roest stop van de action

Alles in, over, rond en op de koets.
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

roest stop van de action

Bericht door schermer » wo 9 mei, 2012 22:34

Dag allemaal, ik heb vorige week bij de action een spuitbus roest stop gekocht, ik zag het toevallig staan en dacht laten we het eens proberen. Op de spuitbus staat dat het een middel is voor roest en primer in een en overschilderbaar met elk verfsysteem. Ik heb het geprobeerd op een paar stukjes deur en velg die op zolder liggen en het resultaat valt me niet eens tegen, het is dun spul en kruipt dus goed in gaten en kieren, het ruikt ook lekker chemisch, zoals primer doet. Ik heb daarna nog een stuk overgespoten met acryl primer dat hield ook goed en gaf geen reactie, zoals rx5 wel doet. Ik vind het wat ver gaan om spul van de action meteen op de koets te spuiten, ik weet niet wat het op de lange termijn doet, maar voor reserveplaat op zolder is het denk ik best geschikt, o ja en het kost ook nog eens geen bal. :P MIjn vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met dit spul.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 mei, 2012 22:44

Ik heb het op een fakkel voor in de tuin gespoten en daarna de action lak. Na een paar maanden was de roest terug.

Ook kan ik die bussen vaak half vol weggooien, omdat de spuitmond en inwendige deel verstopt raken.

Ben er niet kapot van.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 9 mei, 2012 22:47

ja over de action lak had ik ook geen super berichten gehoord, daarom eerst eens op een reservedeeltje geprobeerd

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 9 mei, 2012 22:48

maar je die liggen op een droge zolder en dus niet buiten in de tuin

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 10 mei, 2012 09:24

Gewoon RX5 en RX10 gebruiken. Werkt prima en RX10 kan je in elke RAL kleur bestellen.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 10 mei, 2012 10:44

Ik gebruik de lakken van de Action en de primer.
Ik kan zeggen dat ik er echt goede ervaringen mee heb.
Ook voor langere tijd.

De roestomvormer heb ik nooit geprobeerd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 10 mei, 2012 16:49

Roestomvormer heb ik tijdje terug op mijn aca gebruikt, daarna geprimerd. Roest kwam snel terug, geen top product dus. Paar maanden later RX5 met primer, deze zit nu nog op de meeste plekken!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 10 mei, 2012 19:45

Neem liever de echte Brunox. De claims zijn gelijk aan die van de Action, maar het spul werkt ook echt. Je kunt het ook in potten kopen, dan is het niet duurder dan het Action spul. Los daarvan: Pas op met dat "lekkere chemische geurtje". Volgens mij is het aceton of iets dergelijks; hartstikke bedwelmend. Als je de lagere regionen van je auto ermee behandelt, loop je de kans dat je niet meer opstaat.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » za 12 mei, 2012 22:51

Ja voor dat soort geurtje moet je oppassen. Het gebruik van dit spul was ook meer een soort experimentje, wat is het en doet het ook iets. Voor de rest gebruik ik gewoon weer rx5, gewoon goed spul, waarvan bewezen is dat het werkt. Enige nadeeltje van rx5 blijft dat het niet met alle verfsoorten overschilderbaar is, veel primers reageren erop door te verbranden (zeg maar het vreemd verkronkelen van de verf).

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 13 mei, 2012 00:36

Thanx voor de tips

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » zo 13 mei, 2012 12:47

Ik heb in het verleden ook RX5 gebruikt voor de C15. Werkt erg goed, maar nog nooit verf daaroverheen gebruikt. Wel gehoord dat dat dan vaak fout gaat. Hoe moet je dit dan aanpakken als je er toch overheen wilt verven?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » ma 14 mei, 2012 10:35

Je hebt dan een zgn schakelverf nodig. Een tussenlaag dus. In de automobiel- en de huisschildersbusiness kennen ze dat begrip niet meer, in de bootjesbranche nog wel. Je moet dus een tagrijn opzoeken.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » ma 14 mei, 2012 15:54

International heeft een schakelverf.

Overigens als het er al erg lang opzit, dan wil een "gewone" lak ook wel houden.
Alle oplosmiddel is dan wel verdwenen.
Officieel kun je 1 k niet overschilderen met 2k maar als het er al jaren opzit is er echt geen probleem.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » ma 14 mei, 2012 17:30

Dit vind ik nou een top-topic. Meer ervaringen? Ik heb inderdaad ook vaak getobd met verwekende, rimpelende onderlagen bij deelreparaties. De overgangen zijn steeds een avontuur. Vond ik een primer die als schakelverf/tussenlaag standhield, was hij een paar jaar later niet meer te koop. Dat overkwam me met groenige Teoflux 1k primer. Nu heb ik de indruk dat Brunox uit de pot (eigenlijk bedoeld als roestomzetter er primer tegelijk) overlappend op alkydlakken en -primers gebruikt kan worden. En vervolgens kan er van alles overheen. Maar ik blijf benieuwd naar andere oplossingen.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » ma 14 mei, 2012 20:29

Wat vaak fout gaat is dat de verf mekaar opvreet / verschroeid doordat het erg dik aangebracht is met een te korte droogtijd tussen de verschillende lagen.

Er kan heel erg veel over elkaar heen, maar dan gaat het om oude lagen.
Bij verse lagen luistert het uiterst nauw, vooral ook de droogtijden.

Plaats reactie