restauratie 2cv theoenmarion

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 15 apr, 2012 15:42

Ik ga binnenkort ook beginnen met het restaureren van mijn koets. Echt veel laswerk en (nieuw) plaatwerk. Het is een 2cv6 van 1986. Nu kan ik ergens ook 2 stuks gebruikte zijkanten kopen van een 2cv van 1982. Is de maatvoering van bouwjaar 1982 gelijk aan die van 1986? Ik moet namelijk de dorpels, stijlen en deels achterscherm vernieuwen.
Wat is wijsheid?

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » zo 15 apr, 2012 20:51

Die maatvoering is het zelfde, maar wat wijsheid is weet ik niet, zelf las ik niet :cry: :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 15 apr, 2012 21:06

Als ik lees wat je wilt doen vraag ik mij af of je niet betereen andere koets kunt zoeken.
Op deze manier houd je geen enkel verband in je koets en moet je echt goed kunnen lassen en ervaring hebben met 2cv's om dit goed te kunnen doen.
Het luiterst namelijk echt heel erg nauw.
Dat lijkt wellicht niet zo, maar alles hangt met elkaar samen.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » zo 15 apr, 2012 21:13

@David, alles wat bij zijn koets verrot is, is door nieuw te vervangen, dus dan kan hij volgens mij beter die koets restaureren dan 2 gebruikte zijkanten kopen en die aan elkaar plakken met de middenstukken uit zijn oude koets :shock: :shock:

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Zijkanten

Bericht door theoenmarion » ma 16 apr, 2012 17:16

Bertje Beige schreef:@David, alles wat bij zijn koets verrot is, is door nieuw te vervangen, dus dan kan hij volgens mij beter die koets restaureren dan 2 gebruikte zijkanten kopen en die aan elkaar plakken met de middenstukken uit zijn oude koets :shock: :shock:
Dus, als je goed begrijp Bertje Beige, zeg je dat ik de zijkanten beter niet kan kopen en gewoon de delen apart vervangen?Afbeelding

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 16 apr, 2012 17:41

En als ik nou de zijkant verticaal door slijp en het achterstuk er mee vervang?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » ma 16 apr, 2012 18:53

Bertje Beige schreef:@David, alles wat bij zijn koets verrot is, is door nieuw te vervangen, dus dan kan hij volgens mij beter die koets restaureren dan 2 gebruikte zijkanten kopen en die aan elkaar plakken met de middenstukken uit zijn oude koets :shock: :shock:
of zonder de middenstukken uit zijn oude koets:

Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » ma 16 apr, 2012 19:21

@theoenmarion, ik kan natuurlijk niet oordelen zonder het een en ander zelf gezien te hebben, maar ik zou verotte delen liever vervangen door nieuwe delen.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Zijkant

Bericht door theoenmarion » ma 16 apr, 2012 19:38

Bertje Beige schreef:@theoenmarion, ik kan natuurlijk niet oordelen zonder het een en ander zelf gezien te hebben, maar ik zou verotte delen liever vervangen door nieuwe delen.
Ook mijn idee. Maar de verkoper zegt dat de zijkant geen roest vertoond! Ik dacht dus om het achterste deel, Middenstijl, c-stijl en achterscherm te gebruiken. De twijfel is idd of ik beter de delen, dorpel, c-stijl, tussenstijl en inzetstuk achter nieuw kan in lassen. Ik heb dus (nog) geen laservaring. Alleen een workshop lassen gedaan van 1 dag!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Re: Zijkanten

Bericht door RobM » ma 16 apr, 2012 19:43

theoenmarion schreef: Dus, als je goed begrijp Bertje Beige, zeg je dat ik de zijkanten beter niet kan kopen en gewoon de delen apart vervangen
nu ben ik niet de expert maar de delen van de foto heb ik nu twee keer vervangen. Op de foto zie ik geen dramatische zaken. Nieuw stukje C-stijl, rest van het plaatwerk en je hebt voor dagen werk in de schuur. Vergis je niet in de hoeveelheid werk want die is gigantisch. Ik sta echt hele zaterdagen te slijpen en te lassen op dit moment. maar het is te doen, ook als je geen plaatwerkerr bent.
Afbeelding

ik heb nog een handig hulpframe staan, die schroef je in de koets en dan blijft ie beter in verband.
Afbeelding
Afbeelding
Niet bedoeld als verkapte verkoopadvertentie, maar om je op weg te helpen.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 17 apr, 2012 11:15

Advies, bouw niet alleen met een inwendige versteviging, maar gebruik ook een oud chasiis als basismal en geef aan op welke hoogte je dorpels moeten komen en bouw van daarop "omhoog".
Ook frames en koetsen zakken enigszins door als ze niet op een chassis staan.
De onderkant is geen vlak geheel, als je dan gaat opbouwen kom je later bedrogen uit met de passing van je onderelen.

Wij zijn met z'n tweeën 4 maanden full time bezig geweest om er een perfecte mal voor te bouwen. Het lijkt namelijk simpeler als het is, zeker als je de toleranties minimaal wilt houden.

Succes!

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » di 17 apr, 2012 11:53

:?: moderators, kunen jullie de discussie over het opknappen van de koets in een nieuw topic zetten? :lol: :lol:

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » di 17 apr, 2012 23:11

Done.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Re: Zijkanten

Bericht door theoenmarion » wo 18 apr, 2012 17:10

RobM schreef:
theoenmarion schreef: Dus, als je goed begrijp Bertje Beige, zeg je dat ik de zijkanten beter niet kan kopen en gewoon de delen apart vervangen
nu ben ik niet de expert maar de delen van de foto heb ik nu twee keer vervangen. Op de foto zie ik geen dramatische zaken. Nieuw stukje C-stijl, rest van het plaatwerk en je hebt voor dagen werk in de schuur. Vergis je niet in de hoeveelheid werk want die is gigantisch. Ik sta echt hele zaterdagen te slijpen en te lassen op dit moment. maar het is te doen, ook als je geen plaatwerkerr bent.
Afbeelding

ik heb nog een handig hulpframe staan, die schroef je in de koets en dan blijft ie beter in verband.
Afbeelding
Afbeelding
Niet bedoeld als verkapte verkoopadvertentie, maar om je op weg te helpen.
Als ik het zo bekijk Robm, zijn we met hetzelfde werk bezig. Ik zie ook een nieuw chassis staan, klopt dat?
Misschien moet ik maar eens keer bij je komen kijken in Zwolle. Ik woon in de buurt van Almelo.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 18 apr, 2012 17:38

nieuw chassis heb ik inderdaad al gekocht. Dat is om de maatvoering in orde te hebben. Als ik die als mal gebruik weet ik zeker dat het straks op elkaar gaat passen. Eerst nog even over getwijfeld of ik neit het oude chassis als mal zou gebruiken. Maar ja; het nieuwe moet toch gekocht en straks zit er verschil tussen oud- en nieuw en dan past het niet. Heb je dat weer.

Kom gerust langs. Pb maar even voor een afspraak.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie