Zekering stuk door electr. regelaar??
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Zekering stuk door electr. regelaar??
Mijn acadiane laade niet meer bij als ik de verlichting aan had, dus op onderzoek uit en het bleek aan de koolborstels te liggen.
Nieuwe koolborstels en gelijk maar een electronische regelaar gekocht maar het spulletje laad nu helemaal niet meer , wel ligt er een 16a zekering uit
Nou dacht ik dat ik 2 draden op de regelaar verkeerd had aangesloten, maar "ex" is toch de spanningsregelaar en "d+/15" de plus?
De zekering is er niet gelijk uitgeknald toen ik de accu aan sloot, want het olielampje brandde bij het starten, maar die doet het nu ook niet meer.
Wat heb ik verkeerd gedaan of is de regelaar kapot?
Nieuwe koolborstels en gelijk maar een electronische regelaar gekocht maar het spulletje laad nu helemaal niet meer , wel ligt er een 16a zekering uit
Nou dacht ik dat ik 2 draden op de regelaar verkeerd had aangesloten, maar "ex" is toch de spanningsregelaar en "d+/15" de plus?
De zekering is er niet gelijk uitgeknald toen ik de accu aan sloot, want het olielampje brandde bij het starten, maar die doet het nu ook niet meer.
Wat heb ik verkeerd gedaan of is de regelaar kapot?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Nou, de oorzaak is bekend, helaas zijn de gevolgen niet leuk
Oude regelaar teruggeplaatst en omdat ik geen zekeringen had deze maar even doorverbonden om te zien of alles weer o.k. was; niet dus, de draad tussen de regelaar en de dynamo begon te smelten en ook de + draad vanaf de regelaar is deels gesmolten
De oorzaak lag dus niet in de regelaar zoals ik zo zeker meende te weten, maar bij de koolborstelhouder, deze heeft 2 stekkertje's waar de draad op kan, en ik heb hem op de verkeerde gezet en de regelaar lag nu dus aan de massa
Er moet dus weer een nieuwe regelaar komen en ik moet een nieuwe draad trekken, vreemd genoeg draait het contactslot nu ook niet meer helemaal rond.
Helaas heb ik de auto niet thuis staan, dus ik moet hem met een volle accu en wat draden omleggen weer thuis zien te krijgen en dan maar weer hopen dat de schade meevalt
Oude regelaar teruggeplaatst en omdat ik geen zekeringen had deze maar even doorverbonden om te zien of alles weer o.k. was; niet dus, de draad tussen de regelaar en de dynamo begon te smelten en ook de + draad vanaf de regelaar is deels gesmolten
De oorzaak lag dus niet in de regelaar zoals ik zo zeker meende te weten, maar bij de koolborstelhouder, deze heeft 2 stekkertje's waar de draad op kan, en ik heb hem op de verkeerde gezet en de regelaar lag nu dus aan de massa
Er moet dus weer een nieuwe regelaar komen en ik moet een nieuwe draad trekken, vreemd genoeg draait het contactslot nu ook niet meer helemaal rond.
Helaas heb ik de auto niet thuis staan, dus ik moet hem met een volle accu en wat draden omleggen weer thuis zien te krijgen en dan maar weer hopen dat de schade meevalt
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Zo, de aca laad weer bij, het duurde deze keer wat langer voor ik er mee bezig kon omdat er nog een weekje Frankrijk op de planning stond
De bedrading kon allemaal gered worden, hier en daar wel wat moeten "repareren" met isolatietape, maar alle verbindingen waren nog OK en nergens kortsluitingen, dit uiteraard eerst gecontroleerd met een multi meter.
Een nieuwe electronische spanningsregelaar geplaatst en met een nieuwe contactrol de auto gestart, en een zucht van verlichting toen alles bleek te werken
Maar toen moest de nieuwe contactrol nog geplaatst worden; dit was even een gepuzzel omdat het contactslot hiervoor moet worden gedemonteerd, maar dat is gelukkig maar 1 boutje.
Echter, de nieuwe rol (van een 2CV) past wel op het contactslot, maar het terug monteren van het contactslot met de nieuwe rol past niet, dus de oude rol maar uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en deze doet nu weer dienst
De bedrading kon allemaal gered worden, hier en daar wel wat moeten "repareren" met isolatietape, maar alle verbindingen waren nog OK en nergens kortsluitingen, dit uiteraard eerst gecontroleerd met een multi meter.
Een nieuwe electronische spanningsregelaar geplaatst en met een nieuwe contactrol de auto gestart, en een zucht van verlichting toen alles bleek te werken
Maar toen moest de nieuwe contactrol nog geplaatst worden; dit was even een gepuzzel omdat het contactslot hiervoor moet worden gedemonteerd, maar dat is gelukkig maar 1 boutje.
Echter, de nieuwe rol (van een 2CV) past wel op het contactslot, maar het terug monteren van het contactslot met de nieuwe rol past niet, dus de oude rol maar uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en deze doet nu weer dienst
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962