Gestrand met de dyane
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Gestrand met de dyane
Voor de eerste keer gestrand met mijn dyane. Ìk rijd dus een viertje. Zondag strandde mijn vriendin al doordat de Dyane zomaar afsloeg. Na 5 minuten startte ze weer. Maar na een paar honderd meter hetzelfde probleem. Ik heb de carburateur gedemonteerd en de sproeiers gereinigd. Een sproeier zat echt dicht, maar het niveau van de vlotter was veel te laag. Als ik zelf de vlotterkamer vul met benzine loopt ze even prachtig, totdat dit op raakt. De benzinepomp is nieuw, ik ga er even van uit dat deze goed in orde is. Na mijn werk aan de carburateur vandaag een stuk gaan proef rijden. Eerste paar kilometer trok ie beter dan ooit. Ik dus vol goede moed de snelweg op om te planken, topsnelheid van 95 km/h bereikt! Ik blij, maar dat was van korte duur. Het terugzakken ging gestaag, op den duur met 45 km/h het tankstation bereikt. Even gewacht carburateur opengedraaid sproeiers doorgeblazen e.d, verder gereden en het ging weer even goed. Maar het inhouden blijft onvoorspelbaar de kop op steken.
Ik denk dat ze niet genoeg benzine krijgt. Zit er een filter in de tank wat dicht kan zitten? Heeft iemand ervaring of tips? Kleppen stellen moet ik nog doen, een cilinder lijkt te pingelen, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Groetjes Frank
Ik denk dat ze niet genoeg benzine krijgt. Zit er een filter in de tank wat dicht kan zitten? Heeft iemand ervaring of tips? Kleppen stellen moet ik nog doen, een cilinder lijkt te pingelen, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Groetjes Frank
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
- André Post
- Heavy user
Ik denk dat het probleem in je carburateur zit, ik zou haar heel goed reinigen, en meteen ook eens goed controleren of er geen rotzooi met je brandstof meekomt.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/
http://dyaantje.blogspot.nl/
-
- Veelvuldig poster
Het kan ook aan de bobine liggen. Die wordt te warm. Als je weer even stilstaat koelt hij weer af en dan doet de auto het weer.
Wat tegen deze veronderstelling pleit is dat met een gammele bobine meestal de ontsteking helemaal wegvalt. Maar als het probleem zich weer voordoet kan je voor de zekerheid even controleren of je nog een vonk hebt.
Je schreef ook:
Wat tegen deze veronderstelling pleit is dat met een gammele bobine meestal de ontsteking helemaal wegvalt. Maar als het probleem zich weer voordoet kan je voor de zekerheid even controleren of je nog een vonk hebt.
Je schreef ook:
Er zijn de laatste tijd slechte benzinepompen in omloop. Dus met een probleem als dit moet je alles voor mogelijk houden.De benzinepomp is nieuw, ik ga er even van uit dat deze goed in orde is.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen turbo
Geen problemen!
In de tank zit waarschijnlijk ook nog het messing filter (ringen, kan je eraf schroeven). Als je het slangetje boven op de tank vervangt kan je dit filter gelijk schoonmaken.
Als je lui bent dan blaas je alleen de leiding door van voor naar achter, soms wil dat ook helpen het vuil/aanslag van het filter te verwijderen.
succes.
Als je lui bent dan blaas je alleen de leiding door van voor naar achter, soms wil dat ook helpen het vuil/aanslag van het filter te verwijderen.
succes.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Heavy user
de werking van de benzine pomp is makkelijk te controleren: slang los bij carburateur, slang in potje, iemand vragen te starten en dan zou het er met flinke gutsen uit moeten komen.
is de vlotterhoogte goed?
het kan zoieso geen kwaad de benzine leiding eens goed na te lopen. je wilt echt niet rond rijden met een uitgedroogde benzine leiding.
en als bovengenoemde tips niet helpen, ik heb hier wel eens gelezen dat er iemand last had dat de ontluchting in de tankdop verstopt zat. (maar dit lijkt me onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
is de vlotterhoogte goed?
het kan zoieso geen kwaad de benzine leiding eens goed na te lopen. je wilt echt niet rond rijden met een uitgedroogde benzine leiding.
en als bovengenoemde tips niet helpen, ik heb hier wel eens gelezen dat er iemand last had dat de ontluchting in de tankdop verstopt zat. (maar dit lijkt me onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Hartstikke fijn, ik neem de tips ter harte en begin met kleppen stellen. Zojuist mijn reserve carburateur helemaal schoongemaakt. Is maar een inie mini carbje. Maar deze heeft minder speling op de asjes e.d.. Morgen even kleppen stellen. Hoor nu bij een cilinder een ritmisch getik. Weet nooit wat ik me voor geluid moet voorstellen bij 'pingelen'. Morgen start ik hem eerst met de oude carb alvorens de schone te monteren. Weet ik tenminste of het enig verschil maakt! Benzine leidingen zijn nieuw overigens.
To be continued..
To be continued..
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
-
- Heavy user
Dat hebben we ook met de Azam gehad, liep super en ineens niet meer. Horten stoten en dan ineens weer wel... drap in de carb. Toen bleek dat het slangetje onder de achterbank boven op de tank kauwgom was geworden. Vernieuwd en probleem over.André Post schreef:Inderdaad.
En het benzine slangetje boven op de tank controleren.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Contacteer:
YESSS!
Opgelost! De Dyane rijdt weer!!!!
Wat heb ik nu gedaan? Ik had nog een reserve blok liggen, die heb ik wat afgestoft, olie ververst en er zomaar ingehangen. Kleppen gesteld, 123 erop, carburateur nogmaals schoongemaakt. En wat denk je? Dezelfde symptomen als met het vorige blokje....
. Ik balen natuurlijk, maar alle moed verzameld en wederom carburateur opengehaald, wat gerommeld aan de sproeiers, pasvlak van het deksel opgeschuurd en weer in elkaar. Kleppen opnieuw gesteld op 0.2 mm. De 123 opnieuw op tijd gezet. En hoppa hij doet het weer.
Voorlopig heb ik geluk met het reserve motortje, verbruikt veel minder olie en rookt niet zo blauw als het originele 4 tje. Zo zie je maar dat het niet precies te zeggen is wat de kwaal is. Ik zou echt niet weten wat de boosdoener nu was, maar vele kleine dingetjes kunnen dus ook een gezamenlijk probleem vormen.
Ik rijd weer lekker door de sneeuw!
Ha!
Opgelost! De Dyane rijdt weer!!!!
Wat heb ik nu gedaan? Ik had nog een reserve blok liggen, die heb ik wat afgestoft, olie ververst en er zomaar ingehangen. Kleppen gesteld, 123 erop, carburateur nogmaals schoongemaakt. En wat denk je? Dezelfde symptomen als met het vorige blokje....

Voorlopig heb ik geluk met het reserve motortje, verbruikt veel minder olie en rookt niet zo blauw als het originele 4 tje. Zo zie je maar dat het niet precies te zeggen is wat de kwaal is. Ik zou echt niet weten wat de boosdoener nu was, maar vele kleine dingetjes kunnen dus ook een gezamenlijk probleem vormen.
Ik rijd weer lekker door de sneeuw!
Ha!
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
AK 400 55 NF 07 sold
2CV AZ 1959 Blue Glacier
-
- Veelvuldig poster
Zeer waarschijnlijk zat het gewoon in je bobine. Als die wat ouder is en zeker met een 123 ontsteking dan wordt ie na een tijdje warm en gaat ie inhouden, na verloop van tijd gaat ie zo beroerd lopen dat je bijna stilstaat.
De oplossing is heel simpel : gewoon vervangen door een nieuw exemplaar.
Je kunt het ook meten : Als de motor een tijdje gelopen heeft leg je je hand op de bobine, die voelt erg warm aan. je kunt er ook mee thuis komen, dat duurt wel even want je moet de bobine laten afkoelen, dan kun je weer een stuk rijden totdat ie weer te warm wordt...De meeste eendrijders hebben ook wel een extra ( oude) bobine achterin liggen. het omsteken is het werk niet want je legt de 2e bobine achter de eerste ( als je het heel netjes wil doen dan maak je hem vast met 2 ty rips) los kan ook wel als je gewoon rustig naar huis rijd
De oplossing is heel simpel : gewoon vervangen door een nieuw exemplaar.
Je kunt het ook meten : Als de motor een tijdje gelopen heeft leg je je hand op de bobine, die voelt erg warm aan. je kunt er ook mee thuis komen, dat duurt wel even want je moet de bobine laten afkoelen, dan kun je weer een stuk rijden totdat ie weer te warm wordt...De meeste eendrijders hebben ook wel een extra ( oude) bobine achterin liggen. het omsteken is het werk niet want je legt de 2e bobine achter de eerste ( als je het heel netjes wil doen dan maak je hem vast met 2 ty rips) los kan ook wel als je gewoon rustig naar huis rijd
met eendige groeten,
-
- Veelvuldig poster
Het kan heel goed de bobine zijn. Maar dat de bobine met een 123 sneller defect gaat bestrijd ik. Meestal gaat een bobine er langer door mee. Dat komt doordat de timing van de 123 beter is dan de timing van de puntjes. Als de puntjes te strak staan gaat de stroom te vroeg lopen en wordt de bobine te heet en zal hij de geest geven.
Geen injectie
Geen turbo
Geen problemen!
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Regelmatige poster