vellemankit iemand ervaring mee??

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

vellemankit iemand ervaring mee??

Bericht door frenkie » ma 4 mar, 2013 00:53

Ik zit te denken om een electroinsche ontsteking aan te sluiten. Nu kost zo'n apparaat rond de 150 tot 200 euro's. maar een Velleman kit is ook elektronisch waarbij de contaktpunten blijven, maar wel schonere verbranding en minder onderhoud enzo. Een hogere stroom bij de puntje zorgen voor minder verbranding van de puntjes. Ieman hier ervaring mee, of is deze kit niet geschikt voor een eend? Bij de Renault 4 schijnt het te werken.
wie helpt mij?

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » ma 4 mar, 2013 01:24

Ik heb er m'n twijfels bij. Hij word gestuurd door de contactpuntjes in plaat van dat die de bobine aansturen. Volgens mij maakt dit niets uit.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 4 mar, 2013 06:11

Het scheelt zeker, de auto rijd lekkerder en je punten kunnen veel langer mee, omdat ze niet meer inbranden.
Maar het kunststof nokje slijt nog wel :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 4 mar, 2013 13:31

Ik heb er inmiddels 1 besteld, lijkt mij wel te doen voor de prijs, ik heb volgens mij nieuwe cotaktpunten er in zitten, alleen nog even kijken hoe ik het setje moet aansluiten. Ik moet de condensator van mijn voertuig schippenn en die van het setje gebruiken geloof ik. Ik weet niet eens waar die condensator zit.

Ik las ook iets over een minder goede condensator in de handel, als die bij mij ook geplaatst is, zou dat kunnnen verklaren waarom mijn auto nu zo knalt af en toe. Alles maar eens goed nalopen, hij ligt nu toch in 2 delen in de garage. Ik kan hem alleen nu niet starten, alle kabels hangen los.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 4 mar, 2013 16:29

De startonderbreker op het elektrisch schema, zitten daar de contaktpuntjes en de condensator in?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 4 mar, 2013 18:07

Bedoel je met startonderbreker de sleutelschakelaar? nee, die zitten aan de kontaktpuntjes gemonteerd. je zal de ventilator er af moeten halen, dan de regenbescherming en dan het doosje van de kontaktpuntjes. Dan kan je de condensator verwijderen.

Als mijn eend af is ga ik ook met deze kit aan de gang. Nadeel schijnt te zijn:
-bobine wordt nog steeds heet als motor uit staat en kontakt aan (er blijft stroom lopen)
-als je met draaiende motor de bougiekap lostrekt is de ontsteking kapot.

nu is een kennis van me hardware ontwerper. Die wil ik eens vragen om iets toe te voegen aan de kit waardoor je niet de eindtransitor open of dicht stuurt, maar alleen een puls laat geven.

En ik wil eens kijken of er een hele grote schakelaar in kan die de boel terug zet op origineel. Dan komt de consensator in de buurt van de schakelaar en dus ver weg van de ontsteking.

Maar voorlopig heb ik net vanmorgen het nieuwe chassis binnengekregen, dus aan de ontsteking ben ik nog niet toe.
Zie ook:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=248247#248247

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 4 mar, 2013 19:21

okee, klinkt goed. Wil je mij daar vajn op de hoogte houden? Mijn eend staat minstens nog 2 jaar in de garage vanwege geld gebrek, dus ik kan wel ff wachten

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » di 5 mar, 2013 07:29

Het is een electronische schakelaar van de bobine. De stroom van de bobine loopt niet meer door de puntjes. Daardoor branden de puntjes niet meer in en hoef je de puntjes nauwelijks meer te vervangen. Bovendien slijten de puntjes door inbranden en verandert de afstand. Dat gebeurt met het Velleman circuit niet meer. Dus eenmaal goed afgesteld blijft goed afgesteld. En mocht het ding kapot gaan kan je zonder sleutelen de oude toestand weer herstellen. Tot zover de voordelen.

De nadelen zijn t.o.v. een 123 of soortgelijk dat de vervroeging van de vonk bij hogere toeren nog steeds mechanisch gaat, dus door de veertjes bij de puntjes. Bij een 123 gaat dat electronisch en dus nauwkeuriger.

En let ook op! als je een VISA bobine gebruikt blaas je het Velleman apparaat meteen op, omdat de schakeltransistor maximaal 4A aan kan. In een VISA bobine loopt een hogere stroom.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 5 mar, 2013 09:18

Kulio schreef: ......En mocht het ding kapot gaan kan je zonder sleutelen de oude toestand weer herstellen.
Je zal de condensator er toch weer aan moeten zetten? Dat hoeft natuurlijk niet op dezelfde plek maar het is toch iets meer werk dan alleen een paar draadjes.

als ik met het project bezig ga dan zal ik er verslag van doen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 5 mar, 2013 12:18

Ik kan me zo voorstellen dat bij een eend omdat er (bijna) geen stroom meer door de puntjes gaan deze (eerder) vervuilen door de olie/vocht die er altijd wel in het contactkastje onststaat/verzameld.... Ik denk dat je hierdoor nog eerder kans op storing c.q uitval hebt..........

Zoals je weet (of niet) ben ik mijn eigen electronische ontsteking aan het ontwikkelen en deze heeft dus geen enkel mechanisch onderdeel meer.
Jammer dat je al een Velleman kitje besteld hebt, anders had ik je wel een electronische ontsteking toegestuurd....... wel (iets duurder) dan Velleman, maar ik denk veel storingsongevoeliger........ en programmeerbaar met de laptop...

p.s. bij mijn ontsteking kan de orginele ontsteking gewoon gehandhaafd blijven (123, DG of gewoon puntjes) mocht je ooit in de problemen komen
(mij niet meer gebeurt overigens) kun je gewoon je kabeltje op je bobine omprikken en verder rijden,,, zou ook nog eens relais gestuurd kunnen!!
dan kan het via een schakelaar.

Oh ja, de bobine krijgt bij mij alleen stroom als er ook daadwerkelijk een vonk moet komen en anders niet!!!!! (Dus nooit een warme bobine)

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 5 mar, 2013 13:23

wat moet je dan aan de motor bouwen? een MAP sensor en een toerentalsensor?

Ben wel benieuwd naar die ontsteking.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 5 mar, 2013 18:26

RobM schreef:wat moet je dan aan de motor bouwen? een MAP sensor en een toerentalsensor?

Ben wel benieuwd naar die ontsteking.

Gr Rob
Heb maar mijn eigen topic gemaakt, wat niet alles gaan vervuilen,,,,,
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12305&highlight=

Aan je motor bouwen: Vr sensor inbouwen en plaatje op vliegwiel 45 graden voor het bovenste dode punt.

Mapsensor zit in "het ecu kastje" ingebouwd, met een drukslangetje verbonden naar het inlaatspruitsuk.....

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 5 mar, 2013 23:42

RobM schreef:
Kulio schreef: ......En mocht het ding kapot gaan kan je zonder sleutelen de oude toestand weer herstellen.
Je zal de condensator er toch weer aan moeten zetten? Dat hoeft natuurlijk niet op dezelfde plek maar het is toch iets meer werk dan alleen een paar draadjes.

als ik met het project bezig ga dan zal ik er verslag van doen.

Gr Rob
Je kunt natuurlijk ook de condensator meteen ergens plaatsen zodat je hem allleen maar weer aan hoeft te koppelen, als een soort reserve zegmaar.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 6 mar, 2013 13:18

ja, ik dacht zo:

bovenste tekening is de velleman kit zoals die aangesloten moet worden.
onderste plaatje is een toevoeging: een schakelaar die de boel weer op 'standaard' zet.
Afbeelding

nu nog even langs die kennis om te kijken of de schakeling aangepast kan en een puls af kan geven.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 6 mar, 2013 18:48

volgens mij is je bovenste schakelaar overbodig...... 1

De bobine moet altijd stroom krijgen (als je contact aan staat) zowel met Velleman als ook met puntjes, zoals je het nu tekent krijgt je bobine geen stroom op puntjes!!!!!!! Volgens mij)

Stoere schakelaar trouwens, ik denk dat je met 2 a 3 relais moet/kunt werken

Plaats reactie