brilrubber lekkage na losse olievuldop
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
brilrubber lekkage na losse olievuldop
ik heb een half jaar geleden een neiuwe olievulpijp geplaatst (zo'n dure met metalen kleppen met levenslange garantie) en ik was daar heel erg tevreden over (motor gaf geen druppel meer). tijdens mijn vakantie heb ik ook geen olieverbruik gehad ondanks dat ik hem toch goed op zijn donder heb gegeven met de caravan.
MAAR nadat ie op transport terug uit frankrijk is gekomen constateerde ik dat de olievuldop een halve slag los zat (heel de vakantie olie gepeild en ook die dop kunnen controleren maar geen probleem) die dop heb ik dus dichtgedraait volgens de voorschriften en ik heb hem regelmatig moeten aandraaien :S. nu ben ik vorige week via raalte naar hoogeveen gereden en bij arnhem heb ik veel blauwe rook (gewoon de hele snelweg blauw) achter de auto. een geschikt punt gezocht om de auto aan de kant te zetten en wat bleek: de olievuldop stond los in de olievulpijp te stuiteren.en daarlang is allen onder de motorkap gesmeerd (incl mijn remschijven :S ). de boel weer aangevuld en dichtgedraait. op weg naar huis ben ik onderweg nog moeten stoppen omdat ik geen oliedruk meer had en het lampje ook ging branden (net 2 dagen ervoor de meter weer in orde gekregen en het lampje voor het eerst goed aangesloten zodat ie nut heeft (weer een geluk bij een ongeluk)) ik had nog geen 300km gereden en mijn olie was dus al weer ver op. de rest van de week allemaal kleine stukjes gereden en in mijn garage ligt een flinke plas olie en op de oprit van het er overheen rijden veel druppels. ik moet ook weer olie gaan bijvullen nu. ik heb eerst maar eens gekeken of ik het probleem kan vinden. ik heb nog steeds mijn onderdruk in het blok maar ik zie dat 1 van de brilrubbers olie lekt en best veel zoals jullie al verwachten.
# wat is er nu fout gegaan?
# kan ik dit oplossen zonder brilrubbers te vervangen?
# ik loop ook met de gedachten dit blok te reviseren (zit een tik in sinds iets voor mijn vakantie) maar dan gaat er tijdelijk een blok in dat 8 jaar heeft stil gestaan. dus of ik dat blok eerst een keertje openmaak of gewoon plaats zodat ik mijn eigen blok kan reviseren weet ik ook nog niet.
wie o wie kan mij hierbij helpen om iets zinnigs over te zeggen
ik ben nog nooit bezig geweest met het openmaken van een blok want ik had eignelijk een blokje dat oznder problemen zijn werk deed en was er ook echt tevreden over.
dat andere blok licht ook al een tijdje klaar om open te maken om de staat te bekijken maar ben er een beetje huiverig voor
MAAR nadat ie op transport terug uit frankrijk is gekomen constateerde ik dat de olievuldop een halve slag los zat (heel de vakantie olie gepeild en ook die dop kunnen controleren maar geen probleem) die dop heb ik dus dichtgedraait volgens de voorschriften en ik heb hem regelmatig moeten aandraaien :S. nu ben ik vorige week via raalte naar hoogeveen gereden en bij arnhem heb ik veel blauwe rook (gewoon de hele snelweg blauw) achter de auto. een geschikt punt gezocht om de auto aan de kant te zetten en wat bleek: de olievuldop stond los in de olievulpijp te stuiteren.en daarlang is allen onder de motorkap gesmeerd (incl mijn remschijven :S ). de boel weer aangevuld en dichtgedraait. op weg naar huis ben ik onderweg nog moeten stoppen omdat ik geen oliedruk meer had en het lampje ook ging branden (net 2 dagen ervoor de meter weer in orde gekregen en het lampje voor het eerst goed aangesloten zodat ie nut heeft (weer een geluk bij een ongeluk)) ik had nog geen 300km gereden en mijn olie was dus al weer ver op. de rest van de week allemaal kleine stukjes gereden en in mijn garage ligt een flinke plas olie en op de oprit van het er overheen rijden veel druppels. ik moet ook weer olie gaan bijvullen nu. ik heb eerst maar eens gekeken of ik het probleem kan vinden. ik heb nog steeds mijn onderdruk in het blok maar ik zie dat 1 van de brilrubbers olie lekt en best veel zoals jullie al verwachten.
# wat is er nu fout gegaan?
# kan ik dit oplossen zonder brilrubbers te vervangen?
# ik loop ook met de gedachten dit blok te reviseren (zit een tik in sinds iets voor mijn vakantie) maar dan gaat er tijdelijk een blok in dat 8 jaar heeft stil gestaan. dus of ik dat blok eerst een keertje openmaak of gewoon plaats zodat ik mijn eigen blok kan reviseren weet ik ook nog niet.
wie o wie kan mij hierbij helpen om iets zinnigs over te zeggen
ik ben nog nooit bezig geweest met het openmaken van een blok want ik had eignelijk een blokje dat oznder problemen zijn werk deed en was er ook echt tevreden over.
dat andere blok licht ook al een tijdje klaar om open te maken om de staat te bekijken maar ben er een beetje huiverig voor
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Ramon,
Dat kan je toch niet menen! Dit is een serieuze vraag van iemand die in de shit zit. Weet iemand een ander antwoord?
Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat de klep of niet goed gemonteerd is of dat er iets los geraakt is.
Ik ga er van uit dat j b zo'n metalen klep heeft gemonteerd die op de zijkant van de rubberen slang gemonteerd is, tussen de defecte olievulpijp en het luchtfilter. Het enige is dat ik me bedenken kan is dat die klep omgekeerd gemonteerd is. Dan zuigt hij aan wanneer het niet moet en blaast wanneer het niet moet. Staat er op die klep een pijltje die aangeeft hoe hij gemonteerd moet worden?
Dat kan je toch niet menen! Dit is een serieuze vraag van iemand die in de shit zit. Weet iemand een ander antwoord?
Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat de klep of niet goed gemonteerd is of dat er iets los geraakt is.
Ik ga er van uit dat j b zo'n metalen klep heeft gemonteerd die op de zijkant van de rubberen slang gemonteerd is, tussen de defecte olievulpijp en het luchtfilter. Het enige is dat ik me bedenken kan is dat die klep omgekeerd gemonteerd is. Dan zuigt hij aan wanneer het niet moet en blaast wanneer het niet moet. Staat er op die klep een pijltje die aangeeft hoe hij gemonteerd moet worden?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
het is een compleet nieuwe oleivulpijp van de eendegarage in eindhoven. die heeft levenslange garantie. (beetje duur maar als het werkt ..., ik was het gedonder zat met die nieuwe oleivulpijpen en wilde wel een droog blokje ) als ik mijn vinger op de pijlstokbuis houd voel ik een lichte zuiging dus de olievulpijp is volgens mij in orde.
ik heb geen zin om een ander blok te kopen. ik heb er 1tje liggen maar daar is de staat niet van bekent (8 jaar geleden rijdens weggezet is mij verteld). ik wil het op een zo simpel en goedkoop mogelijke manier eerst oplossen voor ik een revisie ga uitvoeren van een blok. een motor in en uitbouwen heb ik al vaker gedaan dus een ander blok inhanger is voor mij geen uitdaging.
en als het advies wordt dat ik beter eerst het blok kan openmaken voor een revisie (welke van de 2 dan ook) ga ik gewoon wat flessen goedkope olie kopen om de boel bijgevuld te houden totdat ik het gereed heb.
ik heb geen zin om een ander blok te kopen. ik heb er 1tje liggen maar daar is de staat niet van bekent (8 jaar geleden rijdens weggezet is mij verteld). ik wil het op een zo simpel en goedkoop mogelijke manier eerst oplossen voor ik een revisie ga uitvoeren van een blok. een motor in en uitbouwen heb ik al vaker gedaan dus een ander blok inhanger is voor mij geen uitdaging.
en als het advies wordt dat ik beter eerst het blok kan openmaken voor een revisie (welke van de 2 dan ook) ga ik gewoon wat flessen goedkope olie kopen om de boel bijgevuld te houden totdat ik het gereed heb.
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Maak het blok eens goed schoon en controleer dan waar de lekkage zit. Als het de brilrubbers zijn vervang deze dan. Is een avondje werk, en als je een motor kunt wisselen kun je dit ook. Je moet wel over een momentsleutel beschikken maar misschien kun je die lenen anders zijn er ook goedkope te koop voor 35 Euro. Meet de carteronderdruk (zie mijn website http://home.online.nl/boudewijnpeeters/ ... pagina.htm).
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
het is echt een flinke lekkage (vind ik) langs het brilrubber. ik heb met draaiende motor dasty gespoten vanaf het brilrubber en met wc papier schoon geveegd (mooi blank alu) vervolgens zie ik vrij snel een "straaltje" lopen.
zo'n krukas kering, zit is die net zo eenvoudig te vervangen als het brilrubber? want als ik dat zo hoor is het idd goed te doen (maw, is dat het volgende rubber wat ik tegenkom na het brilrubber)
volgende week ga ik toch naar het eendeei en kan ik gelijk het nodige ervoor meenemen
zo'n krukas kering, zit is die net zo eenvoudig te vervangen als het brilrubber? want als ik dat zo hoor is het idd goed te doen (maw, is dat het volgende rubber wat ik tegenkom na het brilrubber)
volgende week ga ik toch naar het eendeei en kan ik gelijk het nodige ervoor meenemen
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Het probleem met de krukaskeerringen is dat je ze er uit moet zien te krijgen. Boor daarvoor een twee gaatjes in de keerringen en draai hier parkers in. Trek dan met een tang aan de parkers de keerringen er uit. Dit kan wel eens moeilijk gaan maar de aanhouder wint. Nieuwe keerringen invetten en er voorzichtig in slaan. Voor de achterste keerring moet de motor er uit.
Als de lekkage maar op één brilrubber zit, zou ik alleen die vervangen. Ik vindt het wel vreemd dat het zoveel lekt, een straaltje er uit! Ik krijg het idee dat de brilrubber uit de zitting is gekomen of dat er vuil tussen de brilrubber en het motorblok is gekomen.
Let op: in sommige technische handboeken staat dat de oliekeerring met de open kant naar buiten geplaatst moet worden. Dat is niet juist de open kant moet naar binnen.
Als de lekkage maar op één brilrubber zit, zou ik alleen die vervangen. Ik vindt het wel vreemd dat het zoveel lekt, een straaltje er uit! Ik krijg het idee dat de brilrubber uit de zitting is gekomen of dat er vuil tussen de brilrubber en het motorblok is gekomen.
Let op: in sommige technische handboeken staat dat de oliekeerring met de open kant naar buiten geplaatst moet worden. Dat is niet juist de open kant moet naar binnen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Das toch raar. Als je inmiddels weer een goed werkende carterventilatie hebt, zou je de lekkage van het brilrubber pas kunnen zien nadat je de motor hebt stilgezet. Tenzij dat rubber echt finaal kapot is.j b schreef:het is echt een flinke lekkage (vind ik) langs het brilrubber. ik heb met draaiende motor dasty gespoten vanaf het brilrubber en met wc papier schoon geveegd (mooi blank alu) vervolgens zie ik vrij snel een "straaltje" lopen.
zo'n krukas kering, zit is die net zo eenvoudig te vervangen als het brilrubber? want als ik dat zo hoor is het idd goed te doen (maw, is dat het volgende rubber wat ik tegenkom na het brilrubber)
volgende week ga ik toch naar het eendeei en kan ik gelijk het nodige ervoor meenemen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
er is een lekkage langs de voorste ring van het brilrubber aan de bestuurderszijde.
dat de auto veel lekt als de motor stilstaat verklaart de hoeveelheid olie die in mijn garage ligt en op straat en op de oprit :S. ik zal zo eens de motor starten en een papiertje noven de oliepeilstokbuis houden. kan ik heel makkelijk zien of er zuiging is of dat er geblazen wordt (met de vinger is het toch wat minder naukeurig te merken (je merkt toch iets op wat je graag wilt))
zou het kunnen door dat ik geen olievulpijpmeganisme had (op de snelweg met een gangetje van 120 km/u dat je het brilrubber uit het blok perst (in dat geval zou ik het er weer gewoon moeten kunnen indrukken ??)
ps. en mijn blokje was toch zo mooi lekvrij
dat de auto veel lekt als de motor stilstaat verklaart de hoeveelheid olie die in mijn garage ligt en op straat en op de oprit :S. ik zal zo eens de motor starten en een papiertje noven de oliepeilstokbuis houden. kan ik heel makkelijk zien of er zuiging is of dat er geblazen wordt (met de vinger is het toch wat minder naukeurig te merken (je merkt toch iets op wat je graag wilt))
zou het kunnen door dat ik geen olievulpijpmeganisme had (op de snelweg met een gangetje van 120 km/u dat je het brilrubber uit het blok perst (in dat geval zou ik het er weer gewoon moeten kunnen indrukken ??)
ps. en mijn blokje was toch zo mooi lekvrij

J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
even nog een aanpassing in mijn bevindingen.
net de motor gestart en zoals ik al zeg even met een papiertje boven de oliepeilstokbuis gehouden. maar met het uittrekken van de peilstok voelde ik al dat ik een flinke overdruk had. papiertje werd ook echt niet aangezogen maar gewoon weggeblazen.
eerst maar eens wat gaan regelen voor die defecte olievulpijp
wordt vervolgd!!
net de motor gestart en zoals ik al zeg even met een papiertje boven de oliepeilstokbuis gehouden. maar met het uittrekken van de peilstok voelde ik al dat ik een flinke overdruk had. papiertje werd ook echt niet aangezogen maar gewoon weggeblazen.
eerst maar eens wat gaan regelen voor die defecte olievulpijp
wordt vervolgd!!
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
- Locatie: Elahuizen
- Contacteer:
bij die nieuwe vulpijpen moet het volgens mij makkelijk te zien zijn of hij nog werkt .
Het klepje dat aan de schroefdop zit moet gewoon sluiten . Zit er m iets tussen waardoor hij niet sluit.?Plaatje van de werking vindt je hier.
http://www.thewessexducks.co.uk/2cv_037.htm
Als hij gewoon werkt komt de lekkage en de overdruk misschien toch gewoon van het lekke brilrubber.
Het klepje dat aan de schroefdop zit moet gewoon sluiten . Zit er m iets tussen waardoor hij niet sluit.?Plaatje van de werking vindt je hier.
http://www.thewessexducks.co.uk/2cv_037.htm
Als hij gewoon werkt komt de lekkage en de overdruk misschien toch gewoon van het lekke brilrubber.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
ik heb de oleivulpijp vervangen door de vorige. die deed het zo af en toe niet goed en gaf af en toe dus een druppeltje uit het blok maar dat is iig beter dan wat die nieuwe doet.
ik kan de dop er niet meer geheel opdraaien. waardoor die o ring niet goed de pijp afsluit. hij blijft hangen precies op de verdikking net voor de o-ring en ik durf er niet goed doorheen te draaien (bang dat ik de schroefdraad kapot draai). morgen is de garage ervan weer open en zal ik dus bellen voor advies
dadelijk even een ritje naar dordrecht en dan kan ik dus kijken wat het brilrubber doet op dit stuk rijden. hopelijk houd ie de olie nu meer binnen en dan zou het amkkelijk opgelost zijn
ik kan de dop er niet meer geheel opdraaien. waardoor die o ring niet goed de pijp afsluit. hij blijft hangen precies op de verdikking net voor de o-ring en ik durf er niet goed doorheen te draaien (bang dat ik de schroefdraad kapot draai). morgen is de garage ervan weer open en zal ik dus bellen voor advies
dadelijk even een ritje naar dordrecht en dan kan ik dus kijken wat het brilrubber doet op dit stuk rijden. hopelijk houd ie de olie nu meer binnen en dan zou het amkkelijk opgelost zijn
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it