de eenden van supercees
Geplaatst: ma 5 nov, 2012 17:08
met drie eenden voor de deur wordt het tijd voor een topic waarin ik het wel en wee van het spul ga bijhouden.
ten eerste de tapijteend van 1985, in mijn bezit sinds 28 oktober 2006.
ten tweede de dyazu, een azu koets op het chassis van een dyane uit 1981. in mijn bezit (geschorst) sinds juli 2010, ontschorst op 26 juni 2012.
als laatste de 2cv charleston van 1987, sinds 1996 in nederland (daarvoor duitsland) en sinds 26 oktober 2012 in mijn bezit.
de tapijteend:

de dyane:

de azu:

samengesteld tot de dyazu bij de apk keuring:

en de charleston:

die ik geruild heb met de ds 20 break:

de tapijteend was verreweg de goedkoopste, 550 euro bij aanschaf met nieuwe apk(!). onverwoestbaar, nauwelijks gebreken gehad. moet op dit moment een nieuw motorkapscharnier. het laatst vervangen: een nieuw dak, vier nieuwe banden op vier goede gebruikte velgen en rechter bodemplaat. en de uitlaat vanaf de eerste demper.
de dyazu is na twee jaar van de zomer gereed gekomen. loopt op dit moment niet stationair, maar ik heb net gehoord hoe ik dat kan verhelpen en de nieuwe tweede demper die nu in de schuur ligt moet eronder, dat betekent nog een ophangbeugel fabriceren, want origineel zat dat niet onder de azu-koets. daarnaast wil ik de originele koplampen weer monteren, voor de keuring zaten er even vierkante op.

en ik heb nog een ribbelmotorkap liggen die ik erop wil.
de charleston heeft vandaag wat aandacht gekregen, de bestuurderstoel zit weer goed door 4 nieuwe rubbers te monteren, de achterlichten waren stuk, de modder en sneeuwbanden (michelin m&s 135) die achter gemonteerd zaten verwisseld met de standaard banden (michelin 125) die voor gemonteerd zaten (dus laat de sneeuw maar komen). stuurkogel linksvoor aangedraaid, het klapperen van het linkervoorwiel is weg. nieuwe ruitenwissers gemonteerd.
compressie links en rechts gemeten (want de charleston is zelfs voor een 2cv erg traag), links 7,5 bar en rechts 8,5 bar. is dit de moeite van het vervangen van de zuigerveren waard? binnenkort krijgt ze een beurtje, nieuwe olie in motor en versnellingsbak, kleppen stellen, ontsteking checken, nieuw luchtfilter, eens kijken of dat helpt. de benzinemeter werkt niet, ook een puntje van aandacht.
verder heeft ze een kraak als ik van 2 naar 3 schakel, of van 4 naar 3. koppelingspedaal heeft een flinke vrije slag, dus eerst dat stellen, anders verdenk ik een synchromeshring.
wat deze eend extra heeft ten opzichte van zo'n beetje alle eenden die ik hiervoor gehad heb is een grootlichtseinstengel, alarmverlichting en een schakelaar op de versnellingsbak zodat ik achteruitrijverlichting kan monteren! en het ontbreken van roest! dat heb ik ook nog nooit gehad
.
drie eenden betekent ook drie keer zoveel sleutelen, aan de andere kant scheelt het per eend weer heel wat gereden kilometers...
ten eerste de tapijteend van 1985, in mijn bezit sinds 28 oktober 2006.
ten tweede de dyazu, een azu koets op het chassis van een dyane uit 1981. in mijn bezit (geschorst) sinds juli 2010, ontschorst op 26 juni 2012.
als laatste de 2cv charleston van 1987, sinds 1996 in nederland (daarvoor duitsland) en sinds 26 oktober 2012 in mijn bezit.
de tapijteend:

de dyane:

de azu:

samengesteld tot de dyazu bij de apk keuring:

en de charleston:

die ik geruild heb met de ds 20 break:

de tapijteend was verreweg de goedkoopste, 550 euro bij aanschaf met nieuwe apk(!). onverwoestbaar, nauwelijks gebreken gehad. moet op dit moment een nieuw motorkapscharnier. het laatst vervangen: een nieuw dak, vier nieuwe banden op vier goede gebruikte velgen en rechter bodemplaat. en de uitlaat vanaf de eerste demper.
de dyazu is na twee jaar van de zomer gereed gekomen. loopt op dit moment niet stationair, maar ik heb net gehoord hoe ik dat kan verhelpen en de nieuwe tweede demper die nu in de schuur ligt moet eronder, dat betekent nog een ophangbeugel fabriceren, want origineel zat dat niet onder de azu-koets. daarnaast wil ik de originele koplampen weer monteren, voor de keuring zaten er even vierkante op.

en ik heb nog een ribbelmotorkap liggen die ik erop wil.
de charleston heeft vandaag wat aandacht gekregen, de bestuurderstoel zit weer goed door 4 nieuwe rubbers te monteren, de achterlichten waren stuk, de modder en sneeuwbanden (michelin m&s 135) die achter gemonteerd zaten verwisseld met de standaard banden (michelin 125) die voor gemonteerd zaten (dus laat de sneeuw maar komen). stuurkogel linksvoor aangedraaid, het klapperen van het linkervoorwiel is weg. nieuwe ruitenwissers gemonteerd.
compressie links en rechts gemeten (want de charleston is zelfs voor een 2cv erg traag), links 7,5 bar en rechts 8,5 bar. is dit de moeite van het vervangen van de zuigerveren waard? binnenkort krijgt ze een beurtje, nieuwe olie in motor en versnellingsbak, kleppen stellen, ontsteking checken, nieuw luchtfilter, eens kijken of dat helpt. de benzinemeter werkt niet, ook een puntje van aandacht.
verder heeft ze een kraak als ik van 2 naar 3 schakel, of van 4 naar 3. koppelingspedaal heeft een flinke vrije slag, dus eerst dat stellen, anders verdenk ik een synchromeshring.
wat deze eend extra heeft ten opzichte van zo'n beetje alle eenden die ik hiervoor gehad heb is een grootlichtseinstengel, alarmverlichting en een schakelaar op de versnellingsbak zodat ik achteruitrijverlichting kan monteren! en het ontbreken van roest! dat heb ik ook nog nooit gehad

drie eenden betekent ook drie keer zoveel sleutelen, aan de andere kant scheelt het per eend weer heel wat gereden kilometers...