Pagina 1 van 2
trillen. Wiel balanseren
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 16:18
door tejo
Hoi Allemaal,
Als ik op de snelweg rijdt begint het wiel rechtsachter te trillen. Ik weet niet precies hoe lang hij dat al doet. Je voelt het in de auto eigenlijk nauwelijks. Ik reed laatst achter mijn vriendin die in de eend reed en toen zag ik dat wiek helemaal op en neer gaan.
Dus ik dacht: Wiel balanseren en klaar. Maar... de plaatselijke garage die vroeger ook eenden in onderhoud had zei dat je wielen van eenden eigenlijk niet hoeft te balanseren. Ze zijn smal genoeg oid...
klopt dit? Zo ja. Dan zou het met het wiel goed moeten gaan. Waar kan die trilling dan vandaan komen?
Dank Groet
Frank
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 17:29
door lordmaster1
Kapotte schokbreker.
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 17:56
door Geert
Heeft de "plaatselijke garage"niet gezegd waar het aan kan liggen? Of heeft die de wagen niet gezien?
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 20:16
door Boudewijn
Eenden wielen hoeven niet gebalanceerd te worden. Krik het wiel eens op en draai er aan, slingert het dan ook? En verwissel links en rechts eens en kijk dan eens welk wiel er slingert. Dan weet je of het aan de velg ligt of aan de ophanging.
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 20:16
door JanR
Hoe te trillen, zie je het wiel heen en weer gaan, dan zou ik eens kijken of de wielbouten wel goed zijn aangedraaid.
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 20:30
door engbokho
Boudewijn schreef:Eenden wielen hoeven niet gebalanceerd te worden.
Hoezo? Het zijn gewone autowielen en ook eendenvelgen gaan krom etc.
Dus gewoon uitbalanceren indien nodig, rijdt erg fijn een eend zonder trillingen...
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 20:32
door David
Dit klinkt 100% als kapotte schokbreker.
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 22:09
door Joey_Brinkmann
ik heb er ook last van met gebalanceerde wielen, maar ik weet dat mijn schockbrekers niks doen. dus ik zou daaris naar kijken!
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 22:13
door tejo
hmm schokbreker zou het wel kunnen zijn. Die heb ik niet vervangen toen ik de auto weer opbouwde...
Hoe kan ik zien of die kapot is?
Als ik de achterbumper naar beneden duw staat het met nog geen een keer wiebelen weer stil. Dus ik dacht dat dat wel oke was.
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 23:29
door schroef
wielen uitbalanceren kan wel degelijk. Het balanceerapparaat moet wel een speciale flens hebben voor velgen met een dicht hart. Ook een finishbalancer, dat is een soort scooter die aan bij de auto wordt geplaatst, kan uitkomst bieden om achter het probleem te komen. Schokbreker klinkt aannemelijk, maar een kromme velg, kapot wiellager of losse remtrommel zou ook kunnen.
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 23:43
door David
Klapperen/trillen achterwiel is 9 van de 10 keer de schokbreker.
Krik de auto eens op en voel of er geen speling in lager/trommel zit.
Is dat niet het geval dan is het echt je schokbreker.
Je kunt dat niet even makkelijk zien.
Zet er maar eens een ander onder, dan voel je het verschil snel.
Geplaatst: ma 17 sep, 2012 23:49
door deusjevo
Ik heb 't ook gehad op weg naar een meeting in Zolder Belgie.
Schroef (van een paar berichtjes hierboven) reed toen achter mij en zag 't wiel ook "klapperen".
Bij mij was 't toen volgens mij het achterwiellager.
Geplaatst: ma 1 okt, 2012 12:59
door tejo
Ik heb de wielen even omgewisseld. Nu nog iemand vinden die achter mij kan rijden...
Geplaatst: wo 13 mar, 2013 14:34
door Hilke
Is dit opgelost?
Mijn eendje gaat trillen rond 90km/u.
Was het inderdaad een kapotte schokbreker?
Geplaatst: wo 13 mar, 2013 17:18
door Willem2
engbokho schreef:Boudewijn schreef:Eenden wielen hoeven niet gebalanceerd te worden.
Hoezo? Het zijn gewone autowielen en ook eendenvelgen gaan krom etc.
Dus gewoon uitbalanceren indien nodig, rijdt erg fijn een eend zonder trillingen...
Precies. Het wiellager mag ook wel wat rust hebben.