trillen. Wiel balanseren

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

trillen. Wiel balanseren

Bericht door tejo » ma 17 sep, 2012 16:18

Hoi Allemaal,

Als ik op de snelweg rijdt begint het wiel rechtsachter te trillen. Ik weet niet precies hoe lang hij dat al doet. Je voelt het in de auto eigenlijk nauwelijks. Ik reed laatst achter mijn vriendin die in de eend reed en toen zag ik dat wiek helemaal op en neer gaan.

Dus ik dacht: Wiel balanseren en klaar. Maar... de plaatselijke garage die vroeger ook eenden in onderhoud had zei dat je wielen van eenden eigenlijk niet hoeft te balanseren. Ze zijn smal genoeg oid...

klopt dit? Zo ja. Dan zou het met het wiel goed moeten gaan. Waar kan die trilling dan vandaan komen?

Dank Groet
Frank

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 17 sep, 2012 17:29

Kapotte schokbreker.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 17 sep, 2012 17:56

Heeft de "plaatselijke garage"niet gezegd waar het aan kan liggen? Of heeft die de wagen niet gezien?

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 17 sep, 2012 20:16

Eenden wielen hoeven niet gebalanceerd te worden. Krik het wiel eens op en draai er aan, slingert het dan ook? En verwissel links en rechts eens en kijk dan eens welk wiel er slingert. Dan weet je of het aan de velg ligt of aan de ophanging.
Schultenbräu das ist mein Bier !

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » ma 17 sep, 2012 20:16

Hoe te trillen, zie je het wiel heen en weer gaan, dan zou ik eens kijken of de wielbouten wel goed zijn aangedraaid.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 17 sep, 2012 20:30

Boudewijn schreef:Eenden wielen hoeven niet gebalanceerd te worden.
Hoezo? Het zijn gewone autowielen en ook eendenvelgen gaan krom etc.
Dus gewoon uitbalanceren indien nodig, rijdt erg fijn een eend zonder trillingen...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 17 sep, 2012 20:32

Dit klinkt 100% als kapotte schokbreker.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » ma 17 sep, 2012 22:09

ik heb er ook last van met gebalanceerde wielen, maar ik weet dat mijn schockbrekers niks doen. dus ik zou daaris naar kijken!

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » ma 17 sep, 2012 22:13

hmm schokbreker zou het wel kunnen zijn. Die heb ik niet vervangen toen ik de auto weer opbouwde...
Hoe kan ik zien of die kapot is?
Als ik de achterbumper naar beneden duw staat het met nog geen een keer wiebelen weer stil. Dus ik dacht dat dat wel oke was.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » ma 17 sep, 2012 23:29

wielen uitbalanceren kan wel degelijk. Het balanceerapparaat moet wel een speciale flens hebben voor velgen met een dicht hart. Ook een finishbalancer, dat is een soort scooter die aan bij de auto wordt geplaatst, kan uitkomst bieden om achter het probleem te komen. Schokbreker klinkt aannemelijk, maar een kromme velg, kapot wiellager of losse remtrommel zou ook kunnen.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 17 sep, 2012 23:43

Klapperen/trillen achterwiel is 9 van de 10 keer de schokbreker.
Krik de auto eens op en voel of er geen speling in lager/trommel zit.
Is dat niet het geval dan is het echt je schokbreker.
Je kunt dat niet even makkelijk zien.
Zet er maar eens een ander onder, dan voel je het verschil snel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1951
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 17 sep, 2012 23:49

Ik heb 't ook gehad op weg naar een meeting in Zolder Belgie.
Schroef (van een paar berichtjes hierboven) reed toen achter mij en zag 't wiel ook "klapperen".
Bij mij was 't toen volgens mij het achterwiellager.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » ma 1 okt, 2012 12:59

Ik heb de wielen even omgewisseld. Nu nog iemand vinden die achter mij kan rijden...

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 735
Lid geworden op: di 10 apr, 2012 08:46
Locatie: Beverwijk

Bericht door Hilke » wo 13 mar, 2013 14:34

Is dit opgelost?
Mijn eendje gaat trillen rond 90km/u.
Was het inderdaad een kapotte schokbreker?

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 13 mar, 2013 17:18

engbokho schreef:
Boudewijn schreef:Eenden wielen hoeven niet gebalanceerd te worden.
Hoezo? Het zijn gewone autowielen en ook eendenvelgen gaan krom etc.
Dus gewoon uitbalanceren indien nodig, rijdt erg fijn een eend zonder trillingen...
Precies. Het wiellager mag ook wel wat rust hebben.
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie