Pagina 1 van 2

Rubbers vervangen aandrijfas

Geplaatst: za 18 aug, 2012 14:02
door CitroënAZAM
Ik heb het niet kunnen vinden op 2cv.nl, maar als je de rubbers van de aandrijfas (wielzijde) wil vervangen, moet je de homokineet uitelkaar halen?

Geplaatst: za 18 aug, 2012 14:18
door AZL57
Nee, asmoer loshalen wiel zover mogelijk insturen en de aandrijfas terug duwen uit de schotel. Nu kun je hem uit het schuifstuk trekken dat aan de bak hangt. Harmonica manchet van de as halen en dan de oude rubber wegknippen. Nieuw vet op de homokineet smeren daarna kun je de nieuwe rubber over de as op zijn plaats trekken. Daarna de harmonica rubber van het schuifstuk weer monteren.

Geplaatst: za 18 aug, 2012 22:15
door Boudewijn
Wel de auto opkrikken zodat de draagarm vrij hangt.

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 00:22
door marcopr
En een nieuwe splitpen in de as steken nadat je de as moer hebt bevestigd.

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 00:23
door marcopr
En een nieuwe splitpen in de as steken nadat je de as moer hebt bevestigd.
heb jij een homokineet dan, geen kruiskoppelingen?

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 01:10
door AZL57
Luxe he? Zal wel een dubbele kruiskoppeling zijn. Mogelijk ook een accessoire homokineet of een van een modernere eend?

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 20:31
door CitroënAZAM
O ik had nog niet verteld dat ik de eend nog steeds compleet uit elkaar ligt. (behalve het onderstel) ik heb de aandrijfas gewoon in de bankschroef gezet en het rubber er op geschoven. Morgen zal ik hem erop zetten.
Moet er percee een nieuwe op? de oude splitpen is toch wel voor een 2e keer te gebruiken?

Ik geloof dat bij mijn topic 'Restauratie AZAM 1965' iemand zei dat homokineet werd bevestigd alleen op de AZAm types. (vergeleken met de andere types van die tijd)

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 22:14
door 2cv4
Deze AZAM is waarschijnlijk van zgn dubbele kruiskoppelingen voorzien.In plaats van de toen gebruikelijke enkele kruiskoppelingen.De ashoezen zitten met 2 rubberen ringen bevestigd.Om de ashoezen te vervangen is het wel noodzakelijk om zoals hier al is gezegd de aandrijfas te verwijderen.Heb je een foto van de aandrijfas ?

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 22:19
door Thijs
Maar je hebt alles los liggen?!?!
Als je hem dan met 1 hand optilt, dan valt hij toch vanzelf uit elkaar!?!
Ophet deel waar hij schuift in de lengte trek je hem toch gewoon uit elkaar?
Niks geen sleutelwerk voor nodig...

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 22:52
door marcopr
Een splitpen zit er als borging op. Het kan ook met een kromme spijker.
Kwestie van slecht-redelijk-voldoende-goed. Een nieuwe splitpen valt onder het laatste.

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 07:56
door CitroënAZAM
AZL57 schreef:Luxe he? Zal wel een dubbele kruiskoppeling zijn. Mogelijk ook een accessoire homokineet of een van een modernere eend?
Ik geloof wel dat deze homokineet er orgineel op zat. aangezien een modernere homokineet kleinere tandjes heeft in de flens. ik heb 8 vlakke 'tanden'
http://www.mijnalbum.nl/Album=KTIADQ4B

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 08:42
door Gerard2cv
Als je de stelmoeren van de remmen vast stelt kan je de bouten en moeren van het aandrijfas stuk losmaken.Maar je kan ook de hoes de-monteren op de gemonteerde as

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 10:08
door CitroënAZAM
Gerard2cv schreef:Als je de stelmoeren van de remmen vast stelt kan je de bouten en moeren van het aandrijfas stuk losmaken.Maar je kan ook de hoes de-monteren op de gemonteerde as
Ja ik heb ze inmiddels al vervangen, ik heb nu net het cupje uit de stuurstang gedraaid. Even met de schuifmaat de stuurkogel gemeten ; in het midden van de kogel: 21.5 mm en meer naar buiten net geen 22
Straks de andere kant doen, ik denk hetzelfde

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 12:35
door 2cv4
Dit zijn al kogelkoppelingen en dat is wel zo makkelijk bij bv een remmenrevisie.De remtrommels zitten bij enkele of dubbele kruiskoppelingen met 4 boutjes bevestigd.

Geplaatst: di 21 aug, 2012 07:45
door AZL57
de homokineet is inderdaad van een oud type maar het stuk aan de bakkant is modern.? Je zag dit wel eens op duitse 18 pk eenden. Normaal hebben ze een remtrommel die vastzit met 4 moertjes. Als ik alles zo zie was de vorige eigenaar een kunstschilder geloof ik ;-)