt hebt....
Dan moet als je de motor stationair laat lopen en de stroboscooplamp aangesloten is de merktekens precies tegenover elkaar staan. Als dit niet zo is dan is je 123 niet goed afgesteld. Als de merktekens de hele tijd verspringen b.v. tandje naar links tandje naar, rechts dan is je opnemertje op de nokkenas krom, hiervoor zijn weer topics om dit te verhelpen.....
p.s. Als je gas geeft dan moeten de merktekens uit elkaar gaan, dit is dan je vervroeging.....
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
@ achtpeter die ontsteking van het vooraanstaand forumlid heb ik in mijn bezit. Dat is inderdaad superleuk instellen met de computer.
@ thijs wat LPGo zegt alleen zet ik de merktekens niet op het vliegwiel om dat je daar zo lastig bij kan. Ik heb een soort wijzer gemaakt van een stukje metaalstrip deze kan je vast schroeven in 1 van de vier gaten waar mee het rooster voor de ventilator vast zit. De merktekens zet ik met witte verf op de ventilator. Je moet er wel rekening mee houden dat als de ventilator los is geweest deze weer op de zelfde plek terug gaat of je moet nieuwe merk tekens zetten.
@ thijs wat LPGo zegt alleen zet ik de merktekens niet op het vliegwiel om dat je daar zo lastig bij kan. Ik heb een soort wijzer gemaakt van een stukje metaalstrip deze kan je vast schroeven in 1 van de vier gaten waar mee het rooster voor de ventilator vast zit. De merktekens zet ik met witte verf op de ventilator. Je moet er wel rekening mee houden dat als de ventilator los is geweest deze weer op de zelfde plek terug gaat of je moet nieuwe merk tekens zetten.
en daarvoor zet ik de merktekens op het vliegwiel/versnellingsbakhuis, dit blijft altijd op dezelfde plek en ik heb er geen last mee, kan er mooi op schijnen met een stobelamp....Erikjan schreef:. Je moet er wel rekening mee houden dat als de ventilator los is geweest deze weer op de zelfde plek terug gaat of je moet nieuwe merk tekens zetten.
beetje uitkijken dat je kabels niet smelten aan de uitlaat, maar dat moet je altijd....
@Erikjan bedankt voor de reklame voor mijn product...
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Maar de grap is dat ik in een Dyane rijd. Dan moet je de hele voorkant er af slopen.@ thijs wat LPGo zegt alleen zet ik de merktekens niet op het vliegwiel om dat je daar zo lastig bij kan. Ik heb een soort wijzer gemaakt van een stukje metaalstrip deze kan je vast schroeven in 1 van de vier gaten waar mee het rooster voor de ventilator vast zit. De merktekens zet ik met witte verf op de ventilator. Je moet er wel rekening mee houden dat als de ventilator los is geweest deze weer op de zelfde plek terug gaat of je moet nieuwe merk tekens zetten.
Daarom wil ik controleren of deontsteking goed staat zonder demontage van onderdelen.
Maar het is met elektronische ontsteking alleen mogelijk met een stroboscoop?
Volgens mij heb ik met gewone puntjes wel eens met een lampje getest.....