A06-635 ... en nu?

Plaats reactie
Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

A06-635 ... en nu?

Bericht door Franko » vr 1 jun, 2012 22:02

Ik heb mijn dagelijkse eendje binnen! ( avatar)

Maar welke benzine moet ik nou tanken? Er zit momenteel 95 in en volgens mij pingelt hij niet.... Maarja hoe klinkt het aan het pingelen gelinkte "Knikker in je motor" eigenlijk?

En ookal pingelt hij niet, loopt hij dan niet een stuk harder op 98?

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 1 jun, 2012 23:23

tussen 95 en 98 merk je kwa snelheid absoluut geen verschil. we hebben het wel over een eend he? Ons motortje loopt ook prima op 95, maar zo af en toe een beetje 98 erbij is wel lekker.

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » vr 1 jun, 2012 23:42

Dus ik begrijp dat 95 ok is ook al is het blok bedoelt voor 98?

Ik heb namelijk in mijn andere eend een 664 blok is welke wel officieel geschikt is voor 95 ! :)

Gebruikersavatar
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 695
Lid geworden op: zo 9 apr, 2006 20:44
Contacteer:

Bericht door Dyane » za 2 jun, 2012 01:02

Als er een S6 blok in zit kan je gewoon 95 tanken. Deze hebben ook geen loodvervanger nodig, omdat de koppen aangepast zijn hiervoor. Bij oudere blokken zou je ook 95 kunnen doen, maar mijn ik vind hem vaak beter rijden op 98. (soepeler). Dit onderwerp is elke keer een terug komend onderwerp. Er zijn beweringen dat de eenden blokken al heel lang geschikt zijn voor 95. In het instructieboekje van de Dyane staat dat er super benzine in moet. Als je dit dan weer opzoek wat super benzine is is dit 98 (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine).

Ik blijf zou daarom 98 tanken, maar op 95 rijdt hij dus ook. Afwisselen is ook een optie. Zeker gezien de prijzen van 98 tov 95.

Gebruikersavatar
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 695
Lid geworden op: zo 9 apr, 2006 20:44
Contacteer:

Bericht door Dyane » za 2 jun, 2012 01:07

Zo een 664 blok is dus een S6 blok die ongelood op 95 kan rijden. Dan kan je ook zien in het overzicht op de volgend pagina. http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html. Vaak kan je ook zien wat S6 blokken zijn, want die hebben rubberen kappen over de cylinders waar 602 in staat.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2180
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 2 jun, 2012 07:32

Ik proef hier toch iets aan misverstand.
Het octaan getal geeft alleen aan hoe snel de brandstof ontbrand.
De gewone 2CV motor moet eigenlijk 97 hebben maar zolang de temperaturen niet te hoog zijn gaat het prima met 95.
Ook de ontstekings timing heeft hier veel invloed op.
Loodhoudend is al heel lang niet meer nodig.
Dit was bij oudere motoren nodig om de kleppen en zittingen te smeren.
95 of 98 zegt niets over loodhoudend.
Het is wel enige tijd geweest dat de 98 ook loodvervanger bevatte.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 2 jun, 2012 11:49

Loodhoedend is idd niet echt nodig, het gaat hier idd om het het verschil in ontbranding, een 635 motor heeft een hoge compressie en daardoor ontbrand de benzine bij hoge temperaturen spontaan (het pingelen), euro 95 rijd prima, maar vraag je veel van de motro, bv een aanhager trekken of inde bergen dan is 98 beter, rijd soepeler en de motor pingelt niet. Daarom tanken wij zo af en toe 98, de mengelmoes tussen 95 en 98 die dan in de tank zit rijd goed en het scheelt toch wel geld

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » za 2 jun, 2012 12:05

Daar gaat het mij dus ook om. Het verschil tussen 95 en een 98 brandstof van bijvoorbeeld de BP is toch al gauw 20 cent per liter.

Dus afwisselen kan? Dit betekent dan wel dat er soms nog wat 95 in de tank zit en soms nog wat 98

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 2 jun, 2012 16:33

ja als het maar brandt ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » za 2 jun, 2012 18:07

Haha als het maar niet te snel brand en mijn krukas compleet krom slaat ;)

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 2 jun, 2012 18:09

gewoon de tank niet leegrijden en een beetje om en om tanken

Plaats reactie