Afgelopen winter heb ik mijn Dyane 4 gerestaureerd en ook een motorrevisie gedaan van de originele 2cv 435 cc. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Nu ik dan eindelijk aan het rijden ben merk ik dat er toch nog wat olie lekkage is. Niet overdreven, maar wel genoeg om telkens een paar drupjes achter te laten waar ik even stop. In eerste instantie ontdekte ik een gaatje aan de onderzijde van het stalen luchtfilter. Ik dacht dat er waarschijnlijk nog restanten in het filter zaten van voor de revisie. Het gat gefixed merk ik dat het lekken nog niet weg is. De brilrubbers zijn vervangen, oliekeerringen ook. De cylinders gehoond en de zuigers hebben nieuwe veren. De olievulpijp is nog de oude. Daar er volgens mij geen nieuwe te krijgen zijn??? Is dat zo? En waar denken jullie dat het aan kan liggen? Is het normaal dat een 435 cc ook wat meer lijkt te ruiken dan een moderne 2cv6? De motor trekt voor een 4 aardig, valt me niet tegen moet ik zeggen. Laatst was wel het deksel van het stalen luchtfilter losgelopen, dat merk je dan gelijk aan minder trekkracht van de motor. Heeft die 'overdruk' in het luchtfilter wat te maken met het al dan niet goed functioneren van de vulpijp?
Is mij niet helemaal duidelijk, hoop dat jullie raad weten...
Groet Frank
Olievulpijp
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Olievulpijp
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
-
- Veelvuldig poster
Je kan de olievulpijp eenvoudig controleren met een stuk doorzichtig plastic aquariemslang van 1,5 meter lengte. Die monteer je in u vorm op een lat van 10 cm breed zodat je een u vorm krijgt van zeg zo'n 75 cm lang en de beide buizen van de u zo'n 5 cm uit elkaar. Vervolgens giet je er wat thee in zodat de thee zo'n 15 cm van de onderkant van de u staat. Water kan ook maar thee heeft een kleurtje en dat kan je alles beter zien.
Vervolgens haal je je peilstok uit de draaiende motor en hou je het uiteinde van een van de slangetjes on de opening waar de peilstok in moet. Normaal gesproken moet je nu een niveauverschil van de thee in de u buis zien van zo'n 8 cm. Als je dat niet meet moet de olievulpijp gerepareerd of vervangen worden.
Vervolgens haal je je peilstok uit de draaiende motor en hou je het uiteinde van een van de slangetjes on de opening waar de peilstok in moet. Normaal gesproken moet je nu een niveauverschil van de thee in de u buis zien van zo'n 8 cm. Als je dat niet meet moet de olievulpijp gerepareerd of vervangen worden.