asbouten verwijdern

Alles over de wielophanging
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

asbouten verwijdern

Bericht door j b » do 9 aug, 2012 12:32

ik ben bezig met het verwijderen van de asbouten. 2 van de vier gingen wel. nummer 3 heb ik moeten warmstoken en kreeg ik ook los.

nummer 4 geeft alleen een groot probleem. tot dusver heb ik gespoten met kruipolie (alleen vermoed ik dat die niet naar binnen lijkt te gaan) ik heb hem warmgestookt en de dop met een krik en houten blok ertussen de dop klemgezet tegen het chassis. vervolgens met vanalles kracht gezet en de dop aan het draaien gekregen. het nadeel is alleen dat de bout niet meedraaide en ik dus een wat rondere boutkop heb gekregen.
iemand nog ideeen hoe ik dit kan oplossen??
ik was eignelijk niet van plan de bovenbouw eraf te halen. anders had ik snel de boutkop eraf geslepen en de as ervanaf getilt en later het draadeind eruit proberen te krijgen

HELP
J B

just drive like you stole it

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » do 9 aug, 2012 12:53

Met een versleten kop zal t niet meevallen, slagmoersleutel heeft hier dus ook geen zin meer.
Laatst gewijzigd door Hanzelman op do 9 aug, 2012 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
~:-)~

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3081
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 9 aug, 2012 13:13

alles kracht gezet en de dop aan het draaien gekregen. het nadeel is alleen dat de bout niet meedraaide en ik dus een wat rondere boutkop heb gekregen.
Kijk eens in de dop.
Dan zie je dat er een schuin randje in zit wat niks doet.
Slijp je dop een paar mm af en je hebt meer grip.
Dit had je moeten doen voordat je aan de gang ging maar misschien wil het nu ook nog wel.
Uiteraard de krik er weer onder voor meer druk.
Bij een los chassis ga ik er meestal bovenop zitten (100kg meer druk....)

Deze truuk werkt altijd.
Eventueel nog een buis op het wringijzer zetten.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 9 aug, 2012 13:18

Als de bout/moer echt te rond is geworden, terugslijpen naar een kleinere maat en opnieuw proberen met aangepaste dop!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 9 aug, 2012 14:37

de motor en versnellingsbak zijn er al uit en dus mis ik idd wat tegendruk

het schuine kantje in de dop zit er niet meer in. ik zal dus een aangepaste maat meten maken :S

is het een optie om een ringsleutel er op te zeten en die te verlingen?? dan zit je meer de kracht op de boutkop en niet onder de boutkop heb ik het idee!!
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 10 aug, 2012 08:16

Het beste gebruik je een 6kantige dop omdat een 12 kantige minder contact heeft.Dus de kop pas maken en dan het deeltje van de schroefdraad warm stoken (rood heet) en dan los draaien.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 10 aug, 2012 09:05

een grote moer op de beschadigde boutkop lassen kun je meteen zwaarder gereedschap gebruiken
diverse Citroens, wat anders.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » zo 12 aug, 2012 17:21

inmiddels is de kop van de bout afgebroken. alsnog krijg ik de as bout met as niet van het chassis gepakt. zit nog muurvas

wat me opviel bij de andere asbouten was dat die nadat ze losgedraait waren er ook niet zo uitgepakt konden worden. zat heel veel roest stof tussen de koker en de bout
J B

just drive like you stole it

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » zo 12 aug, 2012 21:44

Dan rest er niet veel meer dan de roest eruit te kloppen!

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » ma 13 aug, 2012 01:02

Misschien uitboren en ander heb je ook van die setjes waarmee je eerst tegendraads tapt
en anders uiboren en een helicoil er in .
http://www.meeuwsen.nl/catalogus/serie. ... 3&s_id=711

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 13 aug, 2012 07:35

tegendraadtappen kun je vergeten als je boutkop er zo al afbreekt. Als je tegentap afbreekt kun je het uitboren ook wel vergeten....
diverse Citroens, wat anders.

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » ma 13 aug, 2012 12:08

Misschien kun je proberen, als je de andere drie bouten eruit hebt , om voorzichtig te wrikken aan de as in de draairichting van de vastzittende asbout.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » ma 13 aug, 2012 13:23

Dat zal niet lukken,
de as zit nog met twee "stelpennen" vast op het chassis.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » ma 13 aug, 2012 13:46

kan je er nog een kop van een bout oplassen??

lassen en dan nog heter stoken dan zal het moeten lukken... anders rest alleen nog uitboren..
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » ma 13 aug, 2012 14:57

hij is vlak met het chassis afgebroken.

hel oswrikken heb ik ook als geprobeerd (1 kant omhoog tillen en dan wat draaien maar dat is ook maar minimaal)

zelf zat ik te denken om de bout tpv de schoefdraad uit te boren waardoor het metaal zwakker wordt en dan ergens afbreek en later met een draadtap erdoorheen. maar wat ik me afvraag: is de bout van gehard staal (wat ik aanneem) en niet van standaard 8.8?
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie