Pagina 1 van 1

A06-635 ... en nu?

Geplaatst: vr 1 jun, 2012 22:02
door Franko
Ik heb mijn dagelijkse eendje binnen! ( avatar)

Maar welke benzine moet ik nou tanken? Er zit momenteel 95 in en volgens mij pingelt hij niet.... Maarja hoe klinkt het aan het pingelen gelinkte "Knikker in je motor" eigenlijk?

En ookal pingelt hij niet, loopt hij dan niet een stuk harder op 98?

Geplaatst: vr 1 jun, 2012 23:23
door schermer
tussen 95 en 98 merk je kwa snelheid absoluut geen verschil. we hebben het wel over een eend he? Ons motortje loopt ook prima op 95, maar zo af en toe een beetje 98 erbij is wel lekker.

Geplaatst: vr 1 jun, 2012 23:42
door Franko
Dus ik begrijp dat 95 ok is ook al is het blok bedoelt voor 98?

Ik heb namelijk in mijn andere eend een 664 blok is welke wel officieel geschikt is voor 95 ! :)

Geplaatst: za 2 jun, 2012 01:02
door Dyane
Als er een S6 blok in zit kan je gewoon 95 tanken. Deze hebben ook geen loodvervanger nodig, omdat de koppen aangepast zijn hiervoor. Bij oudere blokken zou je ook 95 kunnen doen, maar mijn ik vind hem vaak beter rijden op 98. (soepeler). Dit onderwerp is elke keer een terug komend onderwerp. Er zijn beweringen dat de eenden blokken al heel lang geschikt zijn voor 95. In het instructieboekje van de Dyane staat dat er super benzine in moet. Als je dit dan weer opzoek wat super benzine is is dit 98 (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine).

Ik blijf zou daarom 98 tanken, maar op 95 rijdt hij dus ook. Afwisselen is ook een optie. Zeker gezien de prijzen van 98 tov 95.

Geplaatst: za 2 jun, 2012 01:07
door Dyane
Zo een 664 blok is dus een S6 blok die ongelood op 95 kan rijden. Dan kan je ook zien in het overzicht op de volgend pagina. http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html. Vaak kan je ook zien wat S6 blokken zijn, want die hebben rubberen kappen over de cylinders waar 602 in staat.

Geplaatst: za 2 jun, 2012 07:32
door André Post
Ik proef hier toch iets aan misverstand.
Het octaan getal geeft alleen aan hoe snel de brandstof ontbrand.
De gewone 2CV motor moet eigenlijk 97 hebben maar zolang de temperaturen niet te hoog zijn gaat het prima met 95.
Ook de ontstekings timing heeft hier veel invloed op.
Loodhoudend is al heel lang niet meer nodig.
Dit was bij oudere motoren nodig om de kleppen en zittingen te smeren.
95 of 98 zegt niets over loodhoudend.
Het is wel enige tijd geweest dat de 98 ook loodvervanger bevatte.

Geplaatst: za 2 jun, 2012 11:49
door schermer
Loodhoedend is idd niet echt nodig, het gaat hier idd om het het verschil in ontbranding, een 635 motor heeft een hoge compressie en daardoor ontbrand de benzine bij hoge temperaturen spontaan (het pingelen), euro 95 rijd prima, maar vraag je veel van de motro, bv een aanhager trekken of inde bergen dan is 98 beter, rijd soepeler en de motor pingelt niet. Daarom tanken wij zo af en toe 98, de mengelmoes tussen 95 en 98 die dan in de tank zit rijd goed en het scheelt toch wel geld

Geplaatst: za 2 jun, 2012 12:05
door Franko
Daar gaat het mij dus ook om. Het verschil tussen 95 en een 98 brandstof van bijvoorbeeld de BP is toch al gauw 20 cent per liter.

Dus afwisselen kan? Dit betekent dan wel dat er soms nog wat 95 in de tank zit en soms nog wat 98

Geplaatst: za 2 jun, 2012 16:33
door AZL57
ja als het maar brandt ;-)

Geplaatst: za 2 jun, 2012 18:07
door Franko
Haha als het maar niet te snel brand en mijn krukas compleet krom slaat ;)

Geplaatst: za 2 jun, 2012 18:09
door schermer
gewoon de tank niet leegrijden en een beetje om en om tanken