achteruitrijlicht
achteruitrijlicht
Is het voor een semi-sleutelaar als ik mogelijk om achteruitrijlicht te monteren op m'n Charleston ???
-
- Super eendkenner
- Berichten: 332
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Als er een achteruitrijlamp is gemonteerd, mag deze alleen branden, als de auto in de achteruit wordt gezet. NIET met een schakelaar dus.
Een schakelaar onder de kap plaatsen is niet echt moeilijk.
Eerst een lipje haaks op de pook ( die uit de bak komt) monteren, bijvoorbeeld met slangklemmetjes, zodat hij te verplaatsen is.
Dan een (hoek)profieltje tussen de binnenschermen monteren, zodat de pook er in de achteruitstand net niet tegenaan komt.( Dit hoekprofiel kan je tevens gebruiken , om je kachelslangen stevig op te hangen!)
Microschakelaar hierop monteren( kost toch gauw samen 12 euro), en bedrading trekken.
Toegegeven dat het afstellen even tijd kost, maar moeilijk is het niet.
Als je de schakelaar massa schakelend maak , hoef je voor maar een draadje te trekken.
Daffy
Een schakelaar onder de kap plaatsen is niet echt moeilijk.
Eerst een lipje haaks op de pook ( die uit de bak komt) monteren, bijvoorbeeld met slangklemmetjes, zodat hij te verplaatsen is.
Dan een (hoek)profieltje tussen de binnenschermen monteren, zodat de pook er in de achteruitstand net niet tegenaan komt.( Dit hoekprofiel kan je tevens gebruiken , om je kachelslangen stevig op te hangen!)
Microschakelaar hierop monteren( kost toch gauw samen 12 euro), en bedrading trekken.
Toegegeven dat het afstellen even tijd kost, maar moeilijk is het niet.
Als je de schakelaar massa schakelend maak , hoef je voor maar een draadje te trekken.
Daffy
aan de gang...
Hoi,
bedankt voor de reacties, binnekort maar eens aan het hobbiën gaan.
bedankt voor de reacties, binnekort maar eens aan het hobbiën gaan.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Gebruik de zoekfunctie eens van dit forum. Ik heb hier ook ooit naar gevraagd. Die topic staat er volgens mij nog wel op.
Ik had dus wel zo'n zeldzame deksel op mijn bak en heb dus zo'n originele schakelaar erin gezet. Deze schakelaars kun je trouwens ook niet meer overal krijgen helaas. Goed zoeken dus!!!
Ik had dus wel zo'n zeldzame deksel op mijn bak en heb dus zo'n originele schakelaar erin gezet. Deze schakelaars kun je trouwens ook niet meer overal krijgen helaas. Goed zoeken dus!!!
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Als je helemaal achteraan de versnellingsbak kijkt, waar hij dus in die beugel aan die aan de wielophanging zit ligt (kant van het schutbord). Dan zie je een rood puntje dat is de conector die op de schakelaar zit, dat goudkleurige ding is de schakelaar.
Ik heb helaas geen betere foto gemaakt van mijn schakelaar. Heb er ook nooit 1 kunnen vinden op het internet.
Je hebt wel nodig:
Deze schakelaar die je in de achterste deksel van je versnellingsbak moet schroeven. Bij veel deksels zit hier een voorbewerking op, heb je deze niet dan kun je ze niet installeren. Heb je ze wel dan moet je boren en schroefdraad tappen. Let wel dat de spoed van de schroefdraad af kan wijken. Ik heb de mijne bij een revisiebedrijf laten draaien, omdat de tap de ik gekocht had de verkeerde spoed had.
Deze achterste deksel moet er als volgt uitzien. Het middelste gat is voor de schakkelaar.
Het gaat over de bovenste gaten en ik bedoel met de middelste dat gat wat iets rechts zit van het midden bovenaan.
Succes
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
schakelaar voor achteruit
Hi, punky. Vandaag bij de eendewacht (alfred) geweest en die vertelde het zelfde verhaal. Ik heb begrepen dat de achteruitrij schakelaar verplicht is voor duitse eenden.
...
Zucht... maar dan moet ik wel heel de versnellingsbak + motor uit de auto halen... zucht...
...
Zucht... maar dan moet ik wel heel de versnellingsbak + motor uit de auto halen... zucht...
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Re: schakelaar voor achteruit
neuj, 'snie nodig. Alleen het dekseltje. Bak even ondersteunen, dekseltje wisselen en baksteun weer vastzetten.jack schreef:Hi, punky. Vandaag bij de eendewacht (alfred) geweest en die vertelde het zelfde verhaal. Ik heb begrepen dat de achteruitrij schakelaar verplicht is voor duitse eenden.
...
Zucht... maar dan moet ik wel heel de versnellingsbak + motor uit de auto halen... zucht...
B
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
ja, de olie moet eruit. voor je de deksel weer wil monteren moet je de oude vloeibare pakking eraf krabben, dan ontvetten en dan er weer nieuwe vloeibare pakking op smeren.Lelijke Eend schreef:Is het dan ook een idee om gelijk even het rubber te vervangen waar de bak op steunt ?
Ennuh, misschien een domme vraag, maar ik stel hem lekker toch: moet dan ook de olie er uit ?
Het rubber moet je ff bekijken. als er scheurtjes in zitten dan zou ik hem maar gelijk vervangen (ook bij twijfel) kost maar 7 euro ofzo.
suc6
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Dingen zijn nogal moeilijk aan te komen, maar de prijzen die ik gehoord heb tijdens mijn zoektocht lagen tussen de 7 en 15 euro. Maar je zult wel ff moeten zoeken!!! Tenminste dat was bij mij het geval.Lelijke Eend schreef:Wat kost zo'n schakelaar die in die plaat hoort ? En weet iemand heel toevallig wat voor schroefdraad daar *exact* op zit ?
De schroefdraad weet ik zo niet, wat ik wel weet is dat een schroefdraad laten tappen bij een revisiebedrijf minder kost dan zelf een goede tap te kopen om die draad te tappen en vervolgens de tap niet meer te gebruiken.
Geloof me ik heb eerst een (foute) tap gekocht en heb het spul later laten opknappen bij een revisiebedrijf. De tap had me 2x zoveel gekost dan het hele werk bij het revisiebedrijf.
Verder lijkt het me wel makkelijk om gewoon de hele bak uit je wagen te halen, anders heb je best weinig ruimte om het een beetje goed aan te kunnen pakken. Dus als het ff kan blok en bak er ff uit. Scheelt je een hoop gelazer, kun je beide onderdelen ook meteen van een goede beurt voorzien.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!