Pagina 1 van 2

asbouten verwijdern

Geplaatst: do 9 aug, 2012 12:32
door j b
ik ben bezig met het verwijderen van de asbouten. 2 van de vier gingen wel. nummer 3 heb ik moeten warmstoken en kreeg ik ook los.

nummer 4 geeft alleen een groot probleem. tot dusver heb ik gespoten met kruipolie (alleen vermoed ik dat die niet naar binnen lijkt te gaan) ik heb hem warmgestookt en de dop met een krik en houten blok ertussen de dop klemgezet tegen het chassis. vervolgens met vanalles kracht gezet en de dop aan het draaien gekregen. het nadeel is alleen dat de bout niet meedraaide en ik dus een wat rondere boutkop heb gekregen.
iemand nog ideeen hoe ik dit kan oplossen??
ik was eignelijk niet van plan de bovenbouw eraf te halen. anders had ik snel de boutkop eraf geslepen en de as ervanaf getilt en later het draadeind eruit proberen te krijgen

HELP

Geplaatst: do 9 aug, 2012 12:53
door Hanzelman
Met een versleten kop zal t niet meevallen, slagmoersleutel heeft hier dus ook geen zin meer.

Geplaatst: do 9 aug, 2012 13:13
door Thijs
alles kracht gezet en de dop aan het draaien gekregen. het nadeel is alleen dat de bout niet meedraaide en ik dus een wat rondere boutkop heb gekregen.
Kijk eens in de dop.
Dan zie je dat er een schuin randje in zit wat niks doet.
Slijp je dop een paar mm af en je hebt meer grip.
Dit had je moeten doen voordat je aan de gang ging maar misschien wil het nu ook nog wel.
Uiteraard de krik er weer onder voor meer druk.
Bij een los chassis ga ik er meestal bovenop zitten (100kg meer druk....)

Deze truuk werkt altijd.
Eventueel nog een buis op het wringijzer zetten.

Geplaatst: do 9 aug, 2012 13:18
door David
Als de bout/moer echt te rond is geworden, terugslijpen naar een kleinere maat en opnieuw proberen met aangepaste dop!

Geplaatst: do 9 aug, 2012 14:37
door j b
de motor en versnellingsbak zijn er al uit en dus mis ik idd wat tegendruk

het schuine kantje in de dop zit er niet meer in. ik zal dus een aangepaste maat meten maken :S

is het een optie om een ringsleutel er op te zeten en die te verlingen?? dan zit je meer de kracht op de boutkop en niet onder de boutkop heb ik het idee!!

Geplaatst: vr 10 aug, 2012 08:16
door Gerard2cv
Het beste gebruik je een 6kantige dop omdat een 12 kantige minder contact heeft.Dus de kop pas maken en dan het deeltje van de schroefdraad warm stoken (rood heet) en dan los draaien.

Geplaatst: vr 10 aug, 2012 09:05
door AZL57
een grote moer op de beschadigde boutkop lassen kun je meteen zwaarder gereedschap gebruiken

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 17:21
door j b
inmiddels is de kop van de bout afgebroken. alsnog krijg ik de as bout met as niet van het chassis gepakt. zit nog muurvas

wat me opviel bij de andere asbouten was dat die nadat ze losgedraait waren er ook niet zo uitgepakt konden worden. zat heel veel roest stof tussen de koker en de bout

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 21:44
door hetwrak
Dan rest er niet veel meer dan de roest eruit te kloppen!

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 01:02
door blanc/rouge2cv
Misschien uitboren en ander heb je ook van die setjes waarmee je eerst tegendraads tapt
en anders uiboren en een helicoil er in .
http://www.meeuwsen.nl/catalogus/serie. ... 3&s_id=711

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 07:35
door AZL57
tegendraadtappen kun je vergeten als je boutkop er zo al afbreekt. Als je tegentap afbreekt kun je het uitboren ook wel vergeten....

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 12:08
door hetwrak
Misschien kun je proberen, als je de andere drie bouten eruit hebt , om voorzichtig te wrikken aan de as in de draairichting van de vastzittende asbout.

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 13:23
door Joos
Dat zal niet lukken,
de as zit nog met twee "stelpennen" vast op het chassis.

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 13:46
door Charlie
kan je er nog een kop van een bout oplassen??

lassen en dan nog heter stoken dan zal het moeten lukken... anders rest alleen nog uitboren..

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 14:57
door j b
hij is vlak met het chassis afgebroken.

hel oswrikken heb ik ook als geprobeerd (1 kant omhoog tillen en dan wat draaien maar dat is ook maar minimaal)

zelf zat ik te denken om de bout tpv de schoefdraad uit te boren waardoor het metaal zwakker wordt en dan ergens afbreek en later met een draadtap erdoorheen. maar wat ik me afvraag: is de bout van gehard staal (wat ik aanneem) en niet van standaard 8.8?