Hoe snel 'knakt' een chassis?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Oiseau blanc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 30 dec, 2012 03:11
Locatie: Heusden

Hoe snel 'knakt' een chassis?

Bericht door Oiseau blanc » ma 21 jan, 2013 14:09

Ik ben hier redelijk nieuw. Lezend door dit forum kom ik nu al een aantal malen de verhalen tegen van het knakken van een chassis.
Nu vroeg ik me gewoon eens af hoe snel een chassis kan knakken?
Ik heb het dan bijv. over een '72 chassis in goede staat, onbeschadigd.

Moet je dan echt veeeel te hard over v.b verkeersdrempels knallen, of kan dit al sneller gebeuren? Zijn er verschillende jaren waarin chassis van slechtere kwaliteit gebouwd zijn?

ik ben benieuwd naar jullie reacties..
La Liberte en 2CV!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 21 jan, 2013 14:54

Een chassis knakt echt niet zomaar, dan moet er al wat mee zijn en moet je al redelijk wat gaten kunnen zien.
Door extra hard stoepjes en verkeersdrempels te nemen gebeurt er echt niets. Wat betreft slechte bouwjaren, wat ik altijd hoor (en ook gezien heb) zijn vooral de chassis en het plaatwerk van de jaren tachtig slecht.
Misschien leuk om te zien wat een eend allemaal aankan, kijk eens op youtube bij jump 2cv dan kun je een eend in de woestijn een reuzesprong zien maken en die reed de volgende dag weer. Deze is wel verstevigd, maar dan nog.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 21 jan, 2013 14:55

Met de eend moet je juist harder over drempels, daar is hij voor gemaakt.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » ma 21 jan, 2013 16:25

Die eend waar die jump mee gemaakt is wat je op you tube kan zien. daar zat toch echt een wheels chassis onder. Dit is een veel sterker chassis als origineel gebouwd van dikke kokers en niet te vergelijken met een originele. Ik heb zelf een x een eend gehad uit begin tachtig deze zag er aan de buiten kant heel mooi uit van binnen bleek 't ding compleet verrot en knikte al heel erg snel.
Ik zelf heb meer vertrouwen in een goed uitziend oud chassis jaren 60 70 dan een nieuwe.
Heb zelf al heel wat eenden gehad maar deze omgebouwde 18 pk waar ik nu in rij bevalt mij erg goed
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » ma 21 jan, 2013 20:06

Voor elke auto geldt, maar voor een Atype in het bijzonder, de auto moet beschermd worden tegen roest. Zeker bij oudere auto's is de kans op de roestduivel altijd aanwezig.
Maar er zijn meer merken, waarvan het Chassis is doorgerot. Zeker in het tijdperk van voor de APK reden er de nodige doorgerotte auto's rond.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 25 jan, 2013 17:40

schermer schreef:Met de eend moet je juist harder over drempels, daar is hij voor gemaakt.
???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » vr 25 jan, 2013 19:14

Ik scheur met de eend ook altijd harder over drempels hoor :lol:

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 25 jan, 2013 20:39

Het kan, maar of het gezond is allemaal.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » vr 25 jan, 2013 23:34

Ik rem netjes af, zoals met iedere andere auto.
Niet alleen het chassis, maar de hele auto krijgt een opdonder als je er te hard overheen gaat!!
Denk aan de wielophanging en je schokbrekers (en je rug + nek....)
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » za 26 jan, 2013 09:46

Er zijn zat drempels waar je met een eend soepeler overheengaat met vaart dan langzaam. (vlak bij mijn huis twee van die dubbele, hoe harder je er overheen gaat met de eend hoe minder je ze voelt)

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 26 jan, 2013 15:45

Chassis knakken normaal vanzelf als ze te ver doorgeroest zijn. Een niet geroest chassis knakt echt niet zomaar. Vaak knikt een chassis pas echt als je de voorspatborden e.d. er af haalt! En een chassis uit '71 zal het sowieso langer volhouden dan de nieuwere...

Mocht je nou echt willen weten wat een goed chassis doet knakken, dan moet je deze video bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=KDeh80LAVVc

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 26 jan, 2013 18:01

Ook nieuwe "originele" chassis kunnen knaken bij lomp gebruik of een lompe verkeerde landing. Bij de TT is dat al gebeurt namelijk.

Vergeet ook niet de belasting op de rest van de ophanging!!! Assen, draagarmen, schokbrekerbevestiging, etc.

Bij regulier gebruik, gewoon je gezond verstand gebruiken en genieten. Ook van drempels. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 26 jan, 2013 20:08

Er is naar mijn idee maar één echt redelijke reactie op de vraag. Die van Rossero. Hij zegt:
Chassis knakken normaal vanzelf als ze te ver doorgeroest zijn. Een niet geroest chassis knakt echt niet zomaar. Vaak knikt een chassis pas echt als je de voorspatborden e.d. er af haalt! En een chassis uit '71 zal het sowieso langer volhouden dan de nieuwere...
Alleen een rot chassis gaat ooit kapot. Of je hard over een richel rijdt of dat hij het uit zich zelf begeeft? het zal wel, rot is rot.

Het leermoment is: als het chassis rot is moet het chassis vervangen worden. Dan kan gelijk de koets een beurt krijgen. Leuk is anders en het kost wat. Maar ja dan kan de auto weer jaren mee!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1936
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 27 jan, 2013 09:03

ter illustratie: dit chassis bleek heel rot maar was nog niet geknikt:

Afbeelding

Afbeelding

Het knikt dus niet bij de eerste vliegroest.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 27 jan, 2013 10:24

Ed147 schreef:Ik rem netjes af, zoals met iedere andere auto.
Niet alleen het chassis, maar de hele auto krijgt een opdonder als je er te hard overheen gaat!!
Denk aan de wielophanging en je schokbrekers (en je rug + nek....)
die zijn daar wel voor ontworpen, in de tijd dat de 2cv op de markt kwam had je nog geen mooie gladde wegen zoals wij ze kennen, adolf h. had net een paar jaar daarvoor de snelweg bedacht, maar het duurde nog wel even voordat die zich over europa verspreidde.

verkeersdrempels neem ik altijd tussen de 50 en 60 km per uur, dan veren de wielen mooi in en beweegt de koets nauwelijks. dat lijkt mij beter dan wat langzamer er over heen en dan met je voorbumper, die aan het chassis geschroefd zit, op de straat te ketsen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie