A06-635 ... en nu?
A06-635 ... en nu?
Ik heb mijn dagelijkse eendje binnen! ( avatar)
Maar welke benzine moet ik nou tanken? Er zit momenteel 95 in en volgens mij pingelt hij niet.... Maarja hoe klinkt het aan het pingelen gelinkte "Knikker in je motor" eigenlijk?
En ookal pingelt hij niet, loopt hij dan niet een stuk harder op 98?
Maar welke benzine moet ik nou tanken? Er zit momenteel 95 in en volgens mij pingelt hij niet.... Maarja hoe klinkt het aan het pingelen gelinkte "Knikker in je motor" eigenlijk?
En ookal pingelt hij niet, loopt hij dan niet een stuk harder op 98?
Als er een S6 blok in zit kan je gewoon 95 tanken. Deze hebben ook geen loodvervanger nodig, omdat de koppen aangepast zijn hiervoor. Bij oudere blokken zou je ook 95 kunnen doen, maar mijn ik vind hem vaak beter rijden op 98. (soepeler). Dit onderwerp is elke keer een terug komend onderwerp. Er zijn beweringen dat de eenden blokken al heel lang geschikt zijn voor 95. In het instructieboekje van de Dyane staat dat er super benzine in moet. Als je dit dan weer opzoek wat super benzine is is dit 98 (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine).
Ik blijf zou daarom 98 tanken, maar op 95 rijdt hij dus ook. Afwisselen is ook een optie. Zeker gezien de prijzen van 98 tov 95.
Ik blijf zou daarom 98 tanken, maar op 95 rijdt hij dus ook. Afwisselen is ook een optie. Zeker gezien de prijzen van 98 tov 95.
Zo een 664 blok is dus een S6 blok die ongelood op 95 kan rijden. Dan kan je ook zien in het overzicht op de volgend pagina. http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html. Vaak kan je ook zien wat S6 blokken zijn, want die hebben rubberen kappen over de cylinders waar 602 in staat.
- André Post
- Heavy user
Ik proef hier toch iets aan misverstand.
Het octaan getal geeft alleen aan hoe snel de brandstof ontbrand.
De gewone 2CV motor moet eigenlijk 97 hebben maar zolang de temperaturen niet te hoog zijn gaat het prima met 95.
Ook de ontstekings timing heeft hier veel invloed op.
Loodhoudend is al heel lang niet meer nodig.
Dit was bij oudere motoren nodig om de kleppen en zittingen te smeren.
95 of 98 zegt niets over loodhoudend.
Het is wel enige tijd geweest dat de 98 ook loodvervanger bevatte.
Het octaan getal geeft alleen aan hoe snel de brandstof ontbrand.
De gewone 2CV motor moet eigenlijk 97 hebben maar zolang de temperaturen niet te hoog zijn gaat het prima met 95.
Ook de ontstekings timing heeft hier veel invloed op.
Loodhoudend is al heel lang niet meer nodig.
Dit was bij oudere motoren nodig om de kleppen en zittingen te smeren.
95 of 98 zegt niets over loodhoudend.
Het is wel enige tijd geweest dat de 98 ook loodvervanger bevatte.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Loodhoedend is idd niet echt nodig, het gaat hier idd om het het verschil in ontbranding, een 635 motor heeft een hoge compressie en daardoor ontbrand de benzine bij hoge temperaturen spontaan (het pingelen), euro 95 rijd prima, maar vraag je veel van de motro, bv een aanhager trekken of inde bergen dan is 98 beter, rijd soepeler en de motor pingelt niet. Daarom tanken wij zo af en toe 98, de mengelmoes tussen 95 en 98 die dan in de tank zit rijd goed en het scheelt toch wel geld