ruitewissermotor probleem

Plaats reactie
Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

ruitewissermotor probleem

Bericht door Joey_Brinkmann » vr 13 jul, 2012 20:30

ik ben weer op een probleem gestuikt. de ruitwisser schakelaar van mijn orginele dyane verbind in de uit stand 2 draden met elkaar door, zodat de ruitewisser naar zijn begin stand gaat.

nu heb ik een ami super schakelaar, aan mijn stuurkolom, en daar zit dus niet de mogelijk heid op om de draden op de zelfde manier aan te sluiten, enkel een plus draad.

hoe valt dit op te lossen. is er een relais of iets dergelijks dat als er stroom op komt het contact verbroken wordt?

of ben ik veelste moelijk aan het denken?

in iedergeval alvast bedankt voor je hulp!!

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » vr 13 jul, 2012 21:16

Er zitten normaal gesproken 2 draden op de ruitenwissermotor aangesloten de ene draad schakeld de + via de ruitenwisserschakelaar. De andere draad is de permanente + deze zorgt ervoor dat de ruitenwissers na uitschakelen in de neutrale stand komen.Dus het moet kunnen kijk het schema in een vraagbaak van de 2cv er maar eens op na
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 13 jul, 2012 23:10

Er zijn 2 types ruitenwissermotoren.
Het oude type met een eenvoudige schakelaar en een vaste plus op de motor voor de ruststand, en het nieuwere type met de omschakeling in de schakelaar.
Het zou mogelijk moeten zijn die functie over te nemen door een relais met een wisselkontakt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » vr 13 jul, 2012 23:13

Andre dan zal hij het ronde type ruitenwissermotor hebben.Met een relais is dit idd makkelijk op te lossen.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » za 14 jul, 2012 04:01

ik heb het nieuwere type denk ik zo, 4 draden.

alles werkt met een schakelaar die in de uit stand, 2 van de 4 draden met elkaar door verbind.

maar in mijn ami super dashbord [ wat aan de stuurkolom zit] zit een andere schakelaar, die dus niet de 2 draden door verbind. en dan blijft er nog 1 draad over waar een constante plus op staat.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 14 jul, 2012 11:04

ik heb een enkelpolig schakelaar gebruikt een een wisselrelais, schema heb ik volgens mij hier wel eens gepost.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » za 14 jul, 2012 11:15

dus als ik alles goed begrijp wordt het gewoon zoeken naar een relais dat zodra de stroom eraf gaat, er 2 draden met elkaar door verbonden worden?

sorry voor de vele vragen, elektronica is niet mijn sterkste kant. maar de kabelboom is bijna af

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 14 jul, 2012 12:15

relais is niet moeilijk, gewoon bij automaterialenzaak voor 4 euro.

Ik zal eens zoeken hoe en wat.

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=216770#216770

Plaats reactie