Pagina 1 van 2

Bouten remklauwen verkloren tijdens rijden

Geplaatst: wo 23 mei, 2012 12:04
door Maikel
Maandag de schrik van mijn leven gehad, na een rit van 200km de snelweg afkomen, en bij het remmen dikke herrie onder de motorkap en wisselende remdruk op het rempedaal.
Met flink terug schakelen en gelukkig was de afrit een oplopend talud tot stilstand gekomen.

Na wat onderzoek bleek ik op beide remklauwen de voorste bouten van maar 14cm lang kwijt te zijn geraakt.

Oorzaak onbekend.
Iemand ooit dit euvel gehad of van gehoord ?

Geplaatst: wo 23 mei, 2012 14:11
door dyane_maniac
nee gelukkig niet.

het lijkt bijna alsof iemand de schijven heeft vervangen en op het laatst die twee voorste bouten niet goed vast heeft gezet

Geplaatst: wo 23 mei, 2012 15:03
door RobM
toen ik met mijn gerestaureerde eend voor de eerste keer bij een goede eendengarage was hebben ze die ongevraagd gecontroleerd. Met de text: dat komt vaker voor en we willen zeker weten dat je geen brokken krijgt.

Schijnt dus wel bekend te zijn.

Gr Rob

Geplaatst: wo 23 mei, 2012 15:04
door David
Oef, da's schrikken!!

Veel kapot?

Ik heb onlangs een losgelopen aandrijfas gehad, bouten zaten niet strak genoeg vast, waren ook losgetrild, 1hing er nog, gelukkig.
Mijnvoorste pot was gewoon in 2en gehakt.
Verder gelukkig weinig schade.

Succes!!

Geplaatst: wo 23 mei, 2012 22:15
door Peter Parker
Als ik lees wat er allemaal mis kan gaan, hou ik mijn mond maar tegen mijn vrouw :? Die zet anders geen stap meer in de eend.

Geplaatst: wo 23 mei, 2012 23:13
door brammie
er zitten toch veerringen om die bouten?
misschien die eens vervangen
ik heb nog nooit hierover gehoord maar het lijkt me geen pretje

heb al twee keer met de samurai een remblokje verloren
met de eend 1 keer
en telkens schrik je jezelf de tering als het gebeurt
je remt en..........niks!!

je word wel goed in rijden zonder remmen :lol:

Geplaatst: do 24 mei, 2012 08:05
door rusty
Nou Brammie, als ik jou was zou ik het sleutelen aan remmen voortaan aan iemand anders over laten! een remblok (mits goed gemonteerd) kan niet loskomen, ik weet niet hoe t zit bij een snoesnoekie, maar dit duidt duidelijk op een niet goed gemonteerd remblok.......

verder wat betreft verloren bout van de remklauw, ook hier is iets fout gegaan bij de montage, dit loopt echt niet zomaar los!

greetzzzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: do 24 mei, 2012 09:22
door David
Peter Parker schreef:Als ik lees wat er allemaal mis kan gaan, hou ik mijn mond maar tegen mijn vrouw :? Die zet anders geen stap meer in de eend.
Zo vaak gaat het niet fout hoor.
Alleen de problemen komen op een forum samen. Als er niets te melden is, hoor je dus niets.
Maw het gaat meestal allemaal goed :lol:

Bij het losraken van die as, wat gepaard ging met heel veel lawaai, zat mijn hele gezin in de auto.
Hun reactie: Oh dat maakt papa wel even :wink:

Gelukkig was dat ook zo :D

Succes
Greetz David :P

Geplaatst: do 24 mei, 2012 10:21
door dyane_maniac
Peter Parker schreef:Als ik lees wat er allemaal mis kan gaan, hou ik mijn mond maar tegen mijn vrouw :? Die zet anders geen stap meer in de eend.
haha, dat is bij elke auto anders zo hoor. ken genoeg verhalen.

en als ik eerlijk ben zijn (in mijn geval bij mn eend dus) dit soort dingen te wijten aan mezelf. ik heb idd ook een keer gehad dat de bouten van mn aandrijfas los aan het lopen waren (ik merkte dat bij het remmen (moment dat de auto echt tot stilstand kwam, dat voelde een beetje raar), maar toen heb ik deze ook los gehad (aandrijfashoes vervangen) en blijkbaar niet goed vastgezet.

het is eigenlijk altijd menselijk falen

zelf sleutelen is met wat oefenen niet moeilijk maar je moet je hoofd er bij houden! je hebt het idd wel over je eigen veiligheid, de inzittenden en mede weggebruikers.

Geplaatst: vr 25 mei, 2012 11:56
door Maikel
Nahja flink geschrokken, maar gelukkig weinig tot geen schade.
Ben ook meteen toen ik stil stond naar de kant gegaan.

Boel is net gerestaureerd, en de remmen heb ik idd 5 jaar geleden volledig gedaan, dus zou ik idd vergeten kunnen zijn, tis te lang geleden om dat nog na te kunnen gaan.

Ik houd de boel nu even een beetje in de gaten sleutel 17 ligt iig in de achterbak voor het geval dat :)

p.s.
Ik heb ook dit verhaal niet verteld tegen mijn meisje, die stapt anders idd ook nooit meer in :)

Geplaatst: vr 25 mei, 2012 13:29
door David
Mijn meisjes, vrouw en dochterlief van 6 zaten bij mij in de auto :shock:

Geplaatst: vr 25 mei, 2012 15:57
door brammie
rusty schreef:Nou Brammie, als ik jou was zou ik het sleutelen aan remmen voortaan aan iemand anders over laten! een remblok (mits goed gemonteerd) kan niet loskomen, ik weet niet hoe t zit bij een snoesnoekie, maar dit duidt duidelijk op een niet goed gemonteerd remblok.......

verder wat betreft verloren bout van de remklauw, ook hier is iets fout gegaan bij de montage, dit loopt echt niet zomaar los!

greetzzzzzzzzzzzzzzz

Rusty
haha valt mee hoor het was in alle gevallen niet echt aan mij te wijten(of toch wel?)
bij de eend was het klem veertje aan de achterkant verbogen waardoor het blokje eruitviel, gebeurde op de gemeente stort en ik vond meteen het blokje terug en 10 minuten later zat ie er goed weer op
bij de sam waren (in beide gevallen) de blokjes door het terreinrijden zo versleten dat ze tussen klauw en schijf doorschoten(dom systeem maar dat kan dus)
de eerte keer waren de blokjes gloednieuw en na 15km niks meer over :twisted:
heb nu altijd reserve mee :wink:
gemiddeld in de terrein gaat een volle set blokken en schoenen een dag mee :twisted:

Geplaatst: vr 25 mei, 2012 16:47
door AZL57
Dan wordt het tijd dat je de schijven eens nakijkt bij zo'n blokjes verbruik. Wij hebben ook veel terrein gereden met de 4x4 eend maar nooit problemen met de remmen gehad ;-)

Geplaatst: vr 25 mei, 2012 21:09
door brammie
duh die komen niet in de sjampa want zitten niet op de wielen :wink:

Geplaatst: zo 11 nov, 2012 17:12
door BasvanEerden
Ik ben van mijn remklauwen die lange bouten kwijt. Wat voor bouten zijn het en hoe lang?