Start en compressie probleem ACA

Plaats reactie
Ries!
Beginner
Beginner
Contacteer:

Start en compressie probleem ACA

Bericht door Ries! » di 3 jul, 2012 16:44

Een paar weken geleden begon de motor van mijn ACA terwijl we op de snelweg reden te tikken, om vervolgens uit te slaan. Ik kreeg mijn ACA niet meer gestart en heb de hulp van de ANWB moeten inschakelen. Afgesleept en al een aantal testen gedaan, waaruit bleek dat de motor een probleem met de compressie heeft. De ene cilinder gaf bijna geen compressie en de ander de minimale waarde. Mijn ACA startte uiteindelijk door lang door te starten op de ANWB startkabels. Verleden week heb ik de ACA kunnen aanslepen en naar mijn monteur gereden.

Heeft iemand ervaring met hetgeen ik hierboven omschreven heb? Lijkt op een soort warmloper, terwijl toch alle vloeistoffen goed op peil waren.
Is het mogelijk de cilinders te vervangen, of moet het hele blok vervangen worden? Momenteel weet ik niet helemaal wat te doen. Hopelijk dat iemand van het forum raad dan wel advies heeft.

Alvast dank,

Groet, Ries!

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 3 jul, 2012 23:18

De cilinders en zuigers kunnen simpel vervangen worden.
Maar belangrijker is eerst te weten waar de klachten vandaan komen.

Je kunt er dus wel mee rijden begrijp ik?
Het kunnen verschillende dingen zijn: zuigerveren, kleppen etc.

Kun je de klachten iets beter omschrijven.

Compressie links, rechts gemeten?
Kleppen gesteld?
Staat van de bougies?
Staat de ontsteking goed?

etc etc

Ries!
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Ries! » do 5 jul, 2012 12:55

Hoi David,

Compressie idd gemeten. Er zijn 2 verschillende metingen gedaan. De eerste door de ANWB, uitslag: links 1, rechts 6. De tweede meting door monteur: links 4, rechts 8. Op zich al opmerkelijk verschil, maar hoe dan ook, compressie veel te laag. Er is inmiddels naar de kleppen gekeken en die waren in principe in orde.

Om de klachten zo duidelijk mogelijk te omschrijven: Motor wil niet starten, aanslepen of langdurig doorstarten werkt. Motor loopt dan ook in principe ok.
Geluid tijdens starten klopt niet. Geluid is hoger en dunner dan ik gewend ben. Laatst reed ik op de snelweg en de motor maakte een pingelend/tikkend geluid. Even later viel de motor uit. Na afslepen door ANWB en langdurig op de startkabels proberen te starten op eigen kracht naar huis gereden, zonder enig probleem. Kreeg 'm daarna niet meer gestart. Met sleepkabel aangesleept en op eigen kracht naar garage.

Kleppen en ontsteking zijn gecheckt. Voorstel is gedaan om motorblok te wisselen. Ik wil een second opinion omdat ik die ingreep nogal heftig vind. Hoop eerder op het wisselen van cilinder(s) dan wel zuigerveren...

Ries!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 5 jul, 2012 12:59

en met het wisselen van een blok weet je nog niet wat er aan de hand is. ik zou de koppen en evt cilinders er af trekken.

ik heb zo'n vermoeden dat er aan die ene kant nog wel eens zuigerveer gebroken kan zijn die zich langzaam een weg naar buiten heeft gevreten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie