probleem bij monteren oliekoeler

Plaats reactie
//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

probleem bij monteren oliekoeler

Bericht door //sander// » zo 1 apr, 2012 18:55

Hallo,

ik wil een nieuwe oliekoeler monteren maar stuit op een probleem om deze goed te krijgen.

De 2 schroeven die je in je blok moet draaien spannen al redelijk hard terwijl je nog 2 lijnen van de schroefdraad ziet.
is dit normaal? Ik wil ook niet teveel kracht zetten op de oliekoeler.

En moet ik eigenlijk eerst de bovenste bout bevestigen? of eerst de onderkant vastmaken en dan de bovenkant?
Want als ik de onderkant vastmaak komt de bovenkant oliekoeler niet gelijk met het bevestigingsgat voor de bout die bovenkant vast maakt.

Iemand tips wat ik anders moet doen
Of gewoon niet bang zijn om beetje kracht te gebruiken.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 1 apr, 2012 19:08

Oei, de laatste keer dat ik een oliekoeler monteerde, bleven nog wel meer dan 2 schroefgangen zichtbaar. (Ik ga er vanuit dat je een moderne oliekoeler hebt met wartels, niet met die enorme banjobouten).
Je hebt toch wel de oude rubberen pakkingen uit de boringen gepeuterd en nieuwe op de pootjes van de oliekoeler gezet? De belangrijkste tip is: geen kracht zetten. Koeler voorlopig op zijn plaats zetten met de ingeöliede pakkingbusjes op de pootjes, daarbij opletten dat de buisjes echt recht naar binnen gaan, tot net in de smallere boring "in de diepte" . Wartels een klein beetje indraaien, daarna de bout bovenin met de vulstukjes monteren en nog niet helemaal vastzetten. Daarna de wartels aandraaien, maar met weinig kracht. Tenslotte de bout bovenin vastzetten.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » zo 1 apr, 2012 19:29

Ja, oude rubbers er uit gehaald en nieuwe gemonteerd.
Wel de bovenste bout nog niet vastgemaakt.
Gelukkig nog niet teveel kracht gezet op de wartels. Het is inderdaad een nieuwe die ik gekocht heb, merk valeo. Zou de oude kapotte nog eens moeten zoeken om de wartels te vergelijken of de nieuwe langer zijn dan de oude.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 1 apr, 2012 19:59

Sander, ik heb precies hetzelfde gehad, met dezelfde vraag van "doe ik het wel goed?"
Maar het klopt dat ze er niet helemaal ingaan.

Ik heb net mijn blokje gedaan en net weer draaiend.
Ik heb juist de oliekoeler goed in de gaten gehouden, en het zit prima.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » zo 1 apr, 2012 20:12

Dacht dat ze er helemaal in moesten omdat ze anders zou gaan lekken. Goed om te horen dat dit normaal is dat ze er niet helemaal aangaan.

Hoe hard heb je deze dan aangespannen David? gewoon op gevoel.
Denk dat ik ze niet te hard zal aanspannen, en indien er lekkage van olie is ze langzaam iets verder aanspannen.

groeten

Plaats reactie