Pagina 1 van 2

beide eenden slaan niet meer aan

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 19:29
door supercees
heel vreemd, terug van vakantie, ruim 3 weken, en beide eenden starten niet meer, beter gezegd de motor slaat niet aan :shock: .

bougies vonken, benzine komt uit de slang met starten, met startkabels erbij, flinke tussenpoos aangehouden want misschien verzopen, maakt allemaal niet uit. zelfs geen plofje, niets. de azu heeft puntjes, de tapijteend 123 ignition. voor de vakantie altijd probleemloos gestart. de azu reed pas twee weken, maar de tapijteend heb ik al 6 jaar en die startte altijd, ook na lange tijd stilstaan want die gaat wel eens vaker niet mee op vakantie. zware regenbuien, 30 graden boven nul, min 15, nooit een probleem.

ik sta voor een raadsel, heb een eend altijd aan de praat gekregen de afgelopen 28 jaar...

iemand nog een tip?

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 20:07
door Kulio
Zet de auto's eens buiten in de zon en probeer na een uur nogmaals te starten. Je zal zien dat het lukt!

Heb je de choke niet vergeten uit te trekken?

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 20:08
door jornmetten
Haalt er niet iemand een geintje met je uit?
Is wel erg toevallig.
Alles zit aangesloten zoals het hoort?

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 20:58
door supercees
Kulio schreef:Zet de auto's eens buiten in de zon en probeer na een uur nogmaals te starten. Je zal zien dat het lukt!

Heb je de choke niet vergeten uit te trekken?
ze staan altijd buiten en ik heb nooit de choke nodig, maar zal dat laatste morgen eerst proberen.

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 21:00
door supercees
jornmetten schreef: Is wel erg toevallig.
dat bevreemd me ook zo. maar de 1 staat in een doodlopend zijstraatje waar eigenlijk nooit iemand komt en de ander staat bij een bevriende boer op z'n erf, daar komt ook nooit iemand...

Geplaatst: zo 12 aug, 2012 23:33
door tinouck
:? :? hopelijk hebben ze er niks mee uitgevroten :?

jaloezie?nijd? je weet t soms nooit :?

Hoop t uiteraard niet voor je.

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 14:59
door supercees
beide eenden hebben even gelopen op start pilot (een ether-achtig goedje). mijn conclusie: benzine komt niet uit de sproeiers.

vanmiddag komt peter beek, de meesterlasser, die mij gaat leren hoe je een carburateur openschroeft, en belangrijker, weer in elkaar.

wordt vervolgd.

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 15:37
door Kulio
Heeft er niet een grapjas suiker in je benzinetank gedaan?

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 20:27
door Roel l'Hiver
Mijne deed het ook niet meer na de vakantie. Wat bleek, tank helemaal leeg.... Zo heb ik 'r niet weggezet voor de vakantie...

Geplaatst: ma 13 aug, 2012 22:21
door supercees
beide eenden doen het weer, de azu toch nog een keer geprobeerd met startpilot, na de tweede poging liep ze. de tapijteend had ik aan de acculader gehangen en dat bleek voldoende, starten en lopen.

het blijft een vreemd verhaal, vooral ook omdat er benzine en een vonk was, maar goed, ik kan weer rijden met het spul!

Geplaatst: di 14 aug, 2012 00:51
door David
Raadsel opgelost :lol:

Geplaatst: di 14 aug, 2012 08:00
door rusty
komt dat niet doordat er tegenwoordig meer ethanol aan de brandstof wordt toegevoegd? als dat opdroogt (carburateur leeg na 2 weken) hou je een soort wit poeder over, dat zou je sproeiers kunnen verstoppen, met als gevolg wel brandstof in de carb, maar geen brandstof in je inlaat.

als je dan probeert te starten komt er weer verse brandstof in de carb en lost de verstopping na een tijdje op, dus na een paar uur kun je wel gewoon starten!

dit is het enige wat ik kan bedenken!

greetzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: di 14 aug, 2012 09:10
door Punky
Zou goed kunnen. Dit heb je niet met de 98 van BP en ik meen Q. Die hebben (nog) geen ethanol toegevoegd.

Geplaatst: di 14 aug, 2012 12:18
door dyane_maniac
lijkt me onwaarschijnlijk. ik heb op E85 gereden en heb mn auto ook wel eens een tijd niet gebruikt. nog nooit gezeur gehad met bioethanol.

eenden zijn net als katten, die moeten na de vakantie ook altijd even wraak nemen door de eerste dag te doen alsof ze je niet kennen. :)

Geplaatst: di 14 aug, 2012 14:46
door supercees
rusty schreef:komt dat niet doordat er tegenwoordig meer ethanol aan de brandstof wordt toegevoegd? als dat opdroogt (carburateur leeg na 2 weken) hou je een soort wit poeder over, dat zou je sproeiers kunnen verstoppen, met als gevolg wel brandstof in de carb, maar geen brandstof in je inlaat.

als je dan probeert te starten komt er weer verse brandstof in de carb en lost de verstopping na een tijdje op, dus na een paar uur kun je wel gewoon starten!

dit is het enige wat ik kan bedenken!

greetzzzzzzzzz

Rusty
zoiets zal het wel zijn. ik tank altijd bij een witte pomp, verbruik is dan ook altijd wat hoger dan bij benzine van de "echte" merken, geen idee of en wat ze bijmengen.

merkte ook in frankrijk dat de twingo aanzienlijk meer verbruikte met de benzine van de carrefour van 1,52 euro per liter vergeleken met de merkpompen met benzine van 1,77 euro. per kilometer rij je dus nog steeds even duur, maar het afrekenen doet minder pijn...