motorproblemen: opgelost??

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

motorproblemen: opgelost??

Bericht door Michiel van G. » za 5 mei, 2012 22:15

Mijn Dyane 6 reed nooit al echt snel, 110 met moeite. Sinds vorig jaar is het echter erger geworden: ploffen in de carburateur, heel erg onregelmatig lopen enzovoort.

Na de laatste stallingsperiode is het echter nog véél erger geworden. De auto houdt in de eerste trap heel erg in, terwijl hij in de tweede trap goed trekt. In de tweede trap wil hij echter ook maximaal 100 km/h plank gas.

Het inhouden is alsof de auto niet genoeg benzine krijgt, maar dat krijgt 'ie wel...

Dat lijkt mij voor een AM2-blok echt niet normaal. Ik heb al vanalles geprobeerd:
carburateur, sproeiers, condensator, pakkingen van het spruitstuk...

maar niets helpt!

Wat zou het wél kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op wo 18 jul, 2012 16:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 5 mei, 2012 23:58

Compressie al gemeten?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 6 mei, 2012 07:09

Al verschillende benzines geprobeerd, super, euro 98, of toevoegingen...

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 6 mei, 2012 08:47

Toen je de spruitstukpakkingen hebt vervangen, heb je toen ook het spruitstuk gecontroleerd op een inwendige lekkage?
En hoe is de pakking tussen spruitstuk en carburator?
En werkt de mechanische vervroeging van de ontsteking nog goed?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 mei, 2012 10:42

Tsja, alles nagelopen.
compressie niet getest, maar het lijkt erop dat met name de rechter cilinder niet lekker mee doet.

Ik ga dadelijk nog maar weer knutselen, carburateur eens uit elkaar halen en schoonmaken, en zien of ik het dan kan oplossen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 mei, 2012 15:01

Zo. Paar uurtjes aan besteed, alles schoon gemaakt, en er kwamen twee dingen naar boven: de sproeier van de 1e trap was beschadigd, (had ik over het hoofd gezien, zo een klein ding) en één van de vlotters bleek los van het pootje, en ook nog eens lek...

Ik denk dat dat ook verklaart waarom de auto zoveel brandstof gebruikte (eerst altijd 1:17, nu 1:12 met geluk)

Dus van een donor carburateur de bovenplaat genomen en de sproeier vervangen, en nu houdt de auto niet meer in! Nog steeds wil 'ie niet echt snel rijden, maar het inhouden is verleden tijd.

edit: nog even gekeken naar het verbruik van de laatste ritten sinds dat de auto uit de stalling is:
1:11,3!! Dat lijkt me niet normaal.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 6 mei, 2012 20:09

door het teveel aan brandstof zijn de verbrandingskamers mogelijk vervuild, flink stuk rijden kan misschien helpen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 mei, 2012 20:14

Tsja, als je kijkt in de verbrandingskamers zijn deze zwart van de roetafzetting... Maar dat had de auto al toen ik haar 8 jaar geleden kocht.

Net nog een stuk gereden, plank gas met flinke tegenwind 100-105, wind mee (terug op dezelfde weg) 110-115-118 km/h. Dat komt redelijk overeen met hetgeen in het handboek staat, dus ontevreden ben ik ook niet meer.

Met het gas iets terug (dus klein beetje 2e trap) rijdt hij zo rond de 100 km/h.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 6 mei, 2012 20:41

Weet je wat voor type sproeier erin zat?

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 mei, 2012 21:26

De grote in de vlotterkamer is een 70.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 14 jul, 2012 12:22

even een update:
auto heeft ondertussen een beurt gehad, en de laatste tank is het verbruik gedaald naar 1:14. Kan beter, maar het lijkt er al meer op. Ergens de komende maand ga ik weer naar het Franse land, dus dan kan ik mooi testen wat het verbruik gaat worden. moet toch wel weer 1:16 kunnen worden, zeker omdat de afgelopen tank zeker voor de helft nog gedurende de problemen was. Snelheid is onveranderd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 14 jul, 2012 12:26

compressie meten!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 14 jul, 2012 12:28

Inderdaad maar ns doen.

Overigens is het ploffen in de carburateur weg, dus dat is fijn. Ook het inhouden is weg.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 16 jul, 2012 16:31

en ik heb dat nog niet gezegd of...
hele probleem was er weer!
Bij het starten wilde de auto al niet lekker blijven lopen, neigt tot smoren. maar, na even wachten geen probleem meer en geen enkel punt.

Nog geen kilometer op pad, of bij acceleratie inhouden en enorm ploffen bij gas geven. Vervolgens op één poot lopen. Stug doorgereden, 2e cilinder er weer bij.
Auto geparkeerd, daarna weer gestart, weg gereden nog één plof, en nu is alles weer normaal.

Wat IS dit!!

vlotterhoogte had ik gecontroleerd, was ok.
kleppen zijn gesteld
ontsteking is in orde.

1) zou het een rotte bobine kunnen zijn?
2) zou het kunnen liggen aan een defecte brandstofslang bij de tank? (dat kleintje naar de leiding?)

Zo kan ik er namelijk niet mee op vakantie...

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 16 jul, 2012 16:34

Ik vermoed de bobine. Heb je de bougies al nagekeken? Zijn deze goed van kleur? Klepspeling?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie