bekende lekkagepunten koets

Alles in, over, rond en op de koets.
Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

bekende lekkagepunten koets

Bericht door Frank1976 » zo 3 feb, 2013 22:20

Vandaag gepoogd te starten na een aantal weken en (weer) druppend water uit de contactrol. Niet eens een klikje dus. Deze getracht schoon te maken, maar in mijn enthousiasme een koperkleurig deeltje afgebroken. Op zoek naar een nieuwe dus.
Mijn vraag nu, ook gebaseerd op ander topic "schimmel":

Waar kan ik het beste een lekkage zoeken? Zoals gezegd zit er vocht bij het contactslotgedeelte (plasje water op de bodem eronder ook). Er zit gen vocht ter hoogte van het dashboard (zegmaar waar de bekende zemen spons vaak ligt en asbak is gemonteerd) dus ik verwacht dat de ventilatieklep goed afsluit.

Heb behoorlijk de P in (of pee, wat je wilt), want dit gaat elke keer terugkomen en ik wil gewoon lekker rijden...

Meteen de stoelen en bank eruit gehaald; die ga ik opnieuw bekleden. Dorpels zijn ook aan de beurt en wellicht binnenkort lassen onder het derde zijruitje.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1950
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 3 feb, 2013 23:05

Is het raamframe onder je raamrubber aan het roesten?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 4 feb, 2013 00:23

Een oude raamrubber kan ook hard worden waardoor hij niet meer goed aansluit en het water er onderdoor loopt. Ik heb de laatste tijd ook regelmatig druppels aan het dashbord hangen. Tot op de dag dat ik hem voor het zout naar de winterstalling wou brengen. Toen hed het vreselijk geregend die avond en stond de hele vloer voor blank... :cry:
Dus ik ga hem toch maar eens demonteren/vervangen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » ma 4 feb, 2013 09:01

En als het raam er dan toch uit is, kijk even of de gaten aan der zijkant van het raamframe wel afgedicht zijn!
Er zitten langwerpige gaten in de stijl, die zijn normaal gesproken afgedicht met een soort van tape.
Als dat oud is, wil het nog wel eens afbrokkelen.
Het water loopt dan zo naar binnen (spreek uit ervaring....)
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 4 feb, 2013 11:58

Horen die gaten echt dicht te zijn?

Ik dacht dat die gaten er voor zijn om eventueel water tussen het rubber te laten verdampen.

Bij mij zijn ze niet dicht en ik heb wel lekkage. Maar ik hed het idee dat het tussen de bovenkant van het ventilatieklep rubber naar binnen komt en dan langs de tapeindjes waar mee de klep vast zit naar binnen komt.

Het is opvallend dat je precies bij 2 van die tapeindjes het wat er naar binnen ziet druppelen als het regent.

Helaas is het nu ook mijn radio in gelopen die doet niets meer. :s

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » ma 4 feb, 2013 14:40

Ik zag bij de koets waar ik nu aan bezig ben, dat die gaten dicht zijn.
(Aan de hardheid van de tape te zien erg origineel)
Er was dan ook geen roest te zien in de buurt van het raam.
Bij de Charleston dacht ik ook eerst aan het rubber van de klep.
Losgehaald en afgekit, maar nog steeds lekken!
Later zag ik ook duidelijk het water vanaf de zijkant binnenkomen.
Heb nu het raamrubber afgekit, zodat daar geen water meer tussendoor kan komen.
Hij is nu redelijk droog.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » ma 4 feb, 2013 22:33

beetje vocht houd je neit tegen het is tenslotte een 2cv..

kijk eens boven de voorruit naar de "beugels "waar een special dak mee sluit,... was bij mij verrot... en daar kwam water binnen
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

Bericht door Frank1976 » di 5 feb, 2013 11:44

Een beetje vocht is okee, maar een straal water uit je contactrol is dweilen met de kraan open...

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » di 5 feb, 2013 14:56

Dat is inderdaad niet ok.
Bij mij liep het precies in m'n rechter schoen............
Kan je vertellen, ook geen prettig gevoel! :wink:
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » za 16 feb, 2013 09:12

dag allemaal;
Ik ben mijn geitje terug in elkaar aan het zetten na een spuitbeurt , heel wat roest weg
te werken en plaaten te vervangen.
nu wou ik mijn ventilatieklep terug monteren,er hangt een goede ventilatieklep-
rubber aan maar moet er op de carrosserie
zelf ook geen rubber komen (dat was vroeger namelijk wel zo) zo ja zijn die apart te koop?
alvast bedankt!!
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 16 feb, 2013 09:16

simon-95 schreef:dag allemaal;
Ik ben mijn geitje terug in elkaar aan het zetten na een spuitbeurt , heel wat roest weg
te werken en plaaten te vervangen.
nu wou ik mijn ventilatieklep terug monteren,er hangt een goede ventilatieklep-
rubber aan maar moet er op de carrosserie
zelf ook geen rubber komen (dat was vroeger namelijk wel zo) zo ja zijn die apart te koop?
alvast bedankt!!
Nee, er zit maar één rubber aan, die rondom de klep loopt en onder het dashboard vastzit met een aantal heel kleine boutjes ( sleutel 5 geloof ik) .
Als dat rubber oud is zou ik het wel vervangen, maar dat kun je beter zlf beoordelen.

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » za 16 feb, 2013 09:19

oke!,bedankt nee de rubber op zich is nog goed
( een "nieuwe" occasie klep ;) )
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 16 feb, 2013 12:24

Onder de ventilatieklep hoort nog een smal strookje schuimrubber achting iets. Dat plak je in de diepe rand van het frame om de klep heen.

Op sommige websites van 2cv onderdelen handelaren vind je zo een stripje wel met plaatje..
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Lurch
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 jul, 2009 16:39
Locatie: Barendrecht

Bericht door Lurch » wo 21 aug, 2013 08:02

Mijn eend is niet vreemd met water lekkage. Ik heb mijn dashboard bekleding er uit om deze te vernieuwen en blijk nog niet lek vrij.....

Ik begrijp alleen niet waar het water erin komt. Het water loopt uit de hole ruimte onder het raam en achter de kofferbak schanier. Ik heb de rubber van de ruitenwisseras al vernieuwd en mijn kleprubber lijkt oke. Kan dit ook van die gaten van het raam afkomen?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 21 aug, 2013 08:27

Zoals je het omschrijft zou het kunnen.

Weet je zeker dat de ventilatieklep niet een keer te hard is dicht gedraaid? Als ie wat krom staat kun je ook lekkage krijgen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie