Niet starten na uitvallen bij stationair

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Niet starten na uitvallen bij stationair

Bericht door j b » zo 27 mei, 2012 20:07

Vandaag had ik de spatborden op de caravan gemonteerd waarna ik een testrondje wilde rijden. Gisteren heb ik de kabelboom van de auto gekoppeld met die van de caravan specifiek voor deze configuratie (achteruitrijlicht is bv constante + geworden). Nu heb ik vannacht de kabels tussen de caravan en de auto laten zitten vannacht en vanmorgen was de accu van de burton geheel leeg. Ik heb de burton gestart via startkabels aan een citroen berlingo diesel. Startte zonder probleem dus ik ben gaan rijden. Na een kilometer kawmen we bij een cafe met terras waar mijn schoonouders zaten. Hier ben ik even gestopt en veel bekijks gekregen voor de complete combinatie. Natuurlijk heb ik gewoon de motor laten lopen want na een kilometer in stadsverkeer kan ik me niet voorstellen dat de accu genoeg geladen had. Mijn bedoeling was om een redelijk lang stuk over 80 km weg te rijden. Maar na een minuut of 5 tot 10 stationair gedraaid te hebben sloeg de motor uit...

Na starten van de motor deedtie het wel maar niet van harte (heel veel moeten spelen met het gas om hem aan de praat te houden en ik kon hem niet tot 6000 toeren jagen). Even geprobeerd oftie wel stationair kon draaien maar nee dus, motor viel uit. Met opniew starten klinkt de motor als dat er geen vonk is. Ik stond voor een cafe waar een aantal harley rijders komen en als ze wat drinken komen ze met de tomos. Er kwamen dus gelijk mensen naar me toe toen de motrokap openging (veelal dezelfde die ook al gewoon kwamen kijken)
Mijn eerste gedachte was dat de bobine warm geworden was (stationair draaien in de volle zon) dus eerst maar de motor kap open en laten koelen terwijl mijn koppakingen begononen te lekken en ik maar ff lekker op het terras wat verkoeling besteld heb (je kunt op slechtere plekken stil komen te staan). Nadat dit op was nog eens geprobeerd en de bobine is een heel eind afgekoel. Na proberen te starten was ie weer loeiheet. Conclusie van het halve terras ;) (de andere helft was vrouw) bobine kapot. Met de tomos naar huis gebracht om een bobine te halen (uit een dyane gesloopt die bij mij in de tuin staat, was erg stoffig (auto heeft al een aantal jaar stilgestaan toen ik hem rond de kerstdagen heb gehaald met de atuoambulance) maar de contacten netjes schoon) Deze ingebouwd in de auto maar ik had het contact aan laten staan en de accu was dus nu helemaal leeg. Gelijk komen er mensen om de auto te aanduwen. Heb hem netjes in zijn 2 gezet met het contact aan en de koppeling laten opkomen. (krijg ik de vraag of ik hem niet in de 2de versnelling heb staan omdat het nog zo makkelijk duwt, 3 van die mega kerels waren aan het duwen en heb hem daarna maar in zijn 1 gezet) maar geen resultaat. Gelukkig was er nog iemand met een auto en ik had mijn startkabels nog in de auto liggen dus dat maar even geprobeerd, geen resultaat. Voor mijn gevoel nog steeds geen vonk. Uiteindelijk heb ik me maar naar huis laten slepen en ook de caravan naar huis laten brengen.

Maar wat nu:

Ik wil morgen kijken of de elektronische ontsteking nog werkt (ledlampje moet toch branden met contact aan of hoe zit dat)? Als deze kapot is ga ik even proberen de contactpuntjes in te bouwen

als de ontsteking 123 werkt wil ik kijken of mijn bougies nog vonken.

En daarna?? Wie heeft nog mogelijkheden om te proberen. Ik kan niets nieuws gaan kopen vanwege 2de pinksterdag morgen, maar heb wel een reserve dyane voor onderdelen ik de tuin staan.

met andere woorden, HELP!
J B

just drive like you stole it

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » zo 27 mei, 2012 20:51

je kan een bougie eruit draaien en ergens tegen massa aanhouden, als je dan start kan je zien of hij vonkt. let op, als je kabels oud zijn en je pakt hem met je blote handen kan je een aardige opdonder krijgen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 27 mei, 2012 21:11

Ledje van de 123 brand niet constant, maar als ie in BDP staat. dan moet ie aan gaan...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » di 29 mei, 2012 19:40

nou, de burton doet het weer. heb eerst de 123 gecontroleerd en die deed het nog (ventilator eraf en contact aan en het ledlampje brande al , dat scheelt dus het juiste punt opzoeken)

de orriginele bobine terug geplaatst en weer netjes vastgemaakt.

de bougies controleren vond ik niet geheel nodig (wel heel toevallig dat 2 bougies tijdens gebruik allebij kapot gaan dacht ik en ik had geen zin om de hele neus te demonteren, ik vond het er te warm voor)

toch maar eens proberen te starten met startkabels (weer aan die berlingo diesel) want ik had natuurlijk nog niet genoeg stroom. sleutel omdraaien en wat denk je: HIJ STARTE IN 1 KEER

geen idee waar het nu aan gelegen heeft.

ik heb het vermoeden dat de accu misschien toch niet goed genoeg vol geweest is. en zou het kunnen dat met de accu van een diesel ik meer fut door de startkabels krijg dan met die van een benzine auto met lichte motor??
J B

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 30 mei, 2012 08:51

Ik krijg het idee dat het aansluiten van die caravan niet helemaal lekker zit,als je zonder dat er iets aan staat,da accu in 1 nacht leeg is. Dat zou ik eerst oplossen

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » wo 30 mei, 2012 10:17

ik zou de accu laten testen en kijken of beide accuklemmen goed vastzitten.
Evt lekstroom meten. Bij oude spanningregelaars, de mechanische, kan het gebeuren dat ze blijven hangen en de accu leegtrekken.

Vroeger werden wel caravannetjes van een halve Besteleend gemaakt om achter een Besteleend te hangen. Halve Burton achter een Burton?

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » wo 30 mei, 2012 16:40

maar ik heb trouwens idd ook lekstroom in de burton ja. nu ik er over denk (op vakantie een x contact aan laten staan en de vogende ochtend was de accu ook leeg). maar tijdens de bouw van de burton heb ik volgens mij een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd waarbij alles ingegoten zat. dus die is niet meer mechanisch

en nee, het is geen halve burton. het is een aluminium teardrop caravan.
het bouwverslag is te zien op www.burton.come2me.nl tot zover ik ben.
iznAfbeelding

over een 1,5 week moet ie al een weekend mee :S en ik zit nog te wachten op bepaalde dingen :S dus dat wordt spannend
en of er een probleem met de caravan is wil ik wachten tot ik er een accu in heb staan en alles netsjes vastgemaakt. eerder heeft het denk ik geen
J B

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 30 mei, 2012 17:09

Ja,het contact aan laten staan,trekt zelfs bij een electronische ontsteking de dynamo over de borstels hem leeg

Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter Parker » do 31 mei, 2012 13:59

Ik heb over je site geneusd en ik was erg onder de indruk van je bouwkunsten en geduld! Wat een prachtig resultaat zeg!
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » do 31 mei, 2012 21:09

dank je, en ik ben er idd erg lang mee bezig geweest. nu ben ik de laatste tijd toch ff vaart erachter aan het zetten geweest. over een week moet ie toch echt mee kunnen om te testen. daarna nog een maandje wat aanpassen tot ik echt de caravan een vuurdoop ga geven.

ah, dan hoef ik dus waarschijnlijk niet te gaan zoeken naar een lekstroom. dat probeer ik al zo lang uit te ztellen :S
J B

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » vr 1 jun, 2012 08:25

JB,zet een lampje of amperemeter tussen de minpool en de losgemaakte minklem en je kan gelijk zien of er een lekstroom is. :lol:

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » vr 1 jun, 2012 18:41

ai, dat is wel een heel makkelijke methode om dat te controleren :P. ik zal eens kijken :D
J B

Plaats reactie