Pagina 1 van 1

Zekering stuk door electr. regelaar??

Geplaatst: zo 6 mei, 2012 07:57
door Bertje Beige
Mijn acadiane laade niet meer bij als ik de verlichting aan had, dus op onderzoek uit en het bleek aan de koolborstels te liggen.
Nieuwe koolborstels en gelijk maar een electronische regelaar gekocht maar het spulletje laad nu helemaal niet meer :shock: , wel ligt er een 16a zekering uit :?:
Nou dacht ik dat ik 2 draden op de regelaar verkeerd had aangesloten, maar "ex" is toch de spanningsregelaar en "d+/15" de plus?
De zekering is er niet gelijk uitgeknald toen ik de accu aan sloot, want het olielampje brandde bij het starten, maar die doet het nu ook niet meer.
Wat heb ik verkeerd gedaan of is de regelaar kapot?

Geplaatst: zo 6 mei, 2012 13:33
door Bertje Beige
Nou, de oorzaak is bekend, helaas zijn de gevolgen niet leuk :cry:
Oude regelaar teruggeplaatst en omdat ik geen zekeringen had deze maar even doorverbonden om te zien of alles weer o.k. was; niet dus, de draad tussen de regelaar en de dynamo begon te smelten en ook de + draad vanaf de regelaar is deels gesmolten :?:
De oorzaak lag dus niet in de regelaar zoals ik zo zeker meende te weten, maar bij de koolborstelhouder, deze heeft 2 stekkertje's waar de draad op kan, en ik heb hem op de verkeerde gezet en de regelaar lag nu dus aan de massa :oops: :oops:
Er moet dus weer een nieuwe regelaar komen en ik moet een nieuwe draad trekken, vreemd genoeg draait het contactslot nu ook niet meer helemaal rond.
Helaas heb ik de auto niet thuis staan, dus ik moet hem met een volle accu en wat draden omleggen weer thuis zien te krijgen en dan maar weer hopen dat de schade meevalt :cry: :cry:

Geplaatst: zo 6 mei, 2012 14:48
door AK350
Bertje Beige schreef: vreemd genoeg draait het contactslot nu ook niet meer helemaal rond.
Ik zou de contactrol er eens afnemen.
Het kan zijn dat deze ook van binnen gesmolten is.
Alle kabels eens goed nalopen, je wilt niet dat de boel nogmaals kortsluit

Geplaatst: zo 6 mei, 2012 14:53
door Bertje Beige
Idd, ga ik nu alles wel goed nakijken, heb hier wel wat van geleerd...... :oops:
Is de contactrol net zo makkelijk af te nemen als bij een Eend?

Geplaatst: zo 6 mei, 2012 15:05
door Bertje Beige
Ik zit nu een beetje te goegelen, maar is de contactrol van een dyane/acadiane nou het zelfde als een 2CV?

Geplaatst: zo 6 mei, 2012 20:11
door AZL57
ja volgens mij wel.

Geplaatst: zo 6 mei, 2012 20:50
door Bertje Beige
Ik kwam op een webwinkel ook nog een contactrol voor de mehari tegen, en die lijkt me meer op die van een dyane/acadiane.
Maar ik heb een mailtje gestuurd naar die webwinkel :wink:

Geplaatst: zo 20 mei, 2012 17:08
door Bertje Beige
Zo, de aca laad weer bij, het duurde deze keer wat langer voor ik er mee bezig kon omdat er nog een weekje Frankrijk op de planning stond :wink:
De bedrading kon allemaal gered worden, hier en daar wel wat moeten "repareren" met isolatietape, maar alle verbindingen waren nog OK en nergens kortsluitingen, dit uiteraard eerst gecontroleerd met een multi meter.
Een nieuwe electronische spanningsregelaar geplaatst en met een nieuwe contactrol de auto gestart, en een zucht van verlichting toen alles bleek te werken :lol: :lol:
Maar toen moest de nieuwe contactrol nog geplaatst worden; dit was even een gepuzzel omdat het contactslot hiervoor moet worden gedemonteerd, maar dat is gelukkig maar 1 boutje.
Echter, de nieuwe rol (van een 2CV) past wel op het contactslot, maar het terug monteren van het contactslot met de nieuwe rol past niet, dus de oude rol maar uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en deze doet nu weer dienst :)

Geplaatst: zo 20 mei, 2012 19:04
door David
Pfff, vast wel opgelucht, dit zijn geen fijne dingen!