Pagina 1 van 2

Hoe snel 'knakt' een chassis?

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 14:09
door Oiseau blanc
Ik ben hier redelijk nieuw. Lezend door dit forum kom ik nu al een aantal malen de verhalen tegen van het knakken van een chassis.
Nu vroeg ik me gewoon eens af hoe snel een chassis kan knakken?
Ik heb het dan bijv. over een '72 chassis in goede staat, onbeschadigd.

Moet je dan echt veeeel te hard over v.b verkeersdrempels knallen, of kan dit al sneller gebeuren? Zijn er verschillende jaren waarin chassis van slechtere kwaliteit gebouwd zijn?

ik ben benieuwd naar jullie reacties..

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 14:54
door schermer
Een chassis knakt echt niet zomaar, dan moet er al wat mee zijn en moet je al redelijk wat gaten kunnen zien.
Door extra hard stoepjes en verkeersdrempels te nemen gebeurt er echt niets. Wat betreft slechte bouwjaren, wat ik altijd hoor (en ook gezien heb) zijn vooral de chassis en het plaatwerk van de jaren tachtig slecht.
Misschien leuk om te zien wat een eend allemaal aankan, kijk eens op youtube bij jump 2cv dan kun je een eend in de woestijn een reuzesprong zien maken en die reed de volgende dag weer. Deze is wel verstevigd, maar dan nog.

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 14:55
door schermer
Met de eend moet je juist harder over drempels, daar is hij voor gemaakt.

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 16:25
door DucKKnutsel
Die eend waar die jump mee gemaakt is wat je op you tube kan zien. daar zat toch echt een wheels chassis onder. Dit is een veel sterker chassis als origineel gebouwd van dikke kokers en niet te vergelijken met een originele. Ik heb zelf een x een eend gehad uit begin tachtig deze zag er aan de buiten kant heel mooi uit van binnen bleek 't ding compleet verrot en knikte al heel erg snel.
Ik zelf heb meer vertrouwen in een goed uitziend oud chassis jaren 60 70 dan een nieuwe.
Heb zelf al heel wat eenden gehad maar deze omgebouwde 18 pk waar ik nu in rij bevalt mij erg goed

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 20:06
door JanR
Voor elke auto geldt, maar voor een Atype in het bijzonder, de auto moet beschermd worden tegen roest. Zeker bij oudere auto's is de kans op de roestduivel altijd aanwezig.
Maar er zijn meer merken, waarvan het Chassis is doorgerot. Zeker in het tijdperk van voor de APK reden er de nodige doorgerotte auto's rond.

Geplaatst: vr 25 jan, 2013 17:40
door Punky
schermer schreef:Met de eend moet je juist harder over drempels, daar is hij voor gemaakt.
???

Geplaatst: vr 25 jan, 2013 19:14
door Eendeke
Ik scheur met de eend ook altijd harder over drempels hoor :lol:

Geplaatst: vr 25 jan, 2013 20:39
door Punky
Het kan, maar of het gezond is allemaal.

Geplaatst: vr 25 jan, 2013 23:34
door Ed147
Ik rem netjes af, zoals met iedere andere auto.
Niet alleen het chassis, maar de hele auto krijgt een opdonder als je er te hard overheen gaat!!
Denk aan de wielophanging en je schokbrekers (en je rug + nek....)

Geplaatst: za 26 jan, 2013 09:46
door Captain Krimson
Er zijn zat drempels waar je met een eend soepeler overheengaat met vaart dan langzaam. (vlak bij mijn huis twee van die dubbele, hoe harder je er overheen gaat met de eend hoe minder je ze voelt)

Geplaatst: za 26 jan, 2013 15:45
door Rossero
Chassis knakken normaal vanzelf als ze te ver doorgeroest zijn. Een niet geroest chassis knakt echt niet zomaar. Vaak knikt een chassis pas echt als je de voorspatborden e.d. er af haalt! En een chassis uit '71 zal het sowieso langer volhouden dan de nieuwere...

Mocht je nou echt willen weten wat een goed chassis doet knakken, dan moet je deze video bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=KDeh80LAVVc

Geplaatst: za 26 jan, 2013 18:01
door Punky
Ook nieuwe "originele" chassis kunnen knaken bij lomp gebruik of een lompe verkeerde landing. Bij de TT is dat al gebeurt namelijk.

Vergeet ook niet de belasting op de rest van de ophanging!!! Assen, draagarmen, schokbrekerbevestiging, etc.

Bij regulier gebruik, gewoon je gezond verstand gebruiken en genieten. Ook van drempels. :wink:

Geplaatst: za 26 jan, 2013 20:08
door Kulio
Er is naar mijn idee maar één echt redelijke reactie op de vraag. Die van Rossero. Hij zegt:
Chassis knakken normaal vanzelf als ze te ver doorgeroest zijn. Een niet geroest chassis knakt echt niet zomaar. Vaak knikt een chassis pas echt als je de voorspatborden e.d. er af haalt! En een chassis uit '71 zal het sowieso langer volhouden dan de nieuwere...
Alleen een rot chassis gaat ooit kapot. Of je hard over een richel rijdt of dat hij het uit zich zelf begeeft? het zal wel, rot is rot.

Het leermoment is: als het chassis rot is moet het chassis vervangen worden. Dan kan gelijk de koets een beurt krijgen. Leuk is anders en het kost wat. Maar ja dan kan de auto weer jaren mee!

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 09:03
door RobM
ter illustratie: dit chassis bleek heel rot maar was nog niet geknikt:

Afbeelding

Afbeelding

Het knikt dus niet bij de eerste vliegroest.

Gr Rob

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 10:24
door supercees
Ed147 schreef:Ik rem netjes af, zoals met iedere andere auto.
Niet alleen het chassis, maar de hele auto krijgt een opdonder als je er te hard overheen gaat!!
Denk aan de wielophanging en je schokbrekers (en je rug + nek....)
die zijn daar wel voor ontworpen, in de tijd dat de 2cv op de markt kwam had je nog geen mooie gladde wegen zoals wij ze kennen, adolf h. had net een paar jaar daarvoor de snelweg bedacht, maar het duurde nog wel even voordat die zich over europa verspreidde.

verkeersdrempels neem ik altijd tussen de 50 en 60 km per uur, dan veren de wielen mooi in en beweegt de koets nauwelijks. dat lijkt mij beter dan wat langzamer er over heen en dan met je voorbumper, die aan het chassis geschroefd zit, op de straat te ketsen.