Pagina 1 van 6

de eenden van supercees

Geplaatst: ma 5 nov, 2012 17:08
door supercees
met drie eenden voor de deur wordt het tijd voor een topic waarin ik het wel en wee van het spul ga bijhouden.

ten eerste de tapijteend van 1985, in mijn bezit sinds 28 oktober 2006.

ten tweede de dyazu, een azu koets op het chassis van een dyane uit 1981. in mijn bezit (geschorst) sinds juli 2010, ontschorst op 26 juni 2012.

als laatste de 2cv charleston van 1987, sinds 1996 in nederland (daarvoor duitsland) en sinds 26 oktober 2012 in mijn bezit.

de tapijteend:
Afbeelding

de dyane:
Afbeelding

de azu:
Afbeelding

samengesteld tot de dyazu bij de apk keuring:
Afbeelding

en de charleston:
Afbeelding

die ik geruild heb met de ds 20 break:
Afbeelding

de tapijteend was verreweg de goedkoopste, 550 euro bij aanschaf met nieuwe apk(!). onverwoestbaar, nauwelijks gebreken gehad. moet op dit moment een nieuw motorkapscharnier. het laatst vervangen: een nieuw dak, vier nieuwe banden op vier goede gebruikte velgen en rechter bodemplaat. en de uitlaat vanaf de eerste demper.

de dyazu is na twee jaar van de zomer gereed gekomen. loopt op dit moment niet stationair, maar ik heb net gehoord hoe ik dat kan verhelpen en de nieuwe tweede demper die nu in de schuur ligt moet eronder, dat betekent nog een ophangbeugel fabriceren, want origineel zat dat niet onder de azu-koets. daarnaast wil ik de originele koplampen weer monteren, voor de keuring zaten er even vierkante op.
Afbeelding

en ik heb nog een ribbelmotorkap liggen die ik erop wil.

de charleston heeft vandaag wat aandacht gekregen, de bestuurderstoel zit weer goed door 4 nieuwe rubbers te monteren, de achterlichten waren stuk, de modder en sneeuwbanden (michelin m&s 135) die achter gemonteerd zaten verwisseld met de standaard banden (michelin 125) die voor gemonteerd zaten (dus laat de sneeuw maar komen). stuurkogel linksvoor aangedraaid, het klapperen van het linkervoorwiel is weg. nieuwe ruitenwissers gemonteerd.

compressie links en rechts gemeten (want de charleston is zelfs voor een 2cv erg traag), links 7,5 bar en rechts 8,5 bar. is dit de moeite van het vervangen van de zuigerveren waard? binnenkort krijgt ze een beurtje, nieuwe olie in motor en versnellingsbak, kleppen stellen, ontsteking checken, nieuw luchtfilter, eens kijken of dat helpt. de benzinemeter werkt niet, ook een puntje van aandacht.

verder heeft ze een kraak als ik van 2 naar 3 schakel, of van 4 naar 3. koppelingspedaal heeft een flinke vrije slag, dus eerst dat stellen, anders verdenk ik een synchromeshring.

wat deze eend extra heeft ten opzichte van zo'n beetje alle eenden die ik hiervoor gehad heb is een grootlichtseinstengel, alarmverlichting en een schakelaar op de versnellingsbak zodat ik achteruitrijverlichting kan monteren! en het ontbreken van roest! dat heb ik ook nog nooit gehad :wink: .

drie eenden betekent ook drie keer zoveel sleutelen, aan de andere kant scheelt het per eend weer heel wat gereden kilometers...

Geplaatst: ma 5 nov, 2012 20:06
door JanR
3 eenden en een Twingo, ik zou niet weten in welke auto ik moet stappen om te rijden.

Geplaatst: ma 5 nov, 2012 20:57
door Spookeend
JanR schreef:3 eenden en een Twingo, ik zou niet weten in welke auto ik moet stappen om te rijden.
uhm, niet de twingo?

Leuk Cees, die Dyazu is fun! De deuk in de koplamp wel laten zitten he!

Geplaatst: ma 5 nov, 2012 22:13
door supercees
JanR schreef:3 eenden en een Twingo, ik zou niet weten in welke auto ik moet stappen om te rijden.
mijn vrouw rijdt in de twingo, ik probeer elke dag in een andere eend te rijden...

Geplaatst: ma 5 nov, 2012 22:15
door supercees
Spookeend schreef: Leuk Cees, die Dyazu is fun! De deuk in de koplamp wel laten zitten he!
natuurlijk!

Geplaatst: di 6 nov, 2012 13:15
door Peter Parker
je hebt een droom aan voertuigen!

Geplaatst: di 6 nov, 2012 16:58
door Ed147
Vervang eerst even de versnellingsbak olie!
Bij mij was het kraken meteen over.
Scheelt je weer een hoop geld. :wink:

Geplaatst: di 6 nov, 2012 20:11
door supercees
klapperen van het linkervoorwiel van de charleston is weer terug, dat wordt dus een nieuwe stuurkogel. uit voorzorg worden ook de ashoezen vervangen, die zijn aan het indrogen en vertonen al kleine scheurtjes. dan meteen ook de olie in blok en bak vervangen, kleppen stellen, ontsteking op tijd zetten, luchtfilter vervangen, de vetspuit op de nippels, koppelingskabel stellen.

bougies en bougiekabels zien er nog goed uit. ben ik nog iets vergeten voor een beurt?

Geplaatst: di 6 nov, 2012 23:28
door siemen
controleer eerst anders je stuurhuis eens!

Geplaatst: wo 7 nov, 2012 17:27
door supercees
ik heb de stuurkogel er afgelopen maandag al even uitgehaald, was duidelijk ovaal gesleten. toch eerst geprobeerd met stellen.

ik zal proberen er aan te denken om vrijdag een foto te maken van de oude en nieuwe naast elkaar.

Geplaatst: wo 7 nov, 2012 20:00
door David
Hou gewoon die 19mm in de gaten, dat moeten de kogels minimaal zijn.

Geplaatst: wo 7 nov, 2012 20:40
door supercees
okee, schuifmaat zoeken, check!

Geplaatst: wo 7 nov, 2012 21:35
door eendHarry
wow wat een verzameling!

Geplaatst: vr 9 nov, 2012 16:43
door supercees
zo, het klapperen van de wielen van de charleston is voorbij, het waren de stuurkogels:

Afbeelding

Afbeelding

de ashoezen zijn vervangen, de oude op de steekassen waren verkeerd gemonteerd, zoek de verschillen:

Afbeelding

Afbeelding

dat ziet er beter uit zo:

Afbeelding

dit is wat vet, maar gezien het aangekoekte vuil loopt de olie niet echt hard langs de krukaskeering:

Afbeelding

de charleston heeft nu nieuwe bougies, nieuwe contactpuntjes, nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter, nieuwe olie in motorblok en versnellingsbak. aan de magnetische aftapplug van de versnellingsbak zaten wel veel metaalschilfertjes en een kogeltje uit een kogellager...

kraken tussen 2 en 3 en van 4 naar 3 is nog steeds aanwezig, dus nieuwe olie heeft niet geholpen en de vrije slag van het koppelingspedaal verminderen heeft ook niet geholpen. dat zal de synchromeshring dus zijn.

ze trekt wel een stuk beter op, maar de gaskabel zat ook verkeerd gemonteerd, liep over een verwarmingskabel heen, dus dat had er misschien ook mee te maken. CO staat ook niet goed afgesteld, maar anders loopt ze niet goed stationair. met remmenreiniger gecheckt of de carburateur valse lucht aantrekt, maar dat is niet zo. versleten dus, is de conclusie.

Geplaatst: za 17 nov, 2012 08:09
door supercees
de accu van de azu is overleden, dat wordt weer geld uitgeven...