hoe koets demonteren?

Alles in, over, rond en op de koets.
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

hoe koets demonteren?

Bericht door frenkie » zo 6 mei, 2012 19:46

Hoi allen, Ik ben mijn bushcraftbaby langzaam aan het demonteren om er las werk aan te gaan verichten. Alleen snap ik een aantal dingen niet goed.

Bijvoorbeeld: hoe krijg ik de koets gescheiden van de remleidingen. Moet ik eerst de reservoirs legen en dan de leidingen er af draaien en vooral hoe krijg ik het later er danweer op met remdruk enzo.

Hoe gaat de stuurstang los? Hoe de kmteller kabel. En waar moet ik aan denken als ik de bouten van de bodemplaat los heb?

Is er misschien ergens een stappenplan waar dit soort dingen beschreven staan?

Groetjes Frenkie

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 6 mei, 2012 20:46

Heb je een vraagbaak?

Op het forum kun je ook al veel vinden.

Veel dingen wijzen zichzelf wel.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 6 mei, 2012 21:01

vraagbaak inmiddels weer gevonden, maar er staan best nog wel onduidelijke beschrijvingen in. Waar kan ik de remvloeistof aftappen?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » zo 6 mei, 2012 21:23

ik zal eens een poging wagen;

remmerij; bakje onder de hoofdremcilinder plaatsen om remvloeistof op te vangen, dan trek je het plastic reservoir eraf en draai je de remleidingen los. monteren in omgekeerde volgorde, reservoir weer vullen met de juiste vloeistof (oude eendjes hebben rode remvloeistof, nieuwere hebben groene, dit is niet uitwisselbaar, welke kleur jij hebt merk je vanzelf met demonteren). dan moet je gaan ontluchten om alle luchtbelletjes uit je remleidingen te krijgen. er zitten bij je achterwielen, aan de binnenkant nippels, 1 per kant. doorzichtig slangetje erop wat je in een potje laat hangen. nippel wat los draaien en pompend remmen. op een gegeven moment zie je geen luchtbelletjes meer meekomen. nippel weer vastdraaien. dan hetzelfde bij het andere achterwiel doen. de opgevangen remvloeistof kan je weer in het reservoir gieten. dit klusje kan je het beste met twee man doen. voor je voorremmen weet ik het niet zeker of het daar ook zo moet. laatst een hoofdremcilinder vervangen en het voor niet gedaan, omdat degene die mij hielp zei dat daar toch geen lucht in komt. maar wellicht dat een forumlid daar antwoord op heeft.

kilometertellerkabel kan je loshalen op de versnellingsbak of van je teller. versnellingsbak: naast de kabel zit een bout, deze draai je uit de bak en dan trek je de kabel eruit. teller: accu eruit, accubak eruit en dan kom je aan de achterkant van je dashboard.

stuurstang loshalen: als je je linkerspatbord eraf hebt kan je een klem zien zitten waar de stuurstang bij de vooras komt, deze loshalen. uitlaat moet er toch af, geeft je wat meer speelruimte. stuur van stuurslot en je trekt stuur met stang naar boven

kabelboom loshalen en alles labelen.

boutjes waarmee de koets op het chassis zit wijst zich vanzelf. er zitten ook nog boutjes onder de plastic doppen in de vloerplaten. en in de kofferbak. en soms twee parkers in het midden voor waar de voetenbak bij het chassis komt.

trek in de kofferbak meteen de stekkertjes van elkaar van de kabel naar je brandstofmeter.

benzinevulpijp demonteren, dat doe je onder het rechterachterspatbord.

om gewicht te sparen met de koets eraf tillen kan je alle deuren en de achterklep demonteren. als je daar mee begint heb je geen last van de deuren als de de bouten in de bodemplaat losdraait.

als alles los is kan de koets eraf, je hebt kans dat hij nog wat plakt aan het chassis door het chassisband wat tussen de koets en het chassis zit.

succes!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 6 mei, 2012 21:50

vul reservoir pas verwijderen na aftappen lijkt mij?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 6 mei, 2012 21:53

toch jammer dat ze in zo'n vraagbaak niet alles laten zien

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » zo 6 mei, 2012 22:26

frenkie schreef:vul reservoir pas verwijderen na aftappen lijkt mij?
hoeft niet. bakje erbij houden, lekt niet hard. eventueel gemorste vloeistof schoonmaken, want is corrosief.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » ma 7 mei, 2012 01:01

[quote="supercees"]ik zal eens een poging wagen;

En ook ik ging de poging wagen, (chassis liften bedoel ik dan..) dus van mij uit ook bedankt voor een leidraad in een rommel maar wat aan periode!!

Thanks, Luc
Duck your life

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 7 mei, 2012 12:51

Ook bedankt vanuit deze kant natuurlijk, maar ik heb de tijd dus ik neem die tijd er ook voor. Eerst rustig kijken en informeren. Dus als iemand nog andere tips en/ of opmerkingen heeft, hoor ik ze graag. Vooral geld besparen is mij veel waard.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » ma 7 mei, 2012 13:27

Gewoon beginnen.
Het wijst zich echt vanzelf.

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » zo 13 mei, 2012 12:52

Ik blijf even steken op de choke kabel..... :cry:
Moet onder het dashboord los, maar ik zie eigenlijk geen duidelijk punt om los te halen.

Zit hij ergens "ingeklikt"??

Hoor het graag, Luc
Duck your life

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 13 mei, 2012 13:15

Choke kabel is 1 geheel, gewoon in zijn geheel verwijderen

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » zo 13 mei, 2012 16:36

David schreef:Choke kabel is 1 geheel, gewoon in zijn geheel verwijderen
Okay,

Maar trek ik hem dan gewoon los uit het dashbord??
Het lijkt vast te zitten , gewoon iets minder " liefde " toepassen dus?? :wink:

Thanks, Luc
Duck your life

AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door AK freak » zo 13 mei, 2012 16:47

Zitten twee clipjes welke je kunt induwen daarna kun je de choce knop naar je toe trekken. Clipjes zitten onder dasboard links en rechts net achter het ijzeren plaatke met vierkant gat waar de chocke knop in vast zit. Goed kijken. Als je de handel kapot trekt kun je hem niet meer goed monteren

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » di 15 mei, 2012 09:44

AK freak schreef:Zitten twee clipjes welke je kunt induwen daarna kun je de choce knop naar je toe trekken. Clipjes zitten onder dasboard links en rechts net achter het ijzeren plaatke met vierkant gat waar de chocke knop in vast zit. Goed kijken. Als je de handel kapot trekt kun je hem niet meer goed monteren
Dank je,

Luc
Duck your life

Plaats reactie