Zekering stuk door electr. regelaar??

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Zekering stuk door electr. regelaar??

Bericht door Bertje Beige » zo 6 mei, 2012 07:57

Mijn acadiane laade niet meer bij als ik de verlichting aan had, dus op onderzoek uit en het bleek aan de koolborstels te liggen.
Nieuwe koolborstels en gelijk maar een electronische regelaar gekocht maar het spulletje laad nu helemaal niet meer :shock: , wel ligt er een 16a zekering uit :?:
Nou dacht ik dat ik 2 draden op de regelaar verkeerd had aangesloten, maar "ex" is toch de spanningsregelaar en "d+/15" de plus?
De zekering is er niet gelijk uitgeknald toen ik de accu aan sloot, want het olielampje brandde bij het starten, maar die doet het nu ook niet meer.
Wat heb ik verkeerd gedaan of is de regelaar kapot?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 6 mei, 2012 13:33

Nou, de oorzaak is bekend, helaas zijn de gevolgen niet leuk :cry:
Oude regelaar teruggeplaatst en omdat ik geen zekeringen had deze maar even doorverbonden om te zien of alles weer o.k. was; niet dus, de draad tussen de regelaar en de dynamo begon te smelten en ook de + draad vanaf de regelaar is deels gesmolten :?:
De oorzaak lag dus niet in de regelaar zoals ik zo zeker meende te weten, maar bij de koolborstelhouder, deze heeft 2 stekkertje's waar de draad op kan, en ik heb hem op de verkeerde gezet en de regelaar lag nu dus aan de massa :oops: :oops:
Er moet dus weer een nieuwe regelaar komen en ik moet een nieuwe draad trekken, vreemd genoeg draait het contactslot nu ook niet meer helemaal rond.
Helaas heb ik de auto niet thuis staan, dus ik moet hem met een volle accu en wat draden omleggen weer thuis zien te krijgen en dan maar weer hopen dat de schade meevalt :cry: :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 6 mei, 2012 14:48

Bertje Beige schreef: vreemd genoeg draait het contactslot nu ook niet meer helemaal rond.
Ik zou de contactrol er eens afnemen.
Het kan zijn dat deze ook van binnen gesmolten is.
Alle kabels eens goed nalopen, je wilt niet dat de boel nogmaals kortsluit
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 6 mei, 2012 14:53

Idd, ga ik nu alles wel goed nakijken, heb hier wel wat van geleerd...... :oops:
Is de contactrol net zo makkelijk af te nemen als bij een Eend?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 6 mei, 2012 15:05

Ik zit nu een beetje te goegelen, maar is de contactrol van een dyane/acadiane nou het zelfde als een 2CV?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5126
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 6 mei, 2012 20:11

ja volgens mij wel.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 6 mei, 2012 20:50

Ik kwam op een webwinkel ook nog een contactrol voor de mehari tegen, en die lijkt me meer op die van een dyane/acadiane.
Maar ik heb een mailtje gestuurd naar die webwinkel :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 20 mei, 2012 17:08

Zo, de aca laad weer bij, het duurde deze keer wat langer voor ik er mee bezig kon omdat er nog een weekje Frankrijk op de planning stond :wink:
De bedrading kon allemaal gered worden, hier en daar wel wat moeten "repareren" met isolatietape, maar alle verbindingen waren nog OK en nergens kortsluitingen, dit uiteraard eerst gecontroleerd met een multi meter.
Een nieuwe electronische spanningsregelaar geplaatst en met een nieuwe contactrol de auto gestart, en een zucht van verlichting toen alles bleek te werken :lol: :lol:
Maar toen moest de nieuwe contactrol nog geplaatst worden; dit was even een gepuzzel omdat het contactslot hiervoor moet worden gedemonteerd, maar dat is gelukkig maar 1 boutje.
Echter, de nieuwe rol (van een 2CV) past wel op het contactslot, maar het terug monteren van het contactslot met de nieuwe rol past niet, dus de oude rol maar uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en deze doet nu weer dienst :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 20 mei, 2012 19:04

Pfff, vast wel opgelucht, dit zijn geen fijne dingen!

Plaats reactie