Komende zomer krijgt de eend een algemene opknap-beurt. Geen totale restauratie of zo, maar wel wat laswerkzaamheden, een nieuwe laklaag (met de ruiten eruit) enz.
Verder wil ik het blokje er eens uithalen een onderhanden nemen.
Ik dacht zelf aan het plaatsen van nieuwe zuigerveren, het ontkolen van de kop en het opnieuw inslijpen van de (oude) kleppen. Daarna alles weer inelkaar te zetten met nieuwe pakkingen.
Als ik het zo bekijk moet het mogelijk zijn de zuigerveren te vervangen zonder het blok zelf te splitsen. Waar bij reguliere motoren de zuiger van boven in het blok gaat en daarna de 'big ends' worden gemonteerd moet het bij een eend toch mogelijk zijn de cilinders over de zuiger te laten zakken, nietwaar? Ik bedoel, ze hoeven toch niet per se van de krukas af?
Anderzijds is het misschien toch wel handig om het blok even te splitsen, schoon te maken en te voorzien van wat nieuwe loctite op het pasvlak.
Verder nog wat vragen:
- welke zuigerringen zijn aan te raden? Verchroomde?
- bestaan er zuigers die voor een 9,0:1 compressie zorgen en die in de originele 602 cc, cilinders passen? Op internet zijn allerlei zuigers met een verhoogde compressie te vinden (ik heb 7,9;1), maar die worden of geleverd met cilinders of ze zijn voor bedoeld voor opgeboorde cilinders.
bedankt voor tips / opmerkingen,
Bullit