de eerste rupsjes, met spetters...

Stel hier je vragen over lassen.
Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

de eerste rupsjes, met spetters...

Bericht door gelemotor » do 21 feb, 2013 08:56

Zo trots als een aap heb ik mijn eerste rupsen geprobeerd te leggen op de eend !

Ik maak gebruik van een Cebora 155, stand 2 of 3 en de Flow ?? gas meter staat op 4.

De te lassen plekken zijn ruimschoots helemaal kaal gehaald.

Wat is lastig ??
Wanneer maak je daadwerkelijk contact zodat je ook daadwerkelijk gaat lassen??
Soms knijp je in het "schakelaar" van het handvat, en komt er wel een draad uit, maar is er kennelijk geen stroomkring.
Maak je dit door de mond van de toorts, os door de lasdraad zelf??

Lassen spettert natuurlijk altijd ( ?? ), maar soms gaat het zo mooi dat ik denk, zo kan het ook .
Is dat dan afhankelijk van de ondergrond, of van de hoeveelheid toegevoerd gas??
Soms blijft de draad even hangen, met een paar keer op de schakelaar komt er dan weer een stukje draad aan.

Morgen ga ik er weer verder mee, hoop met wat tips van jullie er nog wat beter mee om te gaan.
De reacties van andere beginners op het Forum hebben mij ook het lef gegeven om het eens zelf te gaan doen, dank u dus.....

Gr, Luc
Duck your life

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 21 feb, 2013 09:04

Heel goed; gewoon beginnen en dan leer je het vanzelf.

de stroomkring maak je met de draad. Als het goed is dan is het mondstukje geisoleerd ten opzichte van de draad.

Als het spettert dan heb je waarschijnlijk de draadtoevoer te hoog staan. In je verslag geef je niet aan hoe snel je draad toevoerd, maar dat is erg belangrijk. Te veel draad--> spetteren, te weining draad--> de draad bakt aan je laspitje vast.

En ook belangrijk: hoe dik is je draad.? Als je draaddikte doorgeeft dan kunnen de cebora-eigenaren denk ik wel aangeven wat een goede startpostie is voor je draadtoevoer.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » do 21 feb, 2013 09:24

draad dikte is 6....

Draadtoevoer weet ik nu niet , kan er nu ook even niet bij...


Gr, Luc
Duck your life

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 21 feb, 2013 10:31

als je draaddikte 0.6 mm is, dan heb je hele dunne draad. Zou je op mijn lasapparaat op lasstand 2/3 (van max 6) op een draadtoevoer van 3 (op een schaal van 8 uitkomen). Om mee te beginnen. En dan bijstellen tot het mooi last.

Mijn lasapparaat is van een ander merk, maar het geeft even een idee.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 21 feb, 2013 10:44

.6 is een mooie draad. dun plaatwerk (0,5 - 0,8 mm) las ik op stand 1 - 2 draadsnelheid ongeveer 3-4 gas op ongeveer 4 (afhankelijk of je beschut last. als er een beetje tocht staat, moet je snel hoger)

iets dikker plaatwerk (0,8-1 mm) op stand 2-3

(ook een cebora 155)

ga gewoon eerst op wat oefenplaatwerk klooien. spetteren kan ook vuil plaatwerk of te weinig gas zijn. leg gewoon op een stuk plaatwerk eens lasrupsen waarbij je 1 ding varieert (gas, stroom of draad snelheid) en zie wat het doet. let er op dat als de draad niet verder wil dat je even kijkt of ie niet vastzit aan het contact tipje. verwijder dan het gasmondstuk en maak de draad los. wat werkt is wat van dat speciale las spray in het mondstuk spuiten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2080
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 21 feb, 2013 11:26

Leuk werk ja. Ik heb een ander merk apparaat maar wel 0,6 draad.

stroom op stand 2 (ik dacht van 1~6)
draadsnelheid staan geen getallen bij maar zit ongeveer op 1/3 van de schaal.
Gas op 5 ik sta in een garage met aan beide kanten een kanteldeur dus dat tocht meestal wel.

Spetteren doet het ook als het materiaal niet goed schoon is. Of je gas toevoer te laag staat of vergeet de gasfles open te zetten.

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » do 21 feb, 2013 16:09

Goed bezig!!
Maar kijk uit met een lasrups leggen op Eenden plaatwerk.
Zelf leg ik allemaal puntlasjes achter elkaar.
En niet steeds op het zelfde stukje.
Dit omdat de plaat erg snel vervormd door de warmte.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » vr 22 feb, 2013 12:25

Volgens mij heb ik de standen per ongeluk al aardig goed staan als ik dit zo lees.

Wat ik nog niet gedaan heb, is iets met het spuitbusje doen wat er ook bij zit....
Wat is daat het nut/doel/functie van??

En inderdaad ook heel simpel, eerst maar even op een recht stukje proberen, ik heb nog wel een zeer slechte deur staan.

Verder ben ik erachter dat tussentijds alvast wat wegslijpen, voor een mooi strak resultaat, alleen maar verwarring geeft.
Maar de rupsjes, en dan bedoel ik nog geen centimeter lang, lijken te kunnen.
Puntlassen ging wat moeilijker, maar inmiddels zie ik ook beter wat ik aan het doen ben door dat verrekte zwarte glas.

Straks ook nog wat weg zien te slijpen, wat in het zicht zit, met name onder het derde zijruitje links.

Gisteren een dagje motorbeurs gedaan, vandaag weer verder net m'n vakantie werk....

Gr, Luc
Duck your life

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 22 feb, 2013 12:34

Dat spuitbusje voorkomt vastlassen van lasspetters. Dus in het gasmondje spuiten. Niet op het te lassen staal
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » vr 22 feb, 2013 12:48

Dank je,

Gr, Luc
die beginnen wou maar eerst nog een bakkie kreeg van vrouwlief...
Duck your life

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » vr 22 feb, 2013 12:53

gelemotor schreef: dat verrekte zwarte glas.
met een automatisch verduisterende lashelm kan zelfs ik lassen na jaa bakken.
rond de honderd euro!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 22 feb, 2013 13:07

Een automatische kap is (voor mij iig) een must. Dan heb je een hand vrij
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » vr 22 feb, 2013 16:52

Ik gebruik bij het slijpen wel een ( blanke natuurlijk ) gezicht beschermende kap, maar heb er veel ruzie mee.
Ik begrijp wel het nut van een automatische kap, maar zolang ik met een geleend apparaat bezig ben.....( ik heb hele fijne collega"s ) ga ik eerst sparen voor een eigen apparaat.

Nu weer verder gegaan,

met het "propjes " lassen blijkt dat het nog best lastig is om de boel echt dicht te krijgen, gemeten met een lamp achter het laswerk houden.
Dat valt dus wel tegen , maar eerst heb ik zoveel mogenlijk weg geslepen van wat er aan rupsen en propjes op zit.
Zo is er ook weer overzicht van wat er wel en niet vast zit.
Voorzichtig begin ik nu ook te begrijpen waarom lassen veel werk is :?
Maar ik ben ook trots omdat twee gaatjes nu dicht zitten.
Dat ik bij de voorruit van een klein gaatje een groter gaatje heb gelast is wat minder , maar dat gaat goedkomen.
Duck your life

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 22 feb, 2013 17:07

Ik heb ook een cebora 155. Gas heb ik altijd op 6 staan. Spetteren kan daardoor komen.

Het echte eenden plaatwerk is dun en dan valt zelfs op stand 1 en 2 je smeltbad er door heen. Rupsen is dan meestal geen optie, meerdere puntjes wel.

Deze instellingen gebruik ik meestal. Stand 1, draad 1,75. Stand 2, draad 3. Stand 3, draad 4,5.

Beetje experimenteren, maar met deze instellingen zit je aardig in de buurt.

Automatische laskap is handig. Met je vrije hand kun je dan de lastoorts ondersteunen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 22 feb, 2013 17:33

gelemotor schreef:I
Dat ik bij de voorruit van een klein gaatje een groter gaatje heb gelast is wat minder , maar dat gaat goedkomen.
Dat kan gebeuren, maar wanhoop niet alles komt goed, je krijgt langzaam maar zeker het lassen wel onder de knie.
Succes

Plaats reactie