Pagina 1 van 2

Startprobleem

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 17:47
door Guro
Vanmiddag wilde ik de auto starten, de startmotor draaide wel rond maar maakte geen slag zeg maar. Op een gegeven moment kwam er erg veel rook onder de motorkap uit. Toen ik keek stond er een relatief dun draadje vanaf de min naar het schutbord in de brand. Snel de accu ontkoppeld en dat draadje er tussenuit gehaald natuurlijk.
Zou een slechte draad de oorzaak kunnen zijn van het niet willen starten? Of is die draad gesmolten omdat ik te lang doorstartte omdat de startmotor de slag niet maakte?
Ook zag ik eerder deze week opeens kleine rookpluimpjes bij de bougies ontstaan..
Iemand een idee wat er aan de hand is?

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 17:51
door Guro
Ik zie trouwens dat ik dit in het verkeerde topic heb gezet, mijn excuses

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 17:58
door Geert
Ik denk dat de startmotor kortsluiting maakt.
Wat bedoel je met "geen slag maken"?

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 18:03
door TB
Guro schreef:Ik zie trouwens dat ik dit in het verkeerde topic heb gezet, mijn excuses
Geen probleem, ik heb het topic verplaatst voor je.

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 18:06
door TB
Het lijkt wel of de startmotor vast staat. Kan me voorstellen dat de boel dan gaat roken.

Maar waarom je massadraadje dan smelt zou ik niet weten. Bijzonder klinkt het wel.

Repareer dat draadje wel netjes. Als de isolatie beschadigd is, dan iets van van een krimpkousje erom doen.

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 19:52
door Guro
Geert schreef:Ik denk dat de startmotor kortsluiting maakt.
Wat bedoel je met "geen slag maken"?
Alsof je probeert te starten zonder benzine. Er is geen ontbranding of zo.. Voor de goede orde: de startmotor rookt niet, de rook kwam van het massadraadje.
Snap er niets van.
Het massadraadje ga ik niet repareren maar gewoon vervangen natuurlijk.. De laatste dagen loopt de (nieuwe) accu ook als een gek leeg trouwens. Binnen een uur of 5 is hij schoon leeg.

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 20:41
door Geert
Dan moet er toch ergens stroom weglekken c.q. kortsluiting zijn.
Maar waar ?

Geplaatst: ma 18 mar, 2013 21:00
door Guro
Goede vraag Geert :) zoeken maar

Geplaatst: di 19 mar, 2013 08:09
door Gerard2cv
Dit lijk me duidelijk een slechte massa verbinding aan de versnellingsbak

Geplaatst: di 19 mar, 2013 17:53
door Boudewijn
Gerard2cv schreef:Dit lijk me duidelijk een slechte massa verbinding aan de versnellingsbak
Maar daarvan loopt de accu niet leeg.

Geplaatst: di 19 mar, 2013 19:27
door Maus0611
Als er nu, door een slechte massa, ergens anders stroom kan gaan lopen kan het met elkaar te maken hebben.

Geplaatst: wo 20 mar, 2013 08:48
door Gerard2cv
Geert,Als je gaat starten,Loopt de meeste stroom van de +kabel door de startmoter naar he notorblok en dan????
Toen ging hij via het dunne massakabeltje maar de carosserie omdat de dikke massakabel waarschijnlijk geen goed contact maakt op de versnellingsbak.Dus maakt die verbinding goed schoon en zet dat verbrande kabeltje door een nieuwe terug.

Geplaatst: wo 20 mar, 2013 10:47
door backfire
Controlleer ook meteen de kwaliteit van de kabel, kan goed zijn dat er draadbreuken in zitten, dan heeft schoonmaken ook niet veel effect.

Geplaatst: wo 20 mar, 2013 21:41
door Guro
Gerard2cv schreef:Geert,Als je gaat starten,Loopt de meeste stroom van de +kabel door de startmoter naar he notorblok en dan????
Toen ging hij via het dunne massakabeltje maar de carosserie omdat de dikke massakabel waarschijnlijk geen goed contact maakt op de versnellingsbak.Dus maakt die verbinding goed schoon en zet dat verbrande kabeltje door een nieuwe terug.
Dit had ik dus gedaan voor ik dit las en heeft alle problemen opgelost inderdaad..

Geplaatst: wo 20 mar, 2013 21:51
door Guro
En ik heb de startmotor vervangen, maar ik denk dat dat los van het smeltende draadje heeft gestaan