Pagina 1 van 1

stuurslot

Geplaatst: di 20 nov, 2012 12:56
door elfried
hebben ze m'n 2 pktje op de belgische keuring afgekeurd omdat het stuurslot onklaar gemaakt is.hij wordt ingeschreven als old timer.
ik rij dus zonder stuurslot en start met een hendeltje dat ik eerst omzet zodat er contact is en dan met een drukknop start.dit heeft de vorige eigenaar dus gedaan.zelf weet ik totaal niet hoe ie het electrisch heeft opgelost.
nu moet ik dus een contactslot en stuurslot gaan monteren zeer tegen mijn zin en het heeft eigenlijk nog haast want moet binnen de 14 dagen terug zijn
dus heeft er misschien iemand 1 liggen die hij aan mij wil verpatsen
en hoe ga ik dat electrisch dan oplossen ?

mvg

Geplaatst: di 20 nov, 2012 18:58
door AZL57
aan een compleet stuurslot zit een contactrol met 3 stekkertjes daar komt je starter aan. Niet moeilijk tenzij iemand de stekkertjes van je draden hebt geknipt dan zul wat moeten experimenteren met andere stekkertjes.

Geplaatst: di 20 nov, 2012 19:10
door j b
heb er wel 1jte liggen van een dyane en nog 1tje in een dyane maar woon wel een `120 km van je vandaan (tussen roosendaal en breda in)

weet niet of die van een 2cv hetzelfde zijn

Geplaatst: di 20 nov, 2012 19:24
door Ed147
Die van een Dyane past niet in een 2cv!!
Slot van een 2cv is nl veel kleiner.

Geplaatst: di 20 nov, 2012 19:46
door j b
dan heb ik niets voor je, sorry

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 10:44
door Erikjan
Mag je niet alleen dat hendeltje (schakelaar) vervangen door een sleutelschakelaar? In een Burton is dat de standaard manier van starten.

Stuurslot zit ook niet op een kitcar keuren ze dat ook af in Belgie?

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 11:00
door dyane_maniac
wat een achterlijk gedoe zeg! dat ze streng zijn in belgie wist ik, maar dit gaat toch nergens over?

een keuring is er mi om te controleren of de auto nog in een deugdelijke veilige staat verkeerd. als zou je je auto elke keer met de slinger willen starten...

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 13:46
door elfried
precies heb ik hun ook verteld maar genen pardon
de stuurinstallatie moet deugdelijk zijn punt uit
ik heb het autootje uit NL ingevoerd en daar is men toch blijkbaar niet zo streng
gelukkig stond er op MP een geheel stuur met stang contactrol en stuurslot te koop
dit wordt me vandaag opgestuurd
nu nog 1 en ander uitvogelen om eerst het oude uitgeboorde stuurslot en stuurstang te verwijderen en dan het andere als geheel erin erin ,lijkt me simpelst of niet?
ach...ik kijk toch niet graag televisie

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 14:22
door dyane_maniac
Een deugdelijke stuurinrichting daar kan ik mee inkomen. Ik zie alleen niet in wat een stuurslot / contact met de stuurinrichting te maken heeft...

Maar goed, het wordt al opgelost lees ik. :)

Het loskrijgen van de beugel waarmee de boel vastzit is nog wel even priegelen en eigenlijk zou het weer vastgezet moeten worden met van die speciale moeren. (die kun je na het vastdraaien niet meer loskrijgen omdat het 6kant deel afbreekt)

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 16:13
door Erikjan
Onder de motorkap een boutje loshalen van de klem die aan de onderkant van de stuurbuis zit. Daarna de 2 moeren waar de stalen beugel van het contactslot mee vastzit loshalen. Als het nog origineel is zijn dit breekmoeren en zit er geen zeskant meer op. Als je toch een nieuw slot hebt inclusief stalen beugel kan je de oude door slijpen.

De nieuwe in omgekeerde volgorde weer monteren.

Ik blijf het een raar verhaal vinden dat het moet heb je nog na vraag gedaan bij een ander keuringsstation?

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 19:36
door elfried
ok bedankt voor de uitleg moet lukken

ja is raar verhaal en het ergste is als je eenmaal een afkeur hebt je verplicht bent terug te gaan naar hetzelfde keuringsstation
leve de belgische bureaucratie

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 20:24
door AZL57
boutje moet helemaal uit klem op stuurhuis vooras. Soms nog even die klem met een dikke schroevendraaier iets open buigen zodat ie los ligt dan moet de stuurbuis er uit kunnen.